Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Octaviars hifi, nu med lite nya prylar.

Ifrån 5.1 till 2 kanals hifi

• Vänligen logga in för att kunna svara
468 svar till detta ämne

#1 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1122 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 10 April 2004 - 17:08

Hej alla här på Component forumet, tänkte visa upp vad jag har för anläggning och hur det ser ut hemma hos mig.

OBS bilderna stämmer inte.

Elektronik:
Förstärkare: Pioneer SC-LX81
DVD: Pioneer DV-LX50
DVR/HDD: Pioneer DVR-LX60D
TV: Pioneer PDP-LX5090
TV Spel: Microsoft Xbox
TV Spel/Bluray: Sony PS3

Högtalare:
Front: JM lab Electra 936
Center: JM lab Electra CC901
Surround: JM lab Electra SR900
Subwoofer: JM lab Electra SW900

Alla högtalarna är i utförandet "Classic" finish
Front högtalarna och subwoofern står på spikes med mässings underlägg.

Kablar:
HDMI kabel: Supra
Komponentkabel: Oehlbach
Högtalarkabel: Supra Sky 2.5
Banankontakter: Oehlbach
Nätkabel: Nexans Rheyflex YSY 3G1,5mm2

Bilder:

Översiktsbild på främre delen av rummet.
Hembio1.1.jpg

Bakhögtalarna är bipolära. Subben syns i hörnan vid soffan.
Hembio2.1.jpg

Närmre bild på racket. Racket är infällt i en garderob i kontoret.
Hembio3.1.jpg

Översiktsbild över hur rummet ser ut.
Hembio4.1.jpg

Sovrums tv:n, en Sharp 32:a.
Hembio5.1.jpg

Redigerat av octaviars, 01 November 2017 - 06:42.

Main system

TAD D1000mk2, Ansuz Signalz XLR, TAD M2500mk2, Cabledyne Premier Silver Speaker Cables, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC, DIY mains supply with N1XV 3G10, Klangmodul, XY-filter and ELEC IEC connector,

Tidal Hifi -> Roon Lifetime->Future streaming solution

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#2 IcedEarth

Norrlänning

• Members
  • PipPipPipPip
  • 530 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 10 April 2004 - 17:30

Det där såg grymt trevligt ut, och väldigt trevligt uppställt

vad är det som ska bytas härnäst? om det ska bytas nått dvs. :D

/rillo

#3 puttekula

Mindre bild kan vara bra, kanske...

• Members
  • PipPipPip
  • 314 inlägg

» Har 4 bilder i mitt galleri

Postad 10 April 2004 - 21:58

Hej o hå, supermysig hembio!!! Jag kan tänka att det både ser och hörs bra hos dig. :D

#4 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3160 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 10 April 2004 - 22:25

Jag får instämma, riktigt mysigt.
Kan även tänka mig att det låter minst lika bra!

#5 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 10 April 2004 - 23:19

Först av allt ska jag välkomna dig till forumet; hej och välkommen!

För det andra tycker jag att det ser trevligt ut hemma hos dig - bra/kul med bilder som inte bara visar macrobilder på komponenterna, så att man får ett helhetsintryck av anläggningen och rummet som anläggningen huserar i...
En fråga dock; hur upplever du ljudbilden vid filmtittande?
Jag frågar detta eftersom jag tycker att duken sitter något högt upp, eller är det bara den uppfattning jag får från dina bilder?
Jag såg dock att du har tilt:at centern uppåt en aningens för att kompensera den låga placeringen av centern, men jag tänkte ändå kolla med dig hur du upplever ljudbilden.

För det tredje måste jag be dig skala om dina bilder till maximalt 640x480 och 100kb, eftersom detta (max. 640x480 och 100kb) är den maximala tillåtna bildstorleken på forumet.
Om du inte själv har möjlighet att skala om bilderna, så kan du antingen ta kontakt med någon av administratörerna eller moderatorerna här på Component, så hjälper vi till så gott det går. :D

Vill du ladda upp egna bilder till Components server, så finner du instruktioner hur man gör detta här.
Kontakta någon av administratörerna, eller moderatorerna, vid frågor el. dyl.

Återigen dock; välkommen hit! :D

EDIT: Hittade lite stavfel, så klart... :D

Redigerat av C-Quence, 10 April 2004 - 23:44.

#6 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1122 inlägg

Postad 10 April 2004 - 23:24

Tack så mycket, jag är väldigt nöjd med min anläggning som den är nu, det ända jag skulle vilja göra så är det att kasta ut TV:n och flytta ner duken, men det är lite bökigt att bara ha projen att titta på. Jag upplever det dock inte som något problem att centern är placerad så långt under duken, örat är väl inte så känsligt i höjdled som i sidled. Det bästa hade ju varit ett dedikerat hemmabio rum men det är lite svårt när man bor i en två rums lägenhet.

vad är det som ska bytas härnäst? om det ska bytas nått dvs. 

Det blir nog projen som får stryka på foten härnäst, jag är väldigt nöjd med den men man vill ju alltid ha något bättre. Jag ska uppgradera den till senaste programvaran (1.07) och fixa en 10 meters HDMI->DVI kabel och se hur det blir. Man har ju läst en del om problemen med att köra 720p50Hz till Z2:an, men man kan ju inte avfärda det innan man själv provat. Det hela hänger väl på hur bra konverteringen till 60Hz är i projen då den inte vill köra i 50Hz.

Jag har provat en del 720p ifrån min xbox (XboxMediaPlayer 2.4) och den sköter konverteringen till 60Hz utan att det blir några ryckningar när man kör en PAL film.

Redigerat av octaviars, 10 April 2004 - 23:29.

Main system

TAD D1000mk2, Ansuz Signalz XLR, TAD M2500mk2, Cabledyne Premier Silver Speaker Cables, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC, DIY mains supply with N1XV 3G10, Klangmodul, XY-filter and ELEC IEC connector,

Second system

#7 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8360 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 11 April 2004 - 14:39

Ser vädligt trevligt ut hemma hos dig och alltid lite mysigt när det blir en halvkombination mellan dedikerat rum och vardagsrum.

För att lösa ditt problem med två så kan du ju alltid istället köpa en mindre LCD-Tv och ha vid sidan på nåt smidigt sätt.

Åter igen välkommen till forumet och hoppas att du trivs.

#8 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1122 inlägg

Postad 11 April 2004 - 17:19

Jovisst skulle man kunna lösa det med en liten smidig LCD skärm, de börjar ju komma ner i pris dessutom. Det tål att tänkas på :D
Main system

Second system

#9 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10825 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 13 April 2004 - 07:47

Hej octaviars,

Kul att se ditt system, du verkar ha lagt ner att antal timmar på bänkar, duk och placering, tycker att du ligger på Fredrik nivå när det gäller att få undan kablar, mycket prydligt :D Dessutom så tycker jag att du var ett föredömme på att presentera ditt system, mycket tydligt :D

Några frågor:

1.) Hur kom du fram till en delning vid 50Hz? Lyssnade du fram den eller tog du bara en frekvens som var så låg som möjligt för att maximera basen till resten av högtalarna systemet?

2.) Hur kom du fram till placeringen av stereoracket? - klassiskt simpelt vid framvägg eller av praktiska skäl? Jag hade kanske övervägt att placera det vid subwoofer positionen för att få mer luft runt höger front! :D

3.) Är inne lite på C-Quence linje, dukplaceringen verkar lite hög - men kameran kan ju överdriva detta fenomen (dessutom har jag en extremt låg dukplacering :D ) kort och gott, hur tycker du att det fungerar?

4.) Hur stor är duken i mått, vad är det för dukmaterial du valde och varför?

5.) Kan man få en närbild på duken (duk plus ram!), dukfeteschist som man är :D

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#10 Fredrick

Hi Def megafreak

• Members
  • PipPipPipPip
  • 544 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 13 April 2004 - 08:23

Hello Ocatavia,
Mycket snyggt installerat :D

Hur funkar det att ha dipolerna på sidovägg på den höjden? (Gissningsvis runt 160cm från golv?)
Hade själv dipoler tidigare men då monterade på bakvägg och på ungefär samma höjd som du.

Fredrik

Redigerat av Fredrik, 13 April 2004 - 08:24.

/ Fredrick

Da`Livingroom

#11 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1122 inlägg

Postad 13 April 2004 - 15:35

Hej Perra.

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott det går

1. Jag har inte lyssnat så där väldigt noga om 50Hz verkligen är det bästa, men jag tycker att den smälter bra ihop med frontarna som jag kör i large inställning.

Jag har gjort en del justeringar vad gäller delning frekvenser och resultatet blev bättre än vad det var innan.

2. Det är mest av praktiska skäl, racket är nästan 650mm djupt så det blev inte så snyggt att ha det vid sido väggen.

3. Jag tycker faktiskt att det inte har så stor betydelse, jag har testat att ha centern högre upp mest för att se om det gjorde någon skillnad men den var väldigt obetydlig.

4. Duken är 194*108cm + maskning. Materialet vet jag faktiskt inte vad det heter, jag har köpt det av en kompis som intallerar konferansrum. Det är väldigt töjbart och blir kanon när man ramspänner det. Jag kan kolla upp vad det är för fabrikat.

5. Jag ska se om min digital kamera vill som jag vill.

Hur funkar det att ha dipolerna på sidovägg på den höjden? (Gissningsvis runt 160cm från golv?)

Jag har monterat dem enligt anvisningen ifrån JM lab och det är väl så de flesta dipoler/bipoler ska monteras. Jag har bara haft direkt strålande surround högtalare innan men jag är väldigt nöjd med Electra bipolerna.

Redigerat av octaviars, 16 July 2004 - 11:17.

Main system

Second system

#12 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1122 inlägg

Postad 01 May 2004 - 09:20

Jag kommer troligtvis att sälja min Philips tv, och då så ska jag flytta ner duken så att den kommer i mer lagom höjd. Jag får fixa ett stativ till centern så att den kommer upp lite högre än vad den är nu.
Finns det några rekommendationer på hur högt duken ska sitta i förhållande till ögon höjden? Min duk är 194*108
Main system

Second system

#13 Linken

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 498 inlägg

» Har 24 bilder i mitt galleri

Postad 01 May 2004 - 09:27

En riktlinje som förekommer är att 1/3 av duken ska vara under ögonhöjd när man sitter och tittar.
Men bäst är väl som vanligt att prova sig fram till vad som passar en själv bäst.

#14 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 01 May 2004 - 09:47

Japp, den riktlinjen har jag också stött på vid flertalet gånger, och verkar vara en bra kompromiss för placering av duken i höjdled - men i slutändan är det ju sedan den individuella smaken som gäller...
Lycka till, och glöm inte att uppdatera bilderna vartefter du ändrar något! ;)

#15 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1122 inlägg

Postad 01 May 2004 - 12:25

Ok, man tackar.
Jag får som sagt nog prova mig fram var jag ska ha duken. Jag mätade lite var duken skulle hamna om man gick efter 1/3 av duk höjden men jag tyckte att duken kom ganska långt ner så jag får se hur det blir.

Givetvis så kommer jag att uppdatera bilderna så fort jag ändrat om.

Men först så ska tv:n säljas och en mindre LCD skärm inhandlas. Är det någon som kan rekomendera en bra 20" LCD.
Main system

Second system