Component - för entusiaster av ljud och bild.

Component forum: SQUEEZEBOX - Cd spelarens död ? - Component forum

Jump to content

• (15 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

SQUEEZEBOX - Cd spelarens död ?

#1 User is offline   MaVeRiC 

• Hör bättre när jag ser ...
  • PipPipPipPip
  • View blog
  • Group: Members

Posted 08 September 2006 - 00:52

Idag köpte jag tidningen High Fidelity, som av många "audiofiler" anses som en av de
få trovärdiga tidsskrifterna ( så har i alla fall sagts till mig av en "audiofil" :D )
( usch .. tänk o kallas för audiofil ;) det rimmar inte bara på långfil :D )

I alla fall ...

Kim Kruse Petersen har skrivit en artikel om " Cd spelarens död "

Nätverksspelaren

Man testar 3 olika Philips - Soundbridge - Squeezebox

Vi gör historian kort .. Squeezebox segrar utan tvekan ..

Citerar Kim

- Med Squezzebox är vi uppe i den absoluta "highend" klassen
- Genom digitalutgången ger den musik som är att gå från CD till SACD eller DVD Audio

Sedan bara fortsätter han att i lyriska ordalag berätta om hur mycket roligare det är att
lyssna till Squeezeboxen än vad det är att lyssna till en Mark Levinson ML37.
Hur Squeezeboxen ger Dynamik, naturlighet och rymd i flera klasser över vad vi
annars är vana vid att höra ... :D border=0 alt=blink.gif />

Han avslutar : "Kanske är Cd spelaren redan en utdöende ras"

Detta hade jag absolut inte väntat mig att få läsa i denna tidskriften, som i mångt och
mycket skriver om vinylspelare och SACD.

Jag har varit inne på det många gånger innan genom den möjlighet jag har
i mitt system. Men nu skall jag bygga ut och i denna utbyggnad skall det in
en Squeezebox för att den har innbyggd Screen ...

För er som inte är så bevandrade i tekniken, så fixar denna box alla format
som wma, mp3, waw osv... men viktigast är att den tar FLAC som är ett lossles
format och som dessutom sparar HDCD kodning ( vilket Squezzbox släpper igenom )
Genom att den "talar bäst" med FLAC blir det mindre datamängd som skickas och
då blir det mindre buffring, eller ingen alls ..

Ställde en fråga till Squeezebox support idag .. fick svar på två röda sekunder via mail...

MaVeRiC :)
0

#2 User is offline   radiuz 

• Einsamkeit
  • PipPipPipPipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 04:11

Jag tror hårt på den "digitala" revolutionen, såsom squeezebox eller liknande. Det blir även så himla mycket slappare, jag kör musiken ofta via min dator digitalt till min Meridian DAC. I framtiden lär jag köra musiken helt utan cd-spelare, bara en förstärkare och en dac är allt som behövs och en Squeezebox eller en liten Imac med en display.
Audio Research DSi-200, Meridian G91, Mark & Daniel Maximus Monitor + Omni-Harmonizers
Chord Anthem 2, Chord Signature, Chord Signature Jumpers, Base Technology Platform 3.0

[Jobbar på Media Markt]
0

#3 User is offline   Y-front 

• TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen
  • View blog
  • Group: Moderator

Posted 08 September 2006 - 06:01

Det verkar riktigt intressant. Har idag förutom alla vinyl och CD skivor, en 160 gigabytes portabel hårddisk fullproppad med MP3:or. Musiken från den kör jag ut genom datorn, men vill naturligtvis hellre ha ut ljudet via hifi/hemmabioanläggningen.

/Y-front
0

#4 User is online   pewe 

• En glad entusiast.
  • PipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 10:13

Ursäkta en nybörjare på detta området men jag fattar inte hur Slim Devicen funkar... :D Måste en dator anslutas för att föra över musiken och så lagras allting okrompimerat på Transportern hårddisk? Och Transportern ansluts till förstärkaren?

Är det rätt uppfattat att om man sitter på en onmfattande CD, DVD-audio och SACD-samling så är det bara att föra över sin samling till Slim Devicen och så får man "audiofil" ljudkvalitet? Hur pass bra blir ljudet?

This post has been edited by pewe: 08 September 2006 - 10:14

0

#5 User is offline   MaVeRiC 

• PipPipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 11:35

View Postpewe, on Sep 8 2006, 11:15, said:

Ursäkta en nybörjare på detta området men jag fattar inte hur Slim Devicen funkar... :D Måste en dator anslutas för att föra över musiken och så lagras allting okrompimerat på Transportern hårddisk? Och Transportern ansluts till förstärkaren?

Är det rätt uppfattat att om man sitter på en onmfattande CD, DVD-audio och SACD-samling så är det bara att föra över sin samling till Slim Devicen och så får man "audiofil" ljudkvalitet? Hur pass bra blir ljudet?

Istället för att jag kopierar vad andra skrivit, så skall du få lite länkar ...

Men det är rätt uppfattat om man lyssnar o tror till dem som skriver om det ...
Ljudet blir så bra som din anläggning tillåter .. Dvs stärkare .. dac .. högtalare .. rum ..... :D

Ljudet är ju digitalt precis som på dina cd skivor .. ( glöm sacd o dvd audio i dagsläget
för de får du spela på din spelare )

http://www.slimdevices.com/

Forumtråd

SACD / HDCD, Överlever eller dör de ut ?

This post has been edited by MaVeRiC: 08 September 2006 - 11:45

0

#6 User is offline   Gonk 

• My favourite.
  • PipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 12:01

OBS att man blir beroende efter att ha installerat en Squeezebox. Har nu 3st hemma: Kök, vardagsrum och sonens rum. Men skulle behöva några till... Dessutom kör jag Softsqueeze på jobbet som är en mjukvaru variant av en Squeezebox jag kör på datorn och vips kan jag spela all min musik från servern hemma.

Dom har helt rätt, CD-skivor är helt ute. Men tyvärr enda sättet att köpa musiken okomprimerat på. Har alla (ca 350st) CD på en 200GB disk sparat som FLAC + en massa MP3.

Det bästa är att mjukvaran är helt öppen så det finns massor med tillägg, och uppdateringar kommer med jämna mellanrum. Har själv skrivit ett tillägg i form av en speceill klocka. Om man nu tycker sånt är roligt...

Har Denon CD 2910, Arcam AVR100 och Dynaudio Contour 1.8II - men lyckas inte höra att Squeezeboxen skulle vara sämre än CD-spelaren.

Finns flera "audiofiler" som tycker att ljudet blir bättre om man byter ut nätdelen, som är en lite extern switchad historia, mot en linjär dito. Har inte provat själv.
0

#7 User is online   pewe 

• En glad entusiast.
  • PipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 12:04

Har läst lite nu och ursäkta men jag förstår liksom inte vitsen med den....OM man hade kunnat lagra all musik i Slim Devicen och spela upp i "audiofilkvalitet" så hade det varit en kanongrej. Men den j-a datorn måste ju vara igång under musiklyssningen om jag fattat det rätt. Då faller åtminstone för mig hela fördelen med den.

Finns säkert tusen andra bra grejor man kan göra med SD:n men för mina krav passar den inte. Kan däremot hålla med om att CD-spelaren som apparat betraktad känns ganska gammalmodig. En stor hårddisk med tusentals låtar lagrade okomprimerat som spelas upp med samma ljudkvalitet som en riktigt bra CD-spelare hade däremot varit idealt.
0

#8 User is offline   MaVeRiC 

• PipPipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 12:07

View PostGonk, on Sep 8 2006, 13:03, said:

Dom har helt rätt, CD-skivor är helt ute. Men tyvärr enda sättet att köpa musiken okomprimerat på. Har alla (ca 350st) CD på en 200GB disk sparat som FLAC + en massa MP3.

Det finns faktiskt sidor, där du kan köpa okomrimerat och i alla format ..
Tex.. flac som är det man skall ha .. kostar ca $0.50 per låt ...

Om du går in på en av länkarna så kan du läsa "multimedia" skriva om det
i annat fall så skicka honom ett Pm.

MaVeRiC :D
0

#9 User is offline   MaVeRiC 

• PipPipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 12:19

View Postpewe, on Sep 8 2006, 13:06, said:

En stor hårddisk med tusentals låtar lagrade okomprimerat som spelas upp med samma ljudkvalitet som en riktigt bra CD-spelare hade däremot varit idealt.

Det finns.. Cambridge 640H mediaserver .. har intern 160 gig HD sedan har du 3 ingångar
frö externa USB HD.. Då kan du lägga alla dina CD på HD i WAW format eller annat som den
fixar.. tror att den kommer att fixa FLAC vid nästa uppgradering..

Är du inte nöjd med den interna Wolfson Dac som sitter i så inhandlar du bara en ny extern.
Men detta är lite av kaka på kaka för den har cd brännare och du måste se på tv skärmen
för att se allt .. osv ....

Nej, koppla en Squeezebox till ditt nätverk .. när du sätter på den så vaknar din dator i
ett annat rum " wake on lan" eller så konfigurerar du en nätverkslink med HD för att ta
hand om programvaran,,,,,,,, bla bla bla .... Allt handlar om kunkap .. Ju mer du kan
desto enklare blir det och tvärtom ...

Ja, det är enklare att gå till affären och köpa sin cd för 159 kr .. stoppa den i cd spelaren
vrida upp volymen och lyssna...

Men det är billigare .. att köpa den låten man vill ha.. lägga den på sin HD
spela den på sin "multimediaspelare" vilken den nu är ... Ljudkvalite ?
Ja, som skrivet så finner en del det som bättre än CD...

Plats.. ja.. några hundra cd skivor tar ganska mycket plats .. En HD tar ingen plats.

Extra funktioner ..
Webradio som i vissa fall låter bättre än DAB
Ordna spelningslistor
Digitalsäkerhets kopia av bef cd samling samt möjlighet att göra dublett..

............ :D :) ;) ........... Framtiden :D

This post has been edited by MaVeRiC: 08 September 2006 - 12:21

0

#10 User is online   pewe 

• En glad entusiast.
  • PipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 12:45

Jepp, visst har jag tittat på Cambridge 640H och jag tror faktiskt att den här typen av maskiner (allt integrerat) har en mycket större framtid än Squeezeboxen. Varför? Helt enkelt därför att det blir för svårt för medelkonsumenten. Även om jag greppar ung. 5 % av alla finesser med Slim Devices så förstår jag vitsen med den och accepterar att detta är framtiden. Och JAG är beredd att LÄRA mig, dvs. jag har ljud- och musikintresset som grund.

Men faktum kvarstår: gemene man (läs: de som lyssnar på musik) kommer inte att den kunskapen som krävs för att kunna hantera den här teknologin, så enkelt är det. "Konfigurera nätverkslänkar" etc. Tror du verkligen att moster Agda som älskar Verdioperor kommer att ta till sig den här teknologin? :D border=0 alt=blink.gif />

Let's face it: vi som hänger på diverse forum är nog en mycket, mycket liten grupp som inte på något sätt är representativt för den övriga befolkningen.

Jag vidhåller därför att datorn så som den ser ut idag måste bort från själva musiklyssningen annars kommer det aldrig att slå igenom. :D border=0 alt=sad.gif />

Edit: Glömde fråga om det finns andra, liknande maskiner likt Cambridge 640H som ni kan tipsa om?

This post has been edited by pewe: 08 September 2006 - 13:09

0

#11 User is offline   MaVeRiC 

• PipPipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 15:59

PEWE

Jag håller fullständigt med dig ... i vad du säger ..

Men ingen har påstått att detta är något för moster agda ..
Hon kommer inte ens att köpa en Hifi anläggning .. så henne kan vi glömma i resonemanget ... :D

Gemene man som musiklyssnare ... ja den äldre generationen ..

Framtiden är ungdomarnas ... jag är inte ungdom men räknar mig dit vad gäller det
tekniska och faktiskt också mycket vad gäller musiksmak ..
Jag är inte ensam om det ... :D

Till dem som förstår och förstår att lära sig .. är detta redan nu ett mycket vettigt
alternativ.. för mina barn.. är det nutid ...

0

#12 User is offline   KramerJocke 

• En glad entusiast.
  • PipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 18:51

Hejsan,

Någon som har någon erfarenhet gällande "kvalitets" skillnader mellan Squeezbox och Sonos Zoneplayer 80 system?

Sonos

Mvh

Joakim
Joakim / Kramer Electronics Sweden AB
0

#13 User is offline   MaVeRiC 

• PipPipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 19:27

View PostTurajocke, on Sep 8 2006, 19:53, said:

Hejsan,

Någon som har någon erfarenhet gällande "kvalitets" skillnader mellan Squeezbox och Sonos Zoneplayer 80 system?

Sonos

Mvh

Joakim

Det är något helt annat även om det har samma grund .....

Svindyrt :D

Bilda dig en egen erfarenhet genom att läsa på respektive hemsida...

0

#14 User is offline   tommypeters 

• Surroundfreak
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • View blog

Posted 08 September 2006 - 21:48

Framförallt är det väl Sonos Fjärrkontroll som skiljer sig mot SB3:s 99-kronors variant. Men flera använder en Nokia 770 istället, så kan man se en färgbild på omslaget osv. Och så är ju Slimserver Public Domain, med dess både fördelar (fler) och nackdelar.

Men det beror ju på om du ska koppla analogt till en stereoförstärkare eller digitalt till ett hembioförsteg. D/A-omvandlaren i en SB3 är riktigt hyfsad, men vill man ha bättre ljudkvalitet kör man via en Benchmark DAC eller liknande. Eller köper man en Transporter, speciellt om man har balanserade ingångar på förstärkaren.
0

#15 User is offline   Supernaut77 

• En glad entusiast.
  • PipPipPip
  • View blog

Posted 24 September 2006 - 15:36

Måste man ansluta den till ett nätverk och då ha en dator på någonstans? Ingen möjlighet att ta musiken direkt från en extern hårddisk? Om inte - finns någon sån produkt?
0

Share this topic:

• (15 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic