Lite tankar om digitala signaler och jitter!
Posted 21 March 2005 - 07:40
Läs hela artikeln:
http://www.component.se/?page=artikel-om_jitter.php
Posted 21 March 2005 - 08:48
Jag tror att jag måste läsa den igen när ögonen vaknat lite dock
Jag hittade några fler artiklar i ämnet på stereophile för den som vill läsa mer:
A Transport of Delight: CD Transport Jitter
The Jitter Game
Jitter & the Digital Interface
Mvh
/Andreas
Posted 21 March 2005 - 10:54
Har faktiskt läst de artiklarna också, men de "slank" ur minnet när vi rekommenderade lite fördjupnings material.
Ofta när man skriver så är man tvungen att förenkla en del, vilket även har skett i denna artikel - Vi antog att gå in med formler och avancerad mattematik var det sista man önskade med frukostflingorna på en måndag morgon
Det finns naturligtvis massor att tillägga, och mycket intressanta fenomen och aspekter att fördjupa sig i.
Jag hoppas dessutom att ni tar er lite extra tid att kika på bilderna, delvis eftersom jag är rätt nöjd med dem
Ta t ex denna bild:

Här ser vi tydligt skillnaden mellan den digitala och analoga signalen, det som är den "tydligaste" skillnaden är i den 7:e, 8:e och 10:e samplingen - där man med lätthet hade kunnat "fånga upp" de snabba variationerna med en högre samplingsfrekvens...
Eller denna bild:

Där man bättre hade kunnat matcha kvantiseringsnivåer med en "högre" bitnoggrannhet...
Jag tycker att dessa bilder på ett riktigt bra sätt belyser komplexiteten och tekniken bakom digitalteknik, även om den som tidigare sagt är förenklad! Det finns nog lite fler "gömda" tankebitar i bilderna - så reflektera gärna över dem, och kom med förbättringsförslag om ni hittar fel (vilket inte är helt omöjligt
mvh
/Pär
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering
Posted 21 March 2005 - 11:00
men lite småfel verkar ha smygit sig in eller så har jag vaknat på fel sida
Tycker t ex att det borde vara onoggrannheten på den klocka som styr överföringen som står för fel eller störningar och inte nogrannheten.
Sampel 2, 5, 7, och 8 som representeras av den blå signalen ser för mig ut att vara tidigarelagda och ej fördröjda.
Det understrykna i texten under borde kunna utgå.
"vissa sampel blir fördröjda och bitarna blir istället kommer istället att representeras av den blå signalen".
mvh Birdie
This post has been edited by Birdie: 21 March 2005 - 11:38
Posted 21 March 2005 - 11:17
Men för ordningens skull - finns verkligen ordet "onogrannheten" eller "onogrann" i vårt språk? Jag har för mig att jag fick skäll av svenskläraret när jag försökte med det
Jag lämnar över det till bättre vetande - men som sagt, vi kikar på resten av förslagen under kvällen.
mvh
/Pär
Posted 21 March 2005 - 11:37
ändrar även i mitt inlägg ovan...
mvh Birdie
This post has been edited by Birdie: 21 March 2005 - 11:49
Posted 21 March 2005 - 13:50
En lite fundering bara:
Ett urklipp från artikeln ...
över S/P.DIF (både koax och optisk) använder sig av PCM som transportprotokoll.
Skulle det vara bättre att den interna DD, DTS dekodern i DVD sköter omvandlingen till analog?
Posted 21 March 2005 - 16:18
Terry, on Mar 21 2005, 13:50, said:
En lite fundering bara:
Ett urklipp från artikeln ...
över S/P.DIF (både koax och optisk) använder sig av PCM som transportprotokoll.
Skulle det vara bättre att den interna DD, DTS dekodern i DVD sköter omvandlingen till analog?
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan nog utgå ifrån att du har jitter - det har jag, och alla andra som lyssnar på digital audio. Det finns ju olika typer av felrättningar och "re-clockningar" som ofta kallas för FIFO buffrar (First-In-First-Out), men de är inte perfekta utan kan t o m i vissa fall "addera" jitter, men det är tack och lov ovanligt
Saken är att oavsett hur många FIFO buffrar som man lägger i en kedja så kommer det alltid att finnas jitter på andra sidan (iaf upp till 100 stycken, vilket även har testats av någon som jag inte kommer ihåg!), frågan är däremot om jittret är hörbart eller inte.
Vad gäller avkodning i DVD eller processor så handlar det om var du har bäst kvalitet på D/A omvandling
mvh
/Pär
Posted 21 March 2005 - 16:46
Själv har jag inte statistiskt stort nog underlag för att säga bu eller bä, men blandar jag in ogrundad tro i det hela (min, dårå) gissar jag att lite jitter+sämre DAC ger ett enligt mina värderingar bättre ljud än mer jitter+bättre DAC.
- Ignorance is bliss -
Posted 21 March 2005 - 16:59
Bilden då? Är rekommendationerna att ha kortast kabel möjligast i alla situationer och med så hög kvalite som möjligt? Läste bl.a den fina artikeln om Marcus cables, trevligt med någon som har goda kunskaper och delar med sig gratis (smör) ... Än sålänge i.a.f
Posted 21 March 2005 - 17:01
DanielN, on Mar 21 2005, 16:46, said:
Själv har jag inte statistiskt stort nog underlag för att säga bu eller bä, men blandar jag in ogrundad tro i det hela (min, dårå) gissar jag att lite jitter+sämre DAC ger ett enligt mina värderingar bättre ljud än mer jitter+bättre DAC.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det var en förenkling som jag skrev med D/A omvandlaren - tur att det finns "besserwissrar" som kan styra upp sådanna som mig
Hoppas att du tyckte om artikeln förresten
mvh
/Pär
Posted 21 March 2005 - 19:53
perra1, on Mar 21 2005, 18:01, said:
Ja hur skulle det annars gå
/Daniel - som länge inte förstod hur i !#%=!/ det kunde vara hörbar skillnad mellan transporter..
- Ignorance is bliss -
Posted 22 March 2005 - 09:43
Nog måste man väl kunna få även er att tro på att det är möjligt att överföra digitala data mellan punkt A och punkt B och vara redigt säker på att det är riktigt överfört? Hur tror ni annars att Internet kan fungera? Nerladdning av film och musik som är så populärt?
Sedan kan det vara så att många apparater inte buffrar datat, inte räknar CRC, inte begär omsändning. Skriv då om detta istället, det skulle kunna vara intressant. Och jag kan hålla med om att det är möjligt att störningar i klockningen i uppspelningskretsarna skulle kunna leda till hörbara "fel". Kan ni också tänka er att erkänna att en del av de skillnader ni tillskriver guldpläterade optiska kablar *kan* vara självsuggerering särskilt när om man testar så här:
E: "Här är standardkabeln ....."
K: "Jaaa ... låter lite vasst kanske?"
E: "Men här kommer superdupermonsterkabeln!"
K: "WOW! Vilket runt men ändå fast ljud med doft av russin och mandel, nästan lite ekfatskaraktär! Bara 1000 kronor/meter? Rena fyndet, jag tar 25 meter!"
*KAN* det inte tänkas att man låter lura sig själv litegrann där? En möjlighet iallafall? Nehej, inte det ...
Posted 22 March 2005 - 10:14
StrefanA, on Mar 22 2005, 09:43, said:
Nog måste man väl kunna få även er att tro på att det är möjligt att överföra digitala data mellan punkt A och punkt B och vara redigt säker på att det är riktigt överfört? Hur tror ni annars att Internet kan fungera? Nerladdning av film och musik som är så populärt?
Sedan kan det vara så att många apparater inte buffrar datat, inte räknar CRC, inte begär omsändning. Skriv då om detta istället, det skulle kunna vara intressant. Och jag kan hålla med om att det är möjligt att störningar i klockningen i uppspelningskretsarna skulle kunna leda till hörbara "fel". Kan ni också tänka er att erkänna att en del av de skillnader ni tillskriver guldpläterade optiska kablar *kan* vara självsuggerering särskilt när om man testar så här:
E: "Här är standardkabeln ....."
K: "Jaaa ... låter lite vasst kanske?"
E: "Men här kommer superdupermonsterkabeln!"
K: "WOW! Vilket runt men ändå fast ljud med doft av russin och mandel, nästan lite ekfatskaraktär! Bara 1000 kronor/meter? Rena fyndet, jag tar 25 meter!"
*KAN* det inte tänkas att man låter lura sig själv litegrann där? En möjlighet iallafall? Nehej, inte det ...
<{POST_SNAPBACK}>
StrefanA
Artikeln om jitter handlar INTE om kablars "bra eller anus" utan om ett problem som många är helt omedvetna om, nämligen jitter.
Att överföra data "bitperfekt" är inte heller det största problemet, vilket också står i artikeln - men att överföra data i realtime (dvs samtidigt som det används!) utan att det blir minsta "svaj" i dataströmmen är betydligt svårare.... Internet är ett typiskt uppbyggt som ett paketdata system där känsligheten är betydligt lägre - och där checksumma på datat i princip aldrig orsakar problem, vilket inte heller är det problem som omfattas av jitter, utom i extrema fall, vilket även det står omnämnt i artikeln.
Att kablar kan påverka jitter är lika sannolikt som att själva "driven", transformatorn, internkablage, klockor samt andra komponenter kan påverka - Kabeln i sig är inte magisk, utan bara en komponent i kedjan som vilken annan del som helst - skillnaden är att den sitter externt och inte kan påverkas av tillverkaren av källa eller processor.
Om du har kritik bemöter jag den gärna, och om det är något i artikeln du inte förstår kan jag både förtydliga och fördjupa informationen - Jag har försökt undvika att bombardera med formler, men om du är mattematiskt lagd så bistår jag gärna med lite digitalteknik
mvh
/Pär

Help