Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Storyboards bio

• Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

#1 storyboard

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 347 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 12 February 2005 - 23:45

OK, snart är det premiär för mina bilder :D

För bilder se post #46

Redigerat av storyboard, 02 January 2010 - 18:16.

#2 aengus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

» Har 5 bilder i mitt galleri

Postad 13 February 2005 - 08:42

fin maskinpark, du har säkert ett hejdundandes tryck i rövva. nöjd med dina buttkickers?
projektorlös för tillfället
Toshiba hd-a1
PSB Image serien
Säljer PSB högtalare,
monster cable,
NHT högtalare och controller.

#3 storyboard

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 347 inlägg

Postad 13 February 2005 - 11:20

Jo, det är två Buttkicker LFE. Mycket trevliga på många sätt. Är dock inte 100% nöjd med dem eftersom de kan slå igenom. Kan vara så att deras resonansfrekvens på 7Hz aktiveras av vissa filmer, men jag är inte så säker på att så är fallet. Tror bara de är underdimensionerade. Tyvärr känner jag inte till något bättre på marknaden...?

#4 LJN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 383 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 13 February 2005 - 12:03

Storyboard: Du har inga bilder på Cr-8 ?

Och vilka subbasar har du tänkt dig? Själv håller jag på och bygger ett par
Profundus Y med den "förra" generationens element (Focal 13")

/Lennart

Biosetup: Oppo BDP-93, Toshiba HD-EX1, Pioneer DV-668, Integra DHC 80.2, DSP AntiMode 8033C, Rotel 1090, Rotel 1095, LTS 3v-f2, LTS 2v-m2, 4st LTS 2v-v2, Profundus Y-2, Sony HW20, Studiotek 130G3, Dune Base 3.0, Windows Homeserver, SqueezeBox Duet Hifi setup: Meridian G95, SlimDevice V3, Carlsson OA 51.3, Integra DTR 40.2

#5 storyboard

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 347 inlägg

Postad 13 February 2005 - 12:53

Lennart, your wish is my command. :D Har lagt in två bilder på cr8.

Y-4 är beställda av nya modellen.

#6 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3160 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 13 February 2005 - 20:45

Fin hembio! Jag tycker dina fronthögtalare var väldigt intressanta, är det Ino Audio (mao. Ingvar Öhman ?) som ligger bakom dem?

Studeio blue var också intressant, nått jag skulle kunna tänka mig om vi bara hade haft 48 timmars dygn..

mvh, Daniel

#7 storyboard

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 347 inlägg

Postad 13 February 2005 - 21:48

Precis Daniel, modellen jag har kallas i56s.

#8 Molle_M

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 4 inlägg

Postad 13 March 2006 - 22:15

Riktigt trevlig uppsättning!

Jag delar din önskan om ett dedikerat lyssningsrum, där hänsyn inte behöver tas till det estetiska/praktiska i första hand. Du har kommit en bit på väg, kan jag läsa mig till. Jag är avis!

Vilka är skillnaderna mellan a2 och a3? Faslinjäriteten?

#9 storyboard

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 347 inlägg

Postad 14 March 2006 - 07:10

Jo, bygget pågår för fullt. Längtar tills det är klart.

a2 och a3 är båda faslinjära och vågformsåterskapande. Båda har den horisontella spridningen oinskränkt (180 grader) hela vägen upp till 20 kHz, medan den vertikala spridningen skräddarsytts för att motverka att ljudbilden kantrar mot den närmaste högtalaren om man sitter snett. a3 går att spela högre på och går ett uns lägre i frekvens.

a2 rekommenderas till pi60
a2/a3 till pi60s
a3 till i28 och i56s

#10 stigge

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 280 inlägg

Postad 14 March 2006 - 12:29

Ino´s surroundhögtalare har jag själv funderat över. Verkar vara en
intressant lösning. Hur tycker du att de presterar jämfört med andra
surroundburkar och hur placeringskännsliga är dem?

#11 storyboard

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 347 inlägg

Postad 14 March 2006 - 15:45

Jag känner inte till några konkurrenter, ärligt talat, oavsett prisklass. Eftersom de har två diskanter så kan man få det bästa av två världar; direktstrålande ljud som omfamnar en. De är mycket mindre placeringskänsliga än vanliga högtalare just eftersom de sprider ljudet jämt över en stor yta.

#12 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3160 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 14 March 2006 - 19:51

Jag kom ju på nu när jag ser tråden igen att jag var på besök hos Studio Blue, lyssnade på dessa fronthögtalare med 4st 15" submoduler som basstöd, lät lite halvcoolt! :) Gåshud 2000

/

Har sedan tidigare hört de där surrarna du använder, jag kan tänka mig hur det låter hos dig, och det är bra. :) Öhman är duktig, vad folk än tycker om han.

Hur kommer det sig att du fastnade för hans produkter? Det är ju inte nått man direkt springer på hos hifiklubben.

mvh, Daniel

#13 storyboard

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 347 inlägg

Postad 14 March 2006 - 22:03

Hmm, minns knappt. :-) Har varit igenom många högtalare genom åren. Och alltid irriterat mig på något efter några veckors lyssning.

Så jag har alltid varit nyfiken på vilka högtalare som kan återge ljudet med mest realism, utan störande fel. Läste en del intervjuer med Ingvar och det var spännande att höra historien bakom tillkomsten av högtalaren (pi60).

Tog mig runt till olika personer som hade ino och har nog lyssnat till de flesta olika modellerna. Lyssnade även på Studio Blue vid ett par tillfällen.

Sedan var det ju en sjukt lång väntetid när jag väl bestämt mig, men jag klarade mig rätt bra med B&W801. :-)

P.S. Om Ingvar läste ditt inlägg skulle han förmodligen säga att det inte finns några basstöd på Studio Blue utan basmoduler (eftersom toppsystemet delas vid 80Hz). Hans basstöd ™ är gjorda för att hans fullregisterhögtalare ska kunna spela ännu starkare utan delning.

#14 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 16 March 2006 - 12:28

P.S. Om Ingvar läste ditt inlägg skulle han förmodligen säga att det inte finns några basstöd på Studio Blue utan basmoduler (eftersom toppsystemet delas vid 80Hz). Hans basstöd ™ är gjorda för att hans fullregisterhögtalare ska kunna spela ännu starkare utan delning.

I huvud sak så är väl basstöden till för det ska vara lättare att få till en jämn basverkan storyboard, så har jag uppfattat saken. Sedan att det går att spela ännu starkare är ju en ren bonus :) . Ino är ett bland några alternativ för min del då jag har små planer på att byta högtalare i år och just pi60+ Basstödet Bs60 är nog den kombi som är mest intressant i så fall.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#15 Molle_M

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 4 inlägg

Postad 16 March 2006 - 18:34

I huvud sak så är väl basstöden till för det ska vara lättare att få till en jämn basverkan storyboard, så har jag uppfattat saken. Sedan att det går att spela ännu starkare är ju en ren bonus :) . Ino är ett bland några alternativ för min del då jag har små planer på att byta högtalare i år och just pi60+ Basstödet Bs60 är nog den kombi som är mest intressant i så fall.

Den "jämna basverkan" är helt klart avsikten med ett par bs60. De kopplar basen till rummet på ett fantastiskt sätt. Effektivt i all sin enkelhet. Jag spelar på ett par pi60s och bs60, och bs60 är, i avsaknad av möjligheter att påverka rumsakustiken, den bästa uppgradering jag gjort. Förutom att byta till pi60s förstås.

Storyboard, hur är tanken bakom och samspelet mellan i56 och y-modulerna? Hur kopplas ett y4-system in? Hur vet man var i rummet de ska stå? Nu har ju du experthjälp läste jag mig till, så jag antar att det kommer mätas in på något sätt?