Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Lumagen Vision Pro - en videoprocessor som visar vägen!

• Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8283 Inlägg:

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2004 - 18:03

Posted Image

Turen har kommit till ännu en genomgripande recension på Component - en recension på en videoprocessor från Lumagen, närmare bestämt toppmodellen VisionPro. Lumagen är ett relativt nytt företag baserat i Portland - Oregon, USA, men det är inga nybörjare som står bakom företaget. De koncentrerar sig på highend produkter riktade mot hembiomarknaden och är för närvarande mest kända för sina videoprocessorer.

Läs hela artikeln:
http://www.component...envisionpro.htm

#2 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10052 Inlägg:

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2004 - 18:06

Eventuella frågor på produkten eller recensionen besvaras självklart i denna tråd av teamet bakom recencensionen - kom an bara, shooot ;)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#3 IcedEarth

Norrlänning

• Members
  • PipPipPipPip
  • 521 Inlägg:

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 04 May 2004 - 14:38

Tror ni dessa prylar kommer att sjunka i pris då det verkar rätt populät att köpa en?

/rillo

#4 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5736 Inlägg:

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 04 May 2004 - 16:07

Inte för att jag har något jätteintresse utav lådan i sig (förutom att det är tuff videoteknik ;) ) men: Mkt smutt skrivet test gubbar! Bra upplägg, bra djup, bra..ähm allt! Ser numera ännu mer fram mot dvd-spelar tester i framtiden.
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#5 tober

• Admin
  • 8283 Inlägg:

Postad 04 May 2004 - 16:33

Den är på gränsen till för lång men samtidigt så är det enligt mig en produkt som kanske är lite missförstådd och som behöver en djupare förklaring som Pär plockat fram på ett mycket trevligt sätt. Jag är heller inte just nu intresserad av produkten för eget bruk men det är alltid intressant att läsa om olika tekniker och inte minst så är det bra att vara så förklarande som möjligt så slipper man att misstolkas och att det ev blir enklare att förstå även liknande produkter och diskussioner.

Kanske blir inte alla produktrecensioner så här långa men när det behövs som i detta fall så är det alltid välkommet.

#6 Yps

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 150 Inlägg:

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 04 May 2004 - 20:20

Mycket fin artikel.

Nu över till lite frågor, jag har haft denna produkt under uppsyn en längre tid nämligen.
Jag har själv en Sharp Z-91 och kör med en Pioneer 454 (klarar ej progressiv). Jag hade tänkt att mata Lumagen med både DVDn och Digitalboxen, och sen köra ut bilden mot projektorn (800x600).
Jag skulle tro att det ger ett rejält lyft i bilden både vid film och sportsändningar, vad tror ni själva?

Jag har senare planer på att köpa in en platt liten TFT skärm på sidan om, som förmodligen behöver 1024x768 eller ännu högre upplösning. Är det då enkelt att byta upplösning på utgången, och skicka optimal upplösning mot antigen TFT eller projektorn ? Tänkte ha en VGA-splitter för få signalen mot båda källorna.

Mvh Magnus

#7 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10052 Inlägg:

Postad 04 May 2004 - 20:57

Tack för berömet, ;)

Pioneer 454 till Z91 kommer att få en jätteförbättring, det vet jag eftersom jag har testat ickeprogressiva DVD källor med komponent till S2 med deinterlace avslagen. Däremot kommer det att förmodligen att märkas något mindre på digitalboxen, eftersom den inte har några flaggor för att "para" ihop bilden - här får man jobba lite med inställningar, men det kommer iaf att bli bättre än utan Scaler med endast Z91:ans deinterlaceing.

Det är också bra att veta att det är först när man kör 720p eller 1080i som Lumagens uppsamplings algoritmer som bla reducerar ringing och MPEG artifakter kommer i bruk. ;)

mvh

/Pär

#8 Yps

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 150 Inlägg:

Postad 04 May 2004 - 21:42

Ok, kan man inte sätta LVPn till video-läge när man kör en viss ingång ? Så slipper den gissa om det är film eller video mode.
Bilden på sportsändningar är bedrövlig idag, alla linjer på spelplanerna är kantiga på Z-91an, tror du inte inte sil504 chipet rättar till det ?

Så för att dra nytta alla funkterna för att få bilden 'bättre' måste man ställa in upplösningen på 720p eller 1080i ? Lite skumt ju. Då kanske man tjänar på att skicka en för hög upplösning mot projektorn isåfall.

/Magnus

#9 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10052 Inlägg:

Postad 04 May 2004 - 21:53

Du kan "tyvärr" (kanske inte helt bra alltid!) inte forcera Lumagen till video, utan den ska detektera det själv. jag citerar från artikeln:

SIL 504 har en buffert som rymmer 4 interlaced fält samtidigt. Denna buffert används främst till "cadence" och "rörelse" analys för bilder i videomode. Man kan därför säga att SIL har en rörelsedetekterad deinterlaceing för just videomaterial. Detta gör att SIL chippet allmänt presterar betydligt bättre än Faroudjas Genesis chip för just 2-2 cadence.

De tester vi gjorde med digitalbox gav däremot ingen jätteskillnad!? Jag är dock lite osäker på detta då vi endast testade Scart RGB (RGBS) som vi omvandlade till komponent vis CYP konvertern. Detta kan ha inneburit steg som suboptimerade signalen - förmodligen hade det blivit bättre om vi hade valt komposit eller S-video istället, men som sagt det testade vi inte - fokus under testet var på DVD.

Jag har dock köpt en Vision HDP i betatest programmet, som förhoppningsvis kommer inom kort. Då skulle jag kunna testa detta lite närmare.

I mina ögon så är det alltid så att man tjänar på att uppsampla signalen så att projektorn får skala ner bilden, eller som jag skrev i artikeln:

I motsats till vad de flesta tror är det också faktiskt så att de flesta fixed-pixel displayer kommer att prestera betydligt bättre om man matar dem med en upplösning som är högre än den naturliga upplösningen (t ex 1080i för en 720p Projektor). Detta beror på att en nerskalning av en högre upplösning faktiskt kan filtrera bort videobrus, samt åstadkomma mer detaljer - speciellt genom bättre skärpa i kantdetaljer. Viktigt att notera dock, det är skillnad mellan film/video och ren dataupplösning, där data definitivt skall sättas så att den matchas mot den naturliga upplösningen.

mvh

/Pär

#10 Yps

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 150 Inlägg:

Postad 06 May 2004 - 20:58

Väntar med spänning på beta-test resultatet då..

/Magnus

#11 NIN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1743 Inlägg:

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 May 2004 - 09:06

Väldigt bra test.

Något som inte har direkt med testet att göra är vad som stod i texten:

"Man får då samtidigt en ökning av hastigheten på filmen med 4% - efteråt sker därför ofta en omkalibrering av ljudet (en såkallad re-equalization) för att undvika en höjning av ljudfrekvensen."

Detta är något som av min egen erfarenhet görs YTTERST sällan.

Sedan skulle jag GÄRNA vilja veta om det finns något test på nätet där man jämfört denna scaler med H3D-II kortet i en HTPC?

Detta inlägg har redigerats av NIN: 07 May 2004 - 09:10

#12 Fredrick

Hi Def megafreak

• Members
  • PipPipPipPip
  • 544 Inlägg:

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 09 May 2004 - 22:45

- förmodligen hade det blivit bättre om vi hade valt komposit eller S-video istället, men som sagt det testade vi inte - fokus under testet var på DVD.

Mycket möjligt, men tyvärr hade sat.boxen inte stöd för s-video ;)

Fredrik
/ Fredrick

Da`Livingroom

#13 Olorin

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1248 Inlägg:

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 22 May 2004 - 15:53

Är jag lite trög eller. Jag kollade på Vision modellen och uppfattade det som att det är bara vanliga VGA-skärmkontakt som är ut. Faste det var svårt att exakt uppfatta det heller för det var en otydlig bild.

#14 tober

• Admin
  • 8283 Inlägg:

Postad 22 May 2004 - 21:47

Såg precis detta när jag surfade in på deras sida "NEW Optional SDI input (factory upgradeable)". Vet inte hur nytt det tillvalet är men inte fy skam direkt.

#15 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10052 Inlägg:

Postad 22 May 2004 - 22:29

Det stämmer att Vision bara har en VGA port för utgående signal, men den stödjer RGBHV, RGBS, RGsB, och YPRPB vilket är så bra det kan bli.

Det enda du behöver för denna är en kabel med VGAport i ena ändan och det du vill ha i andra :blink:

mvh

/Pär