Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

HDMI/DVI kablar (supras test info)

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

#1 Demon

Sökare!

• Members
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 28 April 2004 - 06:06

Hej.

Jag har länge jagat Jörgen på Supra ang deras kommande HDMI/DVI kablar..

Fick igår detta svar..

Hej

Lite HDMI/DVI information.

Vi har nu testat våra prototyper samt konkurrenters HDMI kablage på mängder
av utrustning.

Resultatet blev:

DVI/HDMI gav bäst upplösning, minst brus. Skillnaden var liten.

Analog komponent samt RGB gav absolut bäst svärta och kontrast. Skillnaden
var stor.

Bästa bilden fick vi, enligt min åsikt (och alla andra som var med), helt
klart med komponent eller RGB. Detta oavsett vilken märke DVI/HDMI vi
jämförde med.

Ge DVI/HDMI några år så kommer det bli andra bullar, med idag så
rekommenderar jag komponent/RGB. När de första projjarna kom med
komponentingång, för massa år sedan, så blev bilden bättre om man körde
svideo. Då hade komponent samma problem som HDMI har idag.

MVH

Jörgen

Vad tror ni andra om detta?
Vilka har provat och kan dela med sig av sin erfarenhet?

Det som är intressant är hur mkt bättre eller sämre bild blir det med HDMI/DVI mot komponent?...
Någon?

#2 sandstream71

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 29 April 2004 - 08:06

Jag fick samma svar från Jörgen och även om det är intressant så känns det inte så väsentligt då många kommer att använda HDMI- eller DVI-utgången för att få 720p och 1080i.

De spelare jag testat, förutom de billigaste, har en klart bättre bild med 720p och 1080i via HDMI eller DVI än med 576p via komponent.
Det blir en helt annan skärpa i bilden och små detaljer som tidigare smetats ut med 576p via komponent blir glasklara.
Perra :: Hembiobutiken.se

#3 Demon

Sökare!

• Members
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

Postad 29 April 2004 - 08:49

Jag tycker oxå att det verkar lite "luddigt" svar från Supra..

Stämmer inte riktigt med vad man hört tidigare..

Men får väl prova själv.. ;)

#4 nurfen

Oasis-beroende

• Members
  • PipPipPip
  • 350 inlägg

Postad 29 April 2004 - 08:58

De spelare jag testat, förutom de billigaste, har en klart bättre bild med 720p och 1080i via HDMI eller DVI än med 576p via komponent.
Det blir en helt annan skärpa i bilden och små detaljer som tidigare smetats ut med 576p via komponent blir glasklara.

Vore ju klart intressant att även testa komponent i högre upplösningar för att kunna jämföra de olika kablarna på ett korrekt sätt. Att testa i olika upplösningar ger ju egentligen ingenting. Bara en tanke.
Tralala..

#5 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 29 April 2004 - 21:15

Jag jämförde min Arcam DV88 <component-> Sim2HT300Plus med NVIDIA Geforce III <DVI-> Sim2HT300Plus..

Det var ett tag sedan men jag skall försöka beskriva den skillnad som var då och vad som hänt sedan dess..

NVIDIA har alltid haft den sämsta bilden, speciellt när man kör DVD filmer om man jämför med ATI. Upplösningen är precis som Jenving skriver helt felfri, finns ingen absolut tillstymmelse till suddighet, jag kör Sim2 projektorn i PixeltoPixel mode. Svärtan däremot var inget vidare. Även med kalibrering Video Essentials.

Arcam DV88 har med all vibrationsdämpning, strömrening och fina kablar producerat en verklig referensbild. Svärtan fullkomligt utklassade DVI:n. Lite med betoning på lite suddigare bild, dock mycket behaglig skönare flyt i framrate som jag är känslig för.

Detta var för ett och ett halvt år sedan ungefär. Sedan dess har NVIDIA uppgraderat sin videodriver i och med Windows XP mediacenter edition. DVI kvaliten har blivit bättre sedan dess, jag antar att det har och göra med vilket värde svart ligger på. Datorer skickar normalt ut svärtan på 0 medan videoprojektorer förväntar sig den vid 8 på DVI. Vitt har också lite "headroom" och ligger inte på 254 via video DVI som det gör normalt sett via dator.

En känga till NVIDIA, maken till förmåga att sabba och fixa olika saker omvartannat har jag aldrig varit med om! Det har varit av och till fungerande ända från den första GeForce DDR jag köpte när den kom. Senast för 1 månad sedan hängde sig burken när man switchade till DVI, sedan fixades det i och med den allra nyaste releasen - Helt otroligt sämst!

#6 sandstream71

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Postad 30 April 2004 - 08:43

Vore ju klart intressant att även testa komponent i högre upplösningar för att kunna jämföra de olika kablarna på ett korrekt sätt. Att testa i olika upplösningar ger ju egentligen ingenting. Bara en tanke.

Jag ska testa 576p via kompoent och HDMI från Pioneer DV-668AV till 500E i helgen om jag hinner.
Perra :: Hembiobutiken.se

#7 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 30 April 2004 - 09:05

Jag är mycket intresserad av resultatet - jag vågar nog faktiskt påstå att bedömt med avseende av de resultat som jag har noterat vid de flesta av mina tester så kommer inte Jenving och jag överens.

Nästan generellt så förekommer en mycket högre grad av ringing i bilden vid YPbPr jämfört med både DVI och HDMI. Jag är också övertygad om att, i motsats till vad de flesta verkar tro, att det faktiskt också är så att de flesta fixed-pixel displayer kommer att prestera betydligt bättre om man matar dem med en upplösning som är högre än den naturliga upplösningen (t ex 1080i för en 720p Projektor). Detta beror på att en nerskalning av en högre upplösning faktiskt kan filtrera bort videobrus, samt åstadkomma mer detaljer – speciellt genom bättre skärpa i kantdetaljer.

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#8 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 30 April 2004 - 13:35

Oehlbach kommer med ett ganska komplett sortiment av HDMI kablar nu i dagarna.
Det kommer både rena HDMI kablar och HDMI/DVI upp till 20m tror jag det var.

Priset för en 10 meters HDMI->DVI blir runt 1600kr.

Jag har själv bara bra erfarenheter av Oehlbachs kablar så jag har beställt en 10 meters HDMI->DVI att använda mellan min 868:a och min Z2:a.

Här finns en del info om längder och priser. Fixade till länken lite / Fredrik

Här finns en bild på kabeln.

Redigerat av Fredrik, 04 May 2004 - 21:32.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#9 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 04 May 2004 - 16:13

Det här hade jag ingen aning om: HDMI doesn't pass blacker than black?

Vad säger ni om det?
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#10 0ri0n

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 7 inlägg

Postad 04 May 2004 - 17:19

@crion: kan man inte använda program som PowerStrip för att ställa in DVI från pc. Som svärta=8, vet någon om det finns inställning av den typen svärta crion talar om?

#11 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 04 May 2004 - 21:55

Orion, denna DVI inställning skulle i sådant fall hjälpa oerhört! Har inte orkat strula med Powerstrip sedan jag märkte att Geforce 3/4 korten inte klarar ge ut 1280*720 via DVI. Man får köra 1280*960 och en centrerad pixeltopixel mode så får man in 1280*720 perfekt. Som ni märker så är det svårt att bli nöjd med en sån här skräpig hårdvara (NVIDIA).

#12 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10861 inlägg

Postad 04 May 2004 - 22:18

Vad säger ni om det?

Shock horror, men jag hörde det då jag snackade med Stacey om det i December när jag träffade honom senast. Det är inte så farligt om man vet om det och kan konvertera Komponent till RGB, men en klar brist för HDMI -> DVI....

Jag tror fortfarande att SDI -> DVI kommer att ge den bästa bilden ett tag framöver - både för att det fortfarande endast är Silicon Image som tillverkar HDMI chippen - missförstå mig inte, SI är inte dåliga, men det finns ingen konkurrent som sätter press på dem... Men ocskå för att i princip samtliga på marknaden förekommande displayer skikar fel EDID till spelaren, vilket ger suboptimal upplösning!

mvh

/Pär

#13 Demon

Sökare!

• Members
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

Postad 05 May 2004 - 06:19

Vaaaaa??!!! ;)

Är detta verkligen sant?

Måste kolla lite mer på detta.... Perra har du någon mer info?

Ska läsa tråden på AVS nu..

#14 Demon

Sökare!

• Members
  • PipPipPipPip
  • 712 inlägg

Postad 05 May 2004 - 07:28

Hmmm verkar som man kan komma runt denna bug med min Pioneer 868 genom att inte använda sig av "Enhanced mode"..

#15 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10861 inlägg

Postad 05 May 2004 - 07:37

Det som INTE fungerar är HDMI -> DVI via digitalkomponent..... Detta gäller både limited och full range. HDMI -> HDMI fungerar utan problem (alltså även om man kör Komponent), HDMI -> DVI fungerar om man kör RGB.

Vad som egentligen händer är att signalen klipps av, vilket innebär att man "tappar" upplösning i botten och toppen av IRE skalan.

I limited range skall referenssvart vara hexadecimalt 16 och vitt vara motsvarande 235 - men värdena 1-15 samt 236-255 skall vara bevarade. "Buggen" innebär helt enkelt att värdena ovanför 235 och under 16 kastas bort. Detta inträffar alltså bara när man kopplar HDMI -> DVI och kör digitalkomponent (YCbCr).

Vid full range så limiteras svart vid 16, men expanderas ner till 0. På motsvarande vis är vitt limiterat vid 235 men expanderas upp till 255. Detta är vad som händer om man väljer "expand" på DVD spelare med DVI utgångar - och t ex den skillnad som uppstog vid Evenemanget hos Cinema Concept då den ena spelaren stog i "expand" och den andra i normal. Detta ligger i specen och är alltså inget fel, även om det under vissa omständigheter kan uppfattas som bildförsämrande. Anledningen är att data och film har lite olika colorspaces.

Som jag nämnde tidigare så tror jag personligen att vägen att gå är en SDI-modifierad DVD spelare, via te x Lumagen eller DVDO HD processor. Vinsten man uppnår med detta är att man varken får problem med "copy protection" eller blir limiterad till vilka längder man kan dra kabeln - eller också kan man göra som Fredrik och köpa en elektrooptisk DVI kabel ;)

mvh

/Pär