Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Octaviars hifi, nu med lite nya prylar.

Ifrån 5.1 till 2 kanals hifi

• Vänligen logga in för att kunna svara
552 svar till detta ämne

#541 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1176 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2018 - 10:32

När du ska lägga in en bild så gå till fullständig editor då ser de ut såhär. Där kan du bifoga din bild.

Om nu inte min tråd spårar ur helt så starta annars en tråd där spinorama diskuteras.

Screenshot_20180201-103001.png

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#542 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 921 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2018 - 14:11

Vi kanske kan flytta ut diskussionerna som inte är relevanta för Octaviars tråd, till en ny tråd? Vore synd att låta en spännande tråd bli förstörd :)

#543 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1905 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2018 - 18:14

I går kväll låg jag och bläddrade lite i senast numret av Stereophile och fann då att de testat lillebror till octaviars högtalare, TAD ME-1. I vanlig ordning när det gäller denna tidning så är det en omfattande provlyssning och mätningar som utförts. Jag läste inte allt, men läste sammanfattningarna från både lyssning och mätning. Slutsatsen är att de fick klart godkänt! :)

Så här sammanfattades mätningarna:

Other than its limited low frequencies, TAD's Micro Evolution One offered excellent measured performance, not dissimilar to that of TAD's pricey Compact Reference CR1, though with reduced low-frequency extension. I am not surprised that TJN was impressed by its sound quality.—John Atkinson

För den som är intresserad så kan hela testet läsas här. Och man nämner faktiskt även Revel! ;)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#544 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1378 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 01 February 2018 - 19:52

Floyd Tooles bok refereras det mycket till på olika forum. Visst, den är innehållsrik och bra, framförallt är den en god sammanställning av andras arbeten och studier, omskrivet av Toole till ett enklare populärvetenskapligt språk. Så mycket av egna studier har den inte men referenslistan i slutet är på många sidor för den som vill grotta ned sig. Den som söker handfasta råd och dåd om vad man kan / bör / inte bör göra i sitt rum kommer dock finna Tools bok tunn och mager. Då finns det bättre böcker. Handbook for Sound Engineers kan tex tankas ned gratis om man googlar och den har mer att erbjuda i så fall.

Nedanstående bild är från kapitel 6 och studerar man den, så är det ganska lätt att inse att det beror på ens eget tyckande och smak och ens prioriteringar vad som kan bli den bästa högtalaren för en själv. Man kan också inse att har man ingen koll på hur det där spinoramarummet är byggt och inrett, så kan man inte heller dra några egentliga slutsatser vad som blir bra hemma hos en själv. Vill du ha en bred ljudbild, kunna "pin pointa" instrument, få en ofärgad ljudbild ? Du kan inte få alla bra. -Pick your poison  (!) .. och därför bör inte heller spinoraman ses som något facit om vad som är bäst för dig (eller för den delen, vilken högtalare som är bäst för dig).

Bifogad tummbild(er)

• Preferenser för ljudbilden.PNG

Redigerat av Adhoc, 01 February 2018 - 20:00.

#545 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 179 inlägg

Postad 02 February 2018 - 16:26

När du ska lägga in en bild så gå till fullständig editor då ser de ut såhär. Där kan du bifoga din bild.

Om nu inte min tråd spårar ur helt så starta annars en tråd där spinorama diskuteras.

Screenshot_20180201-103001.png

Tack Octaviar!

Inte meningen att förstöra din tråd.

//Micke

#546 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1176 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 02 February 2018 - 16:37

Tack Octaviar!

//Micke

Inga problem.

Uppladdning av bilder här på Component är smidig iom. att man inte behöver bry sig om storlek på filen utan de fixar forumet själv så de passar in.

Så länge diskussionen är vettig, saklig och håller sig någorlunda till det som tråden handlar om så är de lugnt för min del.

Just nu ligger mitt fokus på akustiken att få till något vettigt som jag ju hoppas ska höja nivån på mitt system (vilket de ju garanterat gör då jag ju utgår ifrån noll så att säga) om de jag tänker göra sen räcker fullt ut de gör de ju knappast men förmodligen bättre än inget.

Sen eventuellt köra lite dsp i Roon för de lägre frekvenserna upp till 250-300Hz beroende på hur rummet mäter.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#547 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 179 inlägg

Postad 02 February 2018 - 20:34

Tack Octaviar!

//Micke

Inga problem.

Uppladdning av bilder här på Component är smidig iom. att man inte behöver bry sig om storlek på filen utan de fixar forumet själv så de passar in.

Så länge diskussionen är vettig, saklig och håller sig någorlunda till det som tråden handlar om så är de lugnt för min del.

Just nu ligger mitt fokus på akustiken att få till något vettigt som jag ju hoppas ska höja nivån på mitt system (vilket de ju garanterat gör då jag ju utgår ifrån noll så att säga) om de jag tänker göra sen räcker fullt ut de gör de ju knappast men förmodligen bättre än inget.

Sen eventuellt köra lite dsp i Roon för de lägre frekvenserna upp till 250-300Hz beroende på hur rummet mäter.

Hej!

Det du tänker göra låter som en väldigt bra idé!👍

Med lite akustikfix och correction i området du pratar så kommer du få ett riktigt bra ljud.

Lycka till!

//Micke

#548 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 179 inlägg

Postad 08 February 2018 - 19:56

Jag har läst Tooles bok, om inte det framgick. Vikten av bra spridning är en stor lärdom från den. Men det är inte ALLT. I så fall borde du ha den där billiga Samsung-bollen (som mäter perfekt sägs det i den nya modernare Spinorama-anläggningen som Devantier byggt i Kalifornien) och inte dyra Revel, eller hur? Allt annat är ju hål i huvudet! 

Det finns nog väldigt många samverkande faktorer till att tillverkare inte vill publicera mätdata. Jag tror den största är att de flesta potentiella kunder inte har kompetens att förstå och tolka dem. Misstolkning av kurvor är mycket vanligt. Folk freakar ur om allt inte ser spikrakt ut. Detta har Greg Timbers sagt.

Har du spinorama-mätningar att visa förresten på dina högtalare? Ingen marknadsförings-bullshit alltså, utan riktig data.

Hej!

Här har du spinnet på mina Revel F206 som jag sålde igår.

Grymt välkonstruerad högtalare!

Kan du visa spinnet på den omtalade samsung bollen?

//Micke

Bifogad tummbild(er)

• F206 spin.jpg

#549 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2912 inlägg

Postad 08 February 2018 - 21:37

Det är denna högtalaren:

http://www.ljudochbi...ss-audio-360-r7

Finns flera artiklar om den nya Samsung-spinorama-anläggningen på nätet, någonstans däri säger Devantier att R7 mäter perfekt typ i spinorama.

Kanske att det är i videon här i:

http://vancouversun....the-scenes-tour

Devantier var han som ledde arbetet med JBL M2 Studio Monitor. Är det den du byter till?!

#550 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 179 inlägg

Postad 14 February 2018 - 14:41

Det är denna högtalaren:
http://www.ljudochbi...ss-audio-360-r7

Finns flera artiklar om den nya Samsung-spinorama-anläggningen på nätet, någonstans däri säger Devantier att R7 mäter perfekt typ i spinorama.
Kanske att det är i videon här i:
http://vancouversun....the-scenes-tour

Devantier var han som ledde arbetet med JBL M2 Studio Monitor. Är det den du byter till?!

Hej!

Ok.

Nej tyvärr inte JBL M2 eller Revel Ultima2 denna gång då vi tittar på hus osv.

Det blev Revel F208 och monstercentern C208 som jag tycker låter helt fantastiskt.

//Micke

#551 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2912 inlägg

Postad 14 February 2018 - 16:18

Posta gärna spinoraman på den centern.

#552 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6454 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 14 February 2018 - 19:01

Väldigt konstig vändning denna tråden tog, fick gå tillbaka lite för att ens fatta hur en tråd om Octaviars system kom att handla om spinorama på Revelhögtalare.

Men hoppas verkligen Octaviars får sin PSU snart. . känns som allt som kan gå fel med denna leveransen verkligen gått fel, vet hur lätt det är att tappa sugen när sånt här händer o man aldrig blir klar med sina planer

#553 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 179 inlägg

Postad 14 February 2018 - 19:09

Posta gärna spinoraman på den centern.

Skapade en ny tråd....titta där.

//Micke