Playstation 3
Posted 18 May 2005 - 21:18
Nåt jag inte riktigt fattat är hur det med dual-screen etc ska fungera. Finns det då flera uttag för bild som hdmi etc eller hur är det tänkt?
Posted 18 May 2005 - 22:10
- Ignorance is bliss -
Posted 18 May 2005 - 23:18
Posted 19 May 2005 - 06:24
-- Patrik
Posted 19 May 2005 - 08:37
Vore en affärsmässig idioti att designa spel som som har denna grund eftersom 99% av köparna inte har 1080P input och 99.99999% av köparna inte har 2 displayer med 1080P input.
Anledning är enkel: Högre upplösning kräver mer bandbredd (och två displayer dubbla renderingskraften!). Att göra detta för en promille av köparna är ologiskt. Ett troligare scenario är därför att ser till att grafiken är så bra som möjligt i 720P läget. Då utnyttjas inte prestandan till max vid SD-upplösningar men det priset tror jag man tar eftersom man nog mer än gärna "vill vara HD" plus att det ser snyggt ut i demo-kioskerna som med största säkerhet kommer använda HD-displayer.
Posted 19 May 2005 - 09:25
Men över tiden kommer spelen att förfinas och då finns det prestanda att ta till samt högre upplösningar att gå till. Där till kommer ju det faktum att speltillverkare blir duktigare på att utnyttja konsolens kapacitet ju längre den funnits ute. Ett lysande exempel på det är ju GTA Vice City som var "cutting-edge" när det kom. Nu mer finns ju även GTA San Andreas som är större och mer detaljerat. RockStar kunde ju inte göra det nya GTA som dom ville pga för lite prestanda så det blev San Andreas istället (men det är ju inte så pjåkigt
Med dom spec:ar somy visar på PS3 så känns det som att dom vill säkra marknaden för ett bra tag framöver. Det kan man ju förstå med dom monsterinvesteringar som gjorts.
-Anders
Posted 22 May 2005 - 11:06
PS3 verkar, enligt mitt tycke och min utsago, bli den bättre av de två (läs: PS3 Vs. X360), och jag har malt igenom det (allt?) som finns att tillgå på IGN om både PS3 och X360 och jag sitter nu bara och suktar efter PS3 med dreggel i mungipan!
Nja, det verkar ju inte alldeles självklart att det är så....
" There are three critical performance aspects of a console:
1. Central Processing Unit (CPU) performance.
The Xbox 360 CPU architecture has three times the general purpose processing power of the Cell.
2. Graphics Processing Unit (GPU) performance
The Xbox 360 GPU design is more flexible and it has more processing power than the PS3 GPU.
3. Memory System Bandwidth
The memory system bandwidth in Xbox 360 exceeds the PS3's by five times."
Jämförelse PS3 vs 360 på IGN
Edited by tobbecarnal, 22 May 2005 - 11:07.
Posted 22 May 2005 - 11:32
Artiklen på IGN är dock inte särskillt bra eftersom jämförelsen är lite vinklad/underlig ibland plus att den bygger på information från MS så jag väntar på kloka analyser från "3D-techy-nerd"-sajterna innan jag drar några slutgiltliga slutsatser.
Men PS3 har BD!
Edited by pacman, 22 May 2005 - 11:34.
Posted 22 May 2005 - 11:39
men det ligger nog saker i det ign säger, men det verkar end lite ologiskt att sony skulle välja en processor som är dålig på spel...
den som lever får se
Posted 22 May 2005 - 13:47
Angående CPU:n så är X360 bättre när det gäller "general purpose", precis som den är utvecklad för, och PS3 är bättre när det gäller flyttalsoperationer, precis som den är utvecklad för. Inget konstigt med det. Nog om det här!
Spelutvecklare har börjat byta "sida" nu, för att de vill åt PS3:ans kraft. Helt klart intressant.
Posted 22 May 2005 - 21:07
Vad är det spelutvecklarna ser i PS3:an som inte 360 har ?
Det är jag det..De har lagt ihop EDRAM-minnets hastighet på 256 GB/s med systemets RIKTIGA minnesbandbreddför att höja siffran för folk som inte har en susning om vad det betyder.
Posted 23 May 2005 - 11:21
Hoppla, där ser man. Trodde att IGN hade koll på läget men det kanske inte är så......?
Vad är det spelutvecklarna ser i PS3:an som inte 360 har ?Det är jag det..De har lagt ihop EDRAM-minnets hastighet på 256 GB/s med systemets RIKTIGA minnesbandbreddför att höja siffran för folk som inte har en susning om vad det betyder.
IGN verkar absolut inte ha koll på läget, iallafall inte när det gäller nextgen-konsolerna. Dels den där jämförelseartikeln, och dels att SAMTLIGA medarbetare på IGN sa att de kunde "garantera" att Killzonefilmen inte var gjort på PS3, för att sedan se Sonys VD komma och bekräfta motsatsen.
Jag vet faktiskt inte vad spelutvecklarna ser i PS3.. Det återstår att se!
Posted 24 May 2005 - 21:41
Sony's PlayStation 3 announcement upped the ante in the computer gaming and music world earlier today with the news that the system will support Super Audio CD and Dual Disc playback along with a host of gaming, computer and High Definition TV features.
The announcement of the new product was held in Los Angeles, the site of the Electronic Entertainment Expo (also known as E3) where prototypes of the Playstation 3 (P3) will be shown. According to officials at Sony Computer Entertainment America, the computer game division of Sony, the Playstation 3 is slated for release in Spring 2006.
http://www.highfidel...number=13003507
Posted 25 May 2005 - 11:15
Posted 25 May 2005 - 12:16
Du blev precis utnämnd till heders reporter på Component.se - We like "first-hand-reports"
Tackar på förhand vår reporter i vimmlet
mvh
/Pär
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering