Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Component testar LCD-projektorn Epson TW600

• Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8282 posts

» Har 20 bilder i mitt galleri

Posted 11 April 2006 - 22:22

x.jpg

Detta är tredje projektorn med D5-paneler som vi recenserar och kan redan i detta skede avslöja att denna modell rekommenderas för demonstration innan man gör sitt val i denna prisklass. EPSON bjuder framför allt på dynamiska bilder och en förträfflig mångsidighet med sin TW600. Som grundare och tillverkare av de LCD paneler (som går under benämningen D5) vilka sitter i de flesta av dagens LCD projektorer (t ex Sanyo Z4, Hitachi TX200 samt Panasonic AE900) har EPSON med TW600 lanserat en mycket intressant produkt.

http://www.component.se/?page=artikel-epson_tw600.php

#2 MattiasH

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 994 posts

» Har 8 bilder i mitt galleri

Posted 11 April 2006 - 22:46

Nämen, ser man på :)
Voddler
The magical world of movies

#3 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1915 posts

» Har 19 bilder i mitt galleri

Posted 12 April 2006 - 00:21

Whohoo :) kul att se den uppe, tackar för allt kodningsarbete Tober.

Detta var perfekt timing då HS60 lämnade leverantörens lager igår och är på väg.

Nu när jag har erfarenhet borde nästa recension gå snabbare samt att perra, pac och colis kan nog avlastas en del, STORT tack till dessa grabbar som har hjälpt till med recensionen, kan säga att den vandrat ett antal gånger fram och tillbaka mellan oss, och även pacmans enorma arbeta med Z4 och TX200 som ligger som grund till den "mall" vi kör på :) HS60 blir en mycket intressant projj att testa och vi på Component anser att det är en fin avslutning på våran LCD line-up, sen får det allt bli lite DLP också.

Alla inställningar och sådant tas i tråden självklart och kommer postas här snart.

Hoppas den blir till nöje :)

Edited by ZoomAir, 12 April 2006 - 00:44.

#4 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5734 posts

» Har 10 bilder i mitt galleri

Posted 12 April 2006 - 06:42

Tjohoo. :)
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#5 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 posts

» Har 12 bilder i mitt galleri

Posted 12 April 2006 - 07:51

... sen får det allt bli lite DLP också.

Kan inte hålla mig utan måste fråga ifall ni har utsett det första DLP-testobjektet?

Lysande recension för övrigt! :)

#6 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10052 posts

» Har 13 bilder i mitt galleri

Posted 12 April 2006 - 08:42

... sen får det allt bli lite DLP också.

Kan inte hålla mig utan måste fråga ifall ni har utsett det första DLP-testobjektet?

Lysande recension för övrigt! :)

Ja det har vi - men det håller vi hemligt för tillfället - och återgår till att diskutera TW600 :)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#7 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 posts

» Har 12 bilder i mitt galleri

Posted 12 April 2006 - 08:49

Jäkla retsticka....

Vad rekomenderar ni för duk till denna?

#8 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • 1915 posts

Posted 12 April 2006 - 10:41

Duk har egentligen inte mycket att göra med vilken projj man har, man brukar höra just frågan vilken duk som rekomenderas till en speciell projj och det borde vara, vilken duk passar mitt rum och budget.

En duk jag INTE skulle rekommendera till någon D5:a är en vanlig grå duk då D5:orna är för ljussvaga för en sådan duk och redan med en vanlig vit duk är dom lite matta i ljusa scener. Kanske att 900:an skulle klara av en grå duk men generellt till D5:orna när dom är optimerade för film så är en grå duk inte att föredra.

Bästa tipset enligt mig är en vit duk med positiv gain kanske 1,3 eller lite mer, för att få ut lite extra tryck i bilden. Saken är den att i budget segmentet av dukar finns det ingen sådan vit duk utan alla ligger i regel på 1.0.

Firehawk kan man alltid rekommendera fast jag antar att det inte är dom prisklasser vi snackar om.

Så mitt tips är att lägga fokus på mörkläggning och sedan köra på en vanlig vit duk, gråa dukar går generellt bort till dessa D5:or definitivt till TW600:an i Theater Black i alla fall.

Edited by ZoomAir, 12 April 2006 - 10:51.

#9 Ohlson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1360 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 12 April 2006 - 11:22

Tack för recensionen
En rättelse
Problematiken ligger i att SD signaler hanteras i ITU Rec och HD signaler i ITU Rec 709, men det finns inget i inkommande signal som beskriver vilket colorspace det tillhör, utan detekteringen sker endast baserad på upplösning.

ITU Rec 601 har fallit bort för SD.

Vad jag tar med mig från recensionen. Den bekräftar mycket av det jag vet om min projektor. I övrigt tar jag med mig
1 super white on
2 Undvik off för deinterlacing, tidigare provade jag alla tre
3 Utgå från ca 6000K i färgtemperatur
4 Gamma 2.4 och jag kör 2.2 , mitt rum bör nog köras med 2.4

Jag saknar tryck i tb1 som jag använder men natural är hemskt speciellt vid takmontering. Däremot tycker jag att living room och dynamic fungerar bra för sportsändningar. Jag är sugen på en hög gaiin screen för tb1.

Vad saknar jag då i recensionen.
1 Vad kom ni fram för brightness och contrast? Jag vet att utrustning skiljer åt men man kan alltid så åt vart det lutar.
2 Vad gjordes för inställningar på rgb gain/bias. Utrustningen varierar men jag vill se vart åt det drar.

Sedan hade jag räknat med närmare 1000:1 i native contrast. Det går inte att mäta vad tw600 har för native contast med sluten iris. Men det är något som har betydelse för prestandan. För en del andra projktorer kan man mäta on/off med iris på (sluten) och det går inte för tw600.

Största besvikelsen är ljudnivån ved takmontering och speciellt för natural som låter värst av alla lägen. Det hade betytt mycket att kunna använda natural.

Edited by Ohlson, 12 April 2006 - 12:08.

#10 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • 1915 posts

Posted 12 April 2006 - 11:30

Ohlson, självklart kommer alla inställningar att postat här i tråden :)

Anledningen till att vi inte tar med detalj inställningar i recensionerna är att vi anser att dom inte hör hemma där, det är mer en överblick på hur produkten presterar, och inställningar är så individuellt att det inte säger så mycket.

Men här på Component har vi ju möjligheten att disskutera i tråden, så jag kommer under dagen att posta mina inställningar.

Ang native kontrast så skall jag göra en mätning i Theater Black och se om den blir högre, återkommer med det resultatet.

Edited by ZoomAir, 12 April 2006 - 11:38.

#11 Ohlson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1360 posts

Posted 12 April 2006 - 12:07

ZoomAir
Jag tror inte tb1 ger högre native contrast.
Jag trodde att filtret skulle pusha native till 1000:1.
Min poäng är att native on/off inte kan mätas på tw600 när irisen är sluten eftersom det inte finns ett iris mode på. Dock så är det väl så att irisläget inte påverkar kontrasten lika starkt som det gör för en dlp.

Edited by Ohlson, 12 April 2006 - 13:10.

#12 hobb

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 31 posts

Posted 12 April 2006 - 15:56

...
En duk jag INTE skulle rekommendera till någon D5:a är en vanlig grå duk då D5:orna är för ljussvaga för en sådan duk och redan med en vanlig vit duk är dom lite matta i ljusa scener. Kanske att 900:an skulle klara av en grå duk men generellt till D5:orna när dom är optimerade för film så är en grå duk inte att föredra.
...

Vilken dukstorlek är det du pratar om då (ungefär)?

Sen hade jag fått uppfattningen att tx200 var den ljusstarkaste av D5:orna (på ekonomi/whisper/låg-lampläge), är det bättre tryck i 900:an?

Jag är ute efter en projje till ett icke ljuskontrollerat rum (ej direktljus givetvis) och överväger då nån D5:a (tx200 lutar det åt, för trots allt snack om tw600:ans ljusstyrka så klår den inte 200 om jag förstod testerna korrekt (båda i låglampläge)). Tänkte då att med full manuell iris och inte alltför stor bild kunna köra på en något grå yta för bättre svärta... dålig idé? Jag är nog inte så superkräsen när det gäller eftermiddagstittande, och på kvällen blir det ju mörkt...

#13 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • 1915 posts

Posted 13 April 2006 - 01:05

Här kommer lite inställningar och förklaring till dom, vi börjar med Theater Black 1

Brightness/Contrast
0
0

Gamma
2,4 Detta ger en hög gamma på ca 2,5, vilket är lämpligt i mitt "optimala" rum, tycker ni det blir för mörkt i erat rum använd 2,2 istället

Temp/Skin Tone
5500K
3 Skin Tone fann jag bäst på 3

Offset
R -5
G 0
B -26

Gain
R 5
G 0
B 19

Super White On Viktigt här, genom att ställa denna på On förlorar man en del ljus d.v.s. Epson sänker ljusstyrkan för att enligt dom få fram detlajer i vitan, man kan tro att det går lika bra att själv sänka kontrasten med det är det inte. För om man har Super White på Off och sänker kontrasten helt så får man ändå inte fram WTW på DVE reverse grey ramps, jag har provat med två spelare men utesluter ändå inte att det kan vara min kedja som spökar så prova själva. Hur som helst när ni sätter Super White på ON, kan ni sedan höja kontrasten till runt 10 för att få tillbaka den förlorade ljusmängden. Jag valde att inte göra detta för jag ville ha en helt perfekt gamma kurva och genom att höja Contrast går den lite högt vid 80IRE och upp, den klipper inget alls, men jag ville ha den perfekt och var således tvungen att sänka Contrast.

Nu till Natural

Brightness/Contrast
1
4

Temp/Skin Tone
6000K
3

Offset

R -17
G 7
B -12

Gain

R 11
G 1
B 15

OBS!! Detta är vad som gav D65 hos mig med mitt rum och min setup :)

Edited by ZoomAir, 13 April 2006 - 01:09.

#14 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 posts

» Har 8 bilder i mitt galleri

Posted 13 April 2006 - 10:22

Mycket trevlig läsning, grymt fint arbetat phellas. :)

imgs_thumb_up.jpg

#15 Ohlson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1360 posts

Posted 13 April 2006 - 17:29

Ett par kommentarer om den utmärkta recensionen.

När man talar om analog vs digital signal och skärpan vid skalning tappar jag bort mig lite.
1 Jämförs hdmi mot component och hur framgår det?
2 Jämförs 576p med 720p och hur framgår det?
Hur kan två bilder jämföra två olika parametrar?

Om iris-funktionen så förklarars det fantastiskt bra. Jag undrar vilka bilder det mätte på? Var det ljusstyrkan för 0-100 IRE med 10 procents fönster?

Tack för inställningarna!

Skulle man kunna få inställningarna för kalibrering av living room?
Jag tittade på SW EP3 igår och jämförde living room med tb1. Det jag fann vara att man uppfattade detaljer snabbare med en ljusare bild. Nu har jag ett funktionshinder i form av ett litet synfält och är extra känslig för snabba klipp men jag tror att en ljusstarkare bild helt klart skyfflar in detaljer i hjärnan snabbare. Varför kunde man inte ha fått tb1 med 300 ANSI lumen?

Edited by Ohlson, 13 April 2006 - 17:41.