Systemet består idag av:
Bild
Yamaha DPX-1100 HD-2+ DLP projektor
Pioneer PDP-506FDE 50" Plasma
Bildkällor
Arcam FMJ DV-27A Dvd-Audio spelare, SDI-mod
JVC HM-DH30000U D-vhs, HDTV 720p, 1080i
JVC HM-DH5U D-vhs, HDTV 720p, 1080i
Humax HDCI-2000 HDTV-mottagare för satellit
Quali-TV QS1080IR HDTV-mottagare för satellit
Nokia 9902 S Dig. Satellit receiver
Videoprocessor
Lumagen VisionPro HDP Bildprocessor, scaler, deinterlacer
Filmduk
Stewart Electriscreen 108" Firehawk, 16:9, IR-styrd
För- och slutsteg
Rotel RSP-1066 Försteg, processor
Rotel RMB-1075 5-kanaligt slutsteg
Högtaleri
KEF XQ5 Front
KEF XQ5 Rear
KEF XQ2C Center
Velodyne HGS-10 Sub
Kablage Video
Dvi Gear fiberoptic Fiberoptisk dvi-kabel 20m
Audioquest YIQ-1 Komponentkabel terminerat m. Bulletplugs
Ixos 110CL 6-ledad videokabel för RGBs och S-video.
Marcuscables Komponentkabel terminerat m. Canare rca's
Kablage Audio
Eichmann Tech.Express 4 Interconnect
Monstercable M1000i Interconnect
Digisnake 3 Coaxial Digital kabel
QED Silver Anniversary Högtalarkabel terminerat m. AQ bananer
Övrigt
Zektor DVS5.1 Dvi video switcher 5 in, 1 ut
Zektor HDS4.2 Komponentvideo switcher 4 in, 2 ut
Gefen 1:2 HDMI Splitter Splittar digitalt video till både proj & plasma
Philips Pronto RU-940 Multifjärr
Power Link IR-sändare och mottagare

Sådär ja, då har ni lite uppfattning om hur rummet, ca 35kvm, ser ut.
Jag tillhör alltså dom som inte har förmånen att husera i ett dedikerat biorum utan har försökt integrera bio-tittandet i vardagsrummet, så gott det nu har gått.

Eftersom både plasma och projektor används på samma vägg, monterades duken på konsoler med egenhändigt tillverkade distanser i trä. Detta gjorde att duken kommer ut ca 15cm från vägg och därmed rullar ner precis framför plasman

Att försöka dölja allt kablage har hela tiden varit en målsättning och ett sambokrav

Ingen ordning o reda här inte! Tur att man har luckor som döljer eländet.
Högst upp ses komponent-switchern som visat sig mycket användbar. Arcam DV-27 har visserligen dubbla komponent utgångar, men bara den ena är progressiv. Numera kan jag splitta den utgången till både plasma och projektor, utan synbar kvalitétsförlust. Till vänster syns den nyligen inköpta D-vhs videon, inget går upp mot en bra film i äkta HDTV-upplösning! På luckan ser man även en av de två IR-sändare som skickar signalerna vidare in i möbeln så att allt kan manövreras med stängda luckor via Pronton.

Par i Rotel, visst kan man ibland sakna den där riktigt djuuuupa återgivningen, men överlag funkar slutsteg och processor helt ok. Arcam FMJ DV-27A är däremot något jag är riktigt nöjd med och den kommer inte att bytas ut i första taget! Nej Perra1, inte ens mot din 598:a

Har alltid haft en förkärlek till större center-högtalare. Denna väger 17,5 kg och mäter 63 cm på längden. Enligt mig, en mycket välljudande center. Den vilar i en gummivagga som tar upp vibrationer och möjliggör steglös tiltning.

Frontarna fungerar mycket bra till både musik & film, de behöver dock gott om tid för att bli inspelade. Velodyne subben har jag haft sedan 1998, då inköpt till ett betydligt mindre rum än nuvarande. Kan väl kanske tyckas i minsta laget med en 10-tummare i det här rummet, men tack vare en ordentlig kalibrering av Perra och lite draghjälp av frontarna fungerar det väl. Samtliga högtalare drivs med QED Silver Anniversary, single-wiring.
Sammantaget kan man väl säga att jag är relativt nöjd med uppsättningen idag. Har försökt satsa på ett välljudande och någorlunda balanserat 5.1 system och tycker nog att jag har lyckats relativt bra, efter förutsättningarna. Givetvis kommer uppgraderingar framöver, närmast canare kontakter till AQ komponentvideo-kabeln och fram emot hösten en extern scaler/deinterlacer från Lumagen
Men men, rätt var det är dyker det upp något som man bara måste ha
Lev gott & Må Väl,
Fredrik
Edited by Fredrick, 11 October 2006 - 08:04.