Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

parabolinställning thor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

#1 Chrisisism

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 23 April 2006 - 22:32

Jag ska installera en parabol, och har ett kanaldigital-kort till min Strong 8700.
Jag hittar dock inte thor satelliten, trots idogt letande. Däremot hittar jag hela tiden Sirius, grymt irriterande. Får lätt in ca 200 tyska kanaler som man inte har ngn nytta av.
På sirius har jag 87 % signalstyrka och 60 % signalkvalite.
Hur jag än vrider mot thor har jag 87 % signalstyrka och 0 % signalkvalite.
Varför är det så svårt att hitta Thor? Blir snart galen..
Har testad med och utan Diseq, och har testat två olika LNB:er.
HAr ca 20 meter kabel ktv 1,1 och en stor europa-parabol.
Jag har en billig satbeeper som jag lätt hittar Sirius med, dock inte thor.
Söker kanaler på 24500, 27500, 27800 och 28000 KBauds....

Måste jag byta till Viasat, blir det min sista utväg?
Några tips?
// chrisisism

#2 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5395 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 23 April 2006 - 23:55

Det verkar ju som du kör "Advanced Scanning" enligt det addendum som följer med Strongs handbok - det är inte så att parabolen är riktad så att du inte får in Thor? Den ligger ju inte på samma plats som Sirius - Sirius ligger på 4,8/5.0E, Thor på 0,8W...

Kanske finns lite hjälp här...:

http://www.smw.se/FreeSoftware.htm
http://www.heavens-above.com/selecttown.as...pecified&TZ=CET

#3 Birdie

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 686 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 24 April 2006 - 07:02

Står du bakom parabolskålen så ska den vridas lite till åt höger för att flytta den från Sirius 5E till Thor 1W men det låter som den står mot Astra även om du får signalstyrka på Sirius så prova vrid ännu mera åt höger.

När du hittat Thor börja med att finjustera höjdvinkeln och lås den på starkaste stället fortsätt sedan med finjustering i sidled och till sist kan du prova vrida LNB:et lite.

Har du fri sikt ska det inte vara något problem ens med en nordentallrik än mindre med en europaskål, dock är signalen starkare för Viasat.

Kolla även om du inte kan låna eller hyra ett digitalt instrument typ "Digisat Pro" av någon den har en skala mellan 0-99.9 och är lättare att avläsa.

Lycka till! :)

//Birdie

Redigerat av Birdie, 24 April 2006 - 07:07.

#4 Chrisisism

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

Postad 24 April 2006 - 07:30

Tack för infon.
Jag har en del träd en bit bort, och har mätt elevationsvinkeln lekmannamässigt med gradskiva, lod och plaströr att titta igenom.. Tyckte att det var fri sikt, men det verkar som att jag ligger på gränsen...
Thor ligger ju lite lägre ner än Sirius elevationsmässigt, kanske är det för tajt då. Ska göra lite mer tester ikväll, och flytta disken högre upp.
Jag har en stor klippvägg ca 30 meter hög åt öster ca 20 meter från parabolen, kan det bli några konstiga fenomen från detta? Kanske studsande vågor eller nåt?

Mitt nyinköpta renoveringsobjekt ståtar även med plåtfasad, kan det störa signalen på ngt sätt? Nu har jag paabolen på tomten en bit bort snett bakom huset.

Tommypeters: Grejen är att jag först får in Sirius bra (om det nu inte är Astra), sedan vrider jag tallriken västerut för att hitta Thor, ställer då först om min Strong så att den är på Thor, för samma LNB. Har kopplat ur alla andra LNB:er för att eliminera alla felkällor, och har bara en monterad på mittplatsen.

Birdie:Jag ska kolla så att det inte är ASTRA jag har hittat...
Jaja, det får nog bli en riktig satfinder också, nu har jag lånat Claes billigare variant..

Mvh Chrisisism

#5 Birdie

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 686 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 24 April 2006 - 07:47

Det är garanterat inte Sirius du fått in för då ligger signalkvaliten på 100%. :)

Prova skifta satellit i boxen till Astra så ser du direkt om du har signalstyrka.

//Birdie

#6 Enlund

Bruno for president

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 832 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 24 April 2006 - 07:50

Både Viasat och Canal Digital har väl fri installation om man tecknar upp sig för abbonemang nuförtiden?
Du kan ju kanske utnyttja det. Ring och kolla med dem (om du inte lyckas själv tillslut). Borde ju inte vara några problem om du går med på att fortsätta vara kund ett tag till. "Hot" om att byta till en konkurrerande leverantör brukar göra susen :-)

/David
david enlund | enlund.se
Componentmästare i James Bondkunskap
Min dvdlista.

#7 Chrisisism

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

Postad 24 April 2006 - 08:08

Enlund: Jo, men det är ju kul att göra det själv också (till en viss gräns iofs). Men med lite hjälp från allt trevligt folk på det här forumet så ska det nog gå vägen. Det är ju inte rocket-science precis.. (Får man kanske äta upp :) )

// Chris

#8 Enlund

Bruno for president

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 832 inlägg

Postad 24 April 2006 - 08:40

Enlund: Jo, men det är ju kul att göra det själv också (till en viss gräns iofs). Men med lite hjälp från allt trevligt folk på det här forumet så ska det nog gå vägen. Det är ju inte rocket-science precis.. (Får man kanske äta upp :) )

// Chris

Hehehe... själv gav jag upp. Fick iofs in rätt satteliter tillslut (kör både Viasat och Canal Digital) men med för dålig signalstyrka. Så fort det blev lite för molnigt / började regna så blev bilden pixlig å sen försvann.
Tog in en installatör som hade lite bättre tools än en kackig satbeeper. Nu har jag 95% signalstyrka :-)

/D
david enlund | enlund.se
Min dvdlista.

#9 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1594 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 24 April 2006 - 08:46

jag tycker det låter som om du har fått in Astra... Jag hade precis likadant faktiskt!

Kolla vilka kanaler du fått in och kolla mot från vilken Satellit de skickas från.

Matsens vardagsrum

#10 Chrisisism

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

Postad 24 April 2006 - 08:57

Japp, det verkar vara ASTRA..

kollade här : http://www.kingofsat.net/se/

och insåg att det var väldigt likt ASTRA-kanalerna.. Gytt, nu är man på G igen!! Åker till elfa i eftermiddag och köper mig en Digisat Pro. Kan vara bra att ha.

#11 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1594 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 27 April 2006 - 13:21

du borde då fått in ett gäng kanaler till då du ställer in Astra i boxen oxo... Inte för att det är många kanaler som är vettiga på Astra men ändå!! :)

Jag skall oxo upp på taket och vrida lite ngn kväll tänkte jag, jag har ju bara Siruis än så längen men jag skall in med Astra, Hotbird och Thor oxo... och nu är det varmt nog att kunna stå på taket utan att frysa händerna av sig!

Matsens vardagsrum

#12 Enlund

Bruno for president

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 832 inlägg

Postad 27 April 2006 - 15:26

Jag skall oxo upp på taket och vrida lite ngn kväll tänkte jag, jag har ju bara Siruis än så längen men jag skall in med Astra, Hotbird och Thor oxo... och nu är det varmt nog att kunna stå på taket utan att frysa händerna av sig!

Får man in Hotbird bra utan att ha en gigantisk disc?
Har nämligen en parabol "över" som redan sitter uppmonterad och insiktad på Astra, som jag inte använder idag. En kompis som jobbar i tyskland sa att det är en hel del kul kanaler på den (gratis). Bland annat så ska Pentagon ha nån kanal som tydligen är rätt underhållande :-)

/David
david enlund | enlund.se
Min dvdlista.

#13 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5395 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 27 April 2006 - 19:56

Hotbird är också rätt enkel att få in.

#14 mercakombi

Jag gillar katter.....de smakar precis som kyckling!

• Members
  • PipPipPip
  • 321 inlägg

» Har 17 bilder i mitt galleri

Postad 28 April 2006 - 15:27

Får man in Hotbird bra utan att ha en gigantisk disc?
Har nämligen en parabol "över" som redan sitter uppmonterad och insiktad på Astra, som jag inte använder idag. En kompis som jobbar i tyskland sa att det är en hel del kul kanaler på den (gratis). Bland annat så ska Pentagon ha nån kanal som tydligen är rätt underhållande :-)

/David

Det där med hur stor själva parabolen behöver vara har väldigt mycket med hur långt upp
i landet du bor. Personligen föredrar jag åtminstånde en 90cm parabol för sidmatning av
två lnb:er, på den breddgrad i landet där jag bor. Detta gäller både för Thor(1grad väst),
Sirius(5ö), Hotbird(13ö), Astra1(19,2ö) samt Astra2(28ö).

Mindre diameter på parabolen renderar ovillkorligen i minskad signalstyrka samt högre
risk att helt eller delvis tappa signalen vid diverse ogynsamma väderleksförhållanden :) border=0 alt=sad.gif />

En väldigt bra sida för att kolla satellitpositioner samt kanalutbud m.m, är den här.

Personligen tycker jag att dom åvan nämnda satelliterna har ett klart bra utbud vad det
gäller det mesta, för oss Svenska tv-tittare. Att dom tre sistnämnda satelliterna dessutom
förfogar över ett ganska så rejält gratisutbud, gör ju knappast saken sämre :)

Redigerat av mercakombi, 28 April 2006 - 15:28.

M.v.h Tomas

#15 Chrisisism

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

Postad 28 April 2006 - 17:25

Tänkte bara meddela att jag numera har fått in Thor, den låg längre västerut än beräknat. Blev lite lurad av det... Nu fungerar iaf Canal Digital som det ska!
Såg tyvärr att jag inte har ngn digital ljudutgång på min sat-box, tråkigt alltså... Tur att jag fick den gratis..

Tack alla

Mvh Chrisisism