Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll


Foto

Inställningstips DVE


  • Vänligen logga in för att kunna svara
68 svar till detta ämne

#1 kluris

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPip
  • 112 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 17 November 2006 - 11:09

Eftersom vi är många nyblivna ägare till denna projektor,
tänkte jag helt enkelt samla alla kalibreringstips i denna tråd.

Det bästa är givetvis att få projektorn kalibrerad av en som är utbildad på ISF,
denna guide är bara ett första steg mot bättre bild och förståelse av hur kalibrering fungerar.

Kalibrering med DVE har sina begränsningar och om genom att förstå dem,
och inte vilja ändra på sina inställningar för mycket kan dock resultatet bli klart bättre än innan.

Denna guide fungerar givetvis för fler projektorer, fast de har andra reglage och inställningar.

Många av tipsen, ändringar och kompletteringar står pacman för efter en mini-guide av C-Quence.


1. Köp DVE (Digital Video Essentials) , t.ex. på axelmusic, discshop eller din lokala handlare.

2. Ställ in grundinställningarma på projektorn.

Se till att läget Epson Super White är påslaget
Ställ om output scaling från normal till att stå på larger
Välj bildläge, Theatre Black 1 eller Natural vilket du gillar bäst.
Ställ in färgtemperaturen till ett läge som passar, rekommenderas till 6500K.
Om du behöver kompensera ett varmt rum välj 7000K, vid ett kallt rum välj 6000K.
Anpassa skin tone till färgtempraturen, rekommenderas till ...
Ställ in gamman, rekommenderas till 2.2 för Theatre Black 1 och 2.4 för Natural.

3. Ställ inte in reglage som du inte känner till.

I regel kan man väl säga att man bör låta bli RGB Gain/Bias och RGBCMY-reglagen.
Använd inte reglagen White Level resp. Black Level utan Brightness och Kontrast.

4. Om du använder HTPC se till att du har rätt inställningar.


5. Börja att kalibrera med DVE.

Justera ljusstyrka och kontrast med reglagen Brightness och Contrast.
Följ med tålamod denna miniguide som pacman och C-Quence har gjort.
Viktigt är att ställa in grundinställningarna i punkt 2. först innan kalibrering.
Om du ändrar på någon av grundinställningarna eller källa för den delen så får du börja om.
Kalibrera i ordningen A - B - A - B - A - B - C - D : A. ljusstyrka B. kontrast C. färg. D. skärpa


A. För att ställa in ljusstyrka, använder jag mig utav bild 2 under: • Program Guide -> • Referens Materials -> 12. Display Setup Patterns.

På båda sidor av gråskalestapeln på bild 2 ser vi tre streck, varav dem yttersta är "svartare än svart" (blacker than black = BTB), dem mittersta är 4% ljusare än svart och dem innersta är 2% ljusare än svart.
(Ifall du inte ser dem yttersta "svartare än svart"-strecken, så är den ingen fara för att kunna slutföra kalibreringen på ett bra sätt. Ifall du endast ser två streck på vardera sida av gråskalestapeln, innebär det att din DVD-spelare klipper dynamikområdet för "svartare än svart".)

Hur som, ifall du ser alla tre streck på vardera sida av gråskalestapeln, så höj först ljusstyrkan så att du ser dem yttersta "svartare än svart"-strecken och sänk sedan ljusstyrkan tills dem yttersta "svartare än svart"-strecken har samma nivå som bakgrundssvärtan. Och ifall du endast ser två streck (4% ljusare än svart & 2% ljusare än svart) på vardera sida av gråskalestapeln, så sänk ljusstyrkan tills dem innersta "2% ljusare än svart"-strecken har samma nivå som bakgrundssvärtan, och höj sedan ljusstyrkan så att de innersta "2% ljusare än svart"-strecken precis blir synliga.


B. För att ställa in kontrast, använder jag mig utav bild 14 under: • Program Guide -> • Referens Materials -> 12. Display Setup Patterns.

I mitten, över och under (på varsin sida av) dem två horisontella gråskalorna, indikeras absolut grått med en prickad linje. Likaså indikeras absolut vitt och absolut svart också med en prickad linje i varsin ände av gråskalorna.

Höj kontrasten så att dem ljusa fälten i gråskalorna blir odefinerade (flyter ihop/smälter samman) och sänk sedan kontrasten så att det ljusaste fältet i vitt, över den prickade "absolut vitt linjen", blir synligt igen utan definierbara (synbara) färgskiftningar när man ändrar kontrasten nedåt.

För att få bästa kontrast så ska inte bara alla steg i vitt skall synas, utan man skall dessutom titta på den vita delen i de översta (och/eller understa) fälten.

Först ökar man kontrasten till det översta fältet försvinner, sedan minskar man till det kommer tillbaka och sedan skall man fortsätta att minska det och samtidigt noggrant studera så att det inte sker någon färgskiftning i fälten när man minskar kontrasten - Då har du hittat maximal kontast.

Om du inte sker några färgsskiftningar i de vita fälten i toppen behåller man det högre kontrastvärde man fick i den första inställningen annars sänker man kontrast tills det att färgskiftningarna försvinner.

Här gäller det också att undvika banding, som betyder ojämna färgövergångar.
Översta och understa fälten är ju tänkt att vara en steglös gradering från svart till vitt.
Om du upptäcker banding, dvs ojämna färgövergångar (d.v.s. att man ser tydligt övergången från en grå nyans till en annan) kan det hjälpa att sänka kontrasten nått snäpp. I många fall går det dock inte att få bort helt.

C. För att ställa in färg, använder jag mig utav bild 6 under: • Program Guide -> • Referens Materials -> 12. Display Setup Patterns.

När du tittar genom det blåa medföljande färgfiltret, ser du sex stycken svarta fyrkanter och åtta stycken blåa fyrkanter (i eventuellt olika nyanser).

Titta genom det blåa medföljande färgfiltret och höj och/eller sänk färgnivån tills dem åtta blåa fyrkanterna har samma färg som bakgrunden.

Inställningarna höjer och sänker med inställningen för color eller color saturation, som justerar rutornas intensitet i förhållande till bakgrunden. Vissa projektorer har även en inställning för tint som är en balanskontroller. Den är oftast inte nödvändig att ändra på, men med den går det att ställa balansen så att blå, cyan och magenta rutorna har samma intensitet.


D. För att ställa in skärpa, använder jag mig utav bild 17 under: • Program Guide -> • Referens Materials -> 12. Display Setup Patterns.

Jag brukar koncentrera mig på cirkeln och dem horisontella linjerna på varsin sida av cirkeln, när jag justerar skärpa.

Höj skärpan tills dessa linjer blir omslutna av vit "Edge Enhancement = EE"-liknande hinna/gloria, och sänk sedan skärpan tills den vita "Edge Enhancement = EE"-liknande hinnan/glorian precis försvinner.

Om du inte märker någon skillnad lämna inställningen det lägsta värdet
En ökning av skärpa tillför INGET positivt till bilden.

6. Kontrollera dina inställningar.

Testa skalningsprestanda genom att titta på högfrekvensbilder.
Det hittar man på DVE under ....
Det gäller att titta så att de finaste linjerna är separerade från varandra.

Kika även på hur det ser hur färginställningarna med grönt och rött.
Se bild 6 under: • Program Guide -> • Referens Materials -> 12. Display Setup Patterns.
Testa med det gröna och röda filtret. Rätt inställt ska fyrkanterna ha samma nyans som bakgrunden.
Detta stämmer oftast inte, går bara att få rätt med avancerade inställningar. I så fall rekommenderas ISF.

Kontrollera gråskalan med DVE genom att titta på bilderna ....
Det du ska titta på är ...
Om gråskalan ligger långt ifrån bör du överväga att låta ISF-kalibrera den.

Fler saker att kontrollera med DVE...

Bra filmscener att testa sin kalibrering är ....


Detta är ett work in progress, och hoppas att uppdatera det allt eftersom.
Ställ gärna ännu fler naiva frågor, de finns många riktigt kunniga kaliberare här.
Och ni som kan mycket försök gärna förklara enkelt för oss nybörjare så att vi lär oss mer. :rolleyes:

Redigerat av kluris, 15 December 2006 - 12:44.


#2 lunkens

    Play it magistern!

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg
  • Location:Göteborg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 17 November 2006 - 11:30

Nu är jag ingen TW700 ägare. Men det var intressant och bra beginner läsning :rolleyes:
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#3 kluris

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPip
  • 112 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 17 November 2006 - 11:31

Frågesida ;) border=0 alt=huh.gif />

Lyfter ut och förklarar mina frågor lite bättre,
så att jag kan uppdatera guiden lite mer.

När frågorna är besvarade här lyfter jag bort dem härifrån direkt.
Det kan se lite konstigt ut när folk citerar bitar som sedan inte längre finns kvar.
Men tänkte mest att de i så fall blir enklare att få en överblick att se vad som inte är svarat på.
Jag kommer även att publicera frågor från andra här efterhand så blir det lättare att svara på allt här.


Anpassa skin tone till färgtempraturen, rekommenderas till ...

Jag antar att skin tone måste annpasas till färgtemperaturen:
fabriksinställd är den på 7000 kelvin och skin tone på 3,
om man sänker temperaturen, vad rekommenderar ni då för värde på skine tone?


Testa skalningsprestanda genom att titta på högfrekvensbilder.
Det hittar man på DVE under ....
Det gäller att titta så att de finaste linjerna är separereade från varandra.


Är detta någon man bör göra?
Vilka bilder är i så fall bäst att titta på?
Går resultatet att justera på något sätt om det inte stämmer?

Kontrollera gråskalan med DVE genom att titta på bilderna ....
Det du ska titta på är ...
Om gråskalan ligger långt ifrån bör du överväga att låta ISF-kalibrera den.


Kan man bara dubbelkolla och se om man ligger långt ifrån?
Räcker det med DVE gråskalestege 20 40 60 80 100 eller ska man skaffa annan disc för detta?
Vad bör man kika efter på bilderna och hur långt ifrån är långt ifrån om ni förstår vad jag menar?

Fler saker att kontrollera med DVE...

Kom gärna med fler tips om man kan titta på något för att se hur man ligger till.

Bra filmscener att testa sin kalibrering är ....

Tipsa gärna om era favoritscener.
Vilken scen är bra för att testa vad?
Vad specifikt ska man tittta efter i varje scen?


Ojs, det bidde lite mycket frågor... ;)
Tror dock att det är många som är nyfikna. :rolleyes:

Redigerat av kluris, 15 December 2006 - 12:45.


#4 pacman

    Gladaste entusiasten

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg
  • Location:Örebro

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 17 November 2006 - 12:22

Excellent kluris. Du gjorde den expanderade DVE-guide som jag hade tänkt göra. Denna guide funkar ju till alla displayer - värt att påpeka (ofta finns ju motsvarande funktioner på andra displayer, de epson-specifika delarna hoppar man över).

bra att du påpekar att man ska välja bildläge, gamma och sånt jox, grundinställningar, INNAN man ger sig in på A,B osv. Ändrar du nån av grundinställningarna, börja om på A.

För att perra ska bli nöjd, ordningen är snarare:
A - B - A - B - A - B - C - D. :rolleyes:

Det gör då att Blacker than black (BTB) ställs in till 16 och Whiter than White (WTW) ställs till 235.

Video-svärta (Studio/Video RGB) innebär att referensen för svart ligger på 16 (BTB är alltså det under det) och referensen för vitt ligger på 235 (WTW ligger alltså över det).
PC-RGB (eller Expand eller allt vad de kallas) kommer klippa allt under 16 och över 235 så ser du inte BTB och WTW är det troligt att du kör PC-RGB (eller så har dessa nivåer klippts ändå)
Hur man gör för att få en pc att jobba med stuido-RGB har jag ingen aning om dock. ;)

Är detta någon man bör göra?
Vilka bilder är i så fall bäst att titta på?
Går resultatet att justera på något sätt om det inte stämmer?

Eftersom man ofta har möjligheten att mata sin proj med olika upplösningar så är de "resolution-patterns" du nämner ett av de testmönster man kan använda för att avgöra om 576,720 eller 1080 är rätt för din projje. Justeringen är alltså att man matchar din proj med rätt insignal.

Ang undersökning av skalning så är testbilden för skärpa ett annat bra exempel. Olika skalning kan ge olika mkt "halos" och "outlining". Man ska dock komma ihåg att olika displayer funkar olika bra beroende på vilken signal de matas med, olika bildflyt etc. (jag tycker 1080i verkar funka bäst märkligt ofta) Så IMHO, bästa DVD-signal märker man med film - ta det som ser bäst ut helt enkelt.

Här är även testbilden för "Color" ett måste. Grejjen är att man kan drabbas av felaktig färger om man matar sin proj med till HD uppskalat DVD-material. Skulle det var så att färgfälten ändrar karaktär när man tex växlar från 576p till 720p så kan man ha råkat ut för att felaktigt colorspace används, se Tx200-artiklen för mer info.

Stämmer det att man ska justera färgen med color saturation?
Eller ska man justera den med tint eller kanske både och? Vilken först i så fall?

Color justerar ju rutornas intensitet i förhållande till bakgrunden. När du snurrar på tint kommer du märka att du ändrar de olika blå-rutornas intensitet - i förhållande till varandra. Tint är alltså här bara en balanskontroller, ställ balans så att den blå, cyan och magenta rutorna har samma intensitet.
Sanningen är den att Tint inte har nått att göra inom component-video (egentligen inte color heller) men ibland, om displayen/systemet fungerar felaktigt, kan det löna sig att pilla på dem.

Detta gäller när man tittar bakom blått filter. Har du fel bakom rött eller grönt så finns det i regel inte mkt man kan göra. (dessutom litar jag inte på filter varför tex grönt är rätt meninglöst att kolla på).

Jag märker inte så stor skillnad på skärpeinställningen förutom när jag går under noll.
Är det i så fall bättre att låta den vara kvar på noll, och t.ex. inte höja den till 3?

Låt den vara kvar på 0 i så fall, en ökning av skärpa tillför INGET positivt till bilden.

Kan man bara dubbelkolla och se om man ligger långt ifrån?
Räcker det med DVE gråskalestege 20 40 60 80 100 eller ska man skaffa annan disc för detta?
Vad bör man kika efter på bilderna och hur långt ifrån är långt ifrån om ni förstår vad jag menar?

Dessa bilder och testbilden för kontrast, reverse grayramps, är ju de som ska hjälpa dig att välja rätt färgtemp (ofta är det läget "6500k" el "warm" eller liknande men LÅNGT ifrån alltid). Hur ska man veta vad som är rätt? Det enda man kan säga är att bilden ska "neutralt grå ut". Väldigt svårt utan nån referens och det är en av anledningarna till att mätinstrument är ett måste om man ska trimma gråskalan.

Är det någon som kan förklara enkelt vad bandning är?
Hur syns det på just den bilden på DVE?

Översta och underdesta delen av Reverse Grayramps är ju tänkt att vara en steglös gradering från svart till vitt. Om du upptäcker banding, dvs ojämna färgövergångar (dvs man ser tydligt övergången från en grå nyans till en annan) kan det hjälpa att sänka contrast nått snäpp. I många fall går det inte att få bort helt dock.


Nått annat:
Såg att nån på ett annat forum beklagade sig över att DVE inte fick honom att ändra på något. Man kan misstänka SBS men faktum är att det kan mkt väl vara så att man inte behöver ändra på nått. Och det är BRA! Vad folk behöver förstå är att DVE är lika mkt ett kontrolleringsverkyg, dvs ett verkyg som hjälper en att kontrollera att displayen fungerar som den ska, som ett inställningsverktyg. Dvs även om du inte kommer ändra mkt så har du ju efter en grundlig genomgång med DVE fått ett kvitto på att din display fungerar rätt korrekt (och alla andra inställningar tillför fel) och DET gör de 200 spänn DVE kostar till ett oslagbart bra köp IMO.

Redigerat av pacman, 17 November 2006 - 12:25.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#5 kluris

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPip
  • 112 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 17 November 2006 - 12:37

Kanon pacman :rolleyes:
Verkligen!!!

Som vanligt, enkla och tydliga svar
med förståelse för oss som är i början av detta
spännande område som kalibrering är för att göra bilden bra.

Kommer uppdatera guiden inom kort,
och givetvis tydligare beskriva att det funkar med fler projektorer.

Vad det gäller HTPC så ska jag uppdatera med din info,
och hoppas att det kommer någon HTPC expert med ännu mer info.

Ps. Vet inte om du sett att jag kompletterat med två ytterligare frågor om
inställningen på färgtemperaturen och dess förhållande till skin tone- reglaget?

#6 stigge

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPipPip
  • 280 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 17 November 2006 - 13:28

Suget efter en proj blir ju inte mindre när man läser denna guide!
Verkar ju t om nästan så att jag skulle kunna klara av det.... ;)
Bra jobbat!

Men hur skall jag få plats för en proj......... :rolleyes: border=0 alt=sad.gif />

#7 pacman

    Gladaste entusiasten

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg
  • Location:Örebro

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 17 November 2006 - 14:06

Hehe, fördelen med att, som jag, inte kunna de tekniska detaljerna är att man aldrig kan bli så avancerad så det blir helt obegripligt.

Fortsätt fråga på, läger till om jag kommer på nått. Kan inte garantera att det jag säger alltid är 100% rätt men förhoppningsvis kommer då nån klok och slår en på fingrarna och rättar till det. ;)

Tror att den här tråden kan bli värdefull. Standardsvaret när nån frågar om inställningar är ju (förutom: få den kalibrerad - vilket är ett ännu bättre svar): skaffa DVE. Tror dock många inte inser vad testbilderna är till för och hur reglagen man har att tillgå fungerar. En sammlad hjälp vore ju isf trevligt. :rolleyes:

DVE är inte på något sätt en ersättning för vad en ISF-kalibrering kan göra men det är en excellent introduktion och kontroll för att få sin setup att fungera någotsånär rätt (läs: bra) iaf. Vad jag vill säga är att man inte är hemma bara för man lirat lite DVE - men du är garanterat betydligt mer hemma än om du snurrat efter eget tyckte efter valfri film eller plockat nånannas inställningar på forum (har tom sett exempel på där folk plockat från olika modeller ;) shock horror).

"sharpness" är ju rätt roligt egentligen. Perra kan såväl bakgrund som teknik bättre än mig men iprincip har sharpness-funktionen sin grund i NTSC och var väl användbart från 1953 och ett antal år framåt. Det har, vad jag vet, ingen teknisk tillhörighet med PAL, vare sig vi snackar komposit eller komponent, än mindre HD Den har dock hängt kvar - fast den borde varit död i minst 30 år - och används (för) mycket. Därför blir man ju nästan gråtfärdig när en tidning skriver "med HD är det bara att köra på för fullt med skärpan"...många "recensenter" hade behövt denna tråd. ;)
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#8 CosyCat

    Nykomling

  • Members
  • Pip
  • 9 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 17 November 2006 - 15:07

TACK !

#9 ZoomAir

    En glad entusiast.

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 19 November 2006 - 20:47

Fick en fråga på PM angående hur man kunde kolla så att projjen inte klipper WTW.

Jag bifogar här en "DVE lathund" som jag skrev för ett tag sen (av någon anledning :rolleyes: ), ta den för vad den är, en liten guide till basic inställningarna i DVE.

Den är inte renskriven, men kan nog funka ändå.



Har ni frågor på den, fråga på, man kan givetvis lägga till och förbättra om man känner för det ;)

Redigerat av ZoomAir, 19 November 2006 - 20:49.


#10 kluris

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPip
  • 112 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 November 2006 - 21:06

Fick en fråga på PM angående hur man kunde kolla så att projjen inte klipper WTW.

Jag bifogar här en "DVE lathund" som jag skrev för ett tag sen (av någon anledning ;) ), ta den för vad den är, en liten guide till basic inställningarna i DVE.

Den är inte renskriven, men kan nog funka ändå.



Har ni frågor på den, fråga på, man kan givetvis lägga till och förbättra om man känner för det :rolleyes:


Tror nog att det var jag som skrev detta pm.

Mest för att min Epson klippte bort referenspunkten för svart 16.
Hittade sedan inställningen på projektorn under DVI-Video till enchanced.
Eftersom detta reglage bara funkar när Epson Super White är av tänkte jag att då klipps nog WTW.

Hur som helst, efter lite prövande, så gör den inte det utan alla ni som kör DVI ställ om till detta bara ;)

Uppdaterade detta i min guide precis nu.
Kom också fram till lite underligheter i begreppen kring pc level och video/studio level.

Det verkar som att uttrycket PC level används lite oklart då både VMR9 och t.ex. Overlay kör med pc level 0-255. Men det finns viktiga skillnader hur de använder det, Overlay expanderar medan VMR9 behåller.

Overlay expanderar området 16-235 till 0-255, pc läge och klipper bort allt under 16 och över 235.

VMR9 behåller dock alla data 0-255 och återger all data korrekt, men man får man själv ställa in referenspunkten för svart till 16 och för vitt till 235, t.ex. då genom DVE.

Ni som har ännu mer koll får gärna kommentera detta, komplettera om det är nödvändigt.

En fråga till är staplarna längst ut i DVE PLUGE w/Gray Scale verkligen BTB eller är det inte mer korrekt att de är referenspunkten för svart som är satt till digitalt 16?

Tack för bilagan förstås ;)

Redigerat av kluris, 19 November 2006 - 21:08.


#11 perra1

    Till er tjänst....

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10764 inlägg
  • Location:Sverige

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 19 November 2006 - 21:21

I Studio RGB ligger "reference white" på 235 och Black på digital 16, men samtliga nivåer mellan 0-255 skall finas med om man justerar så att det "syns"!.

Om du kör "enhanced" så expanderar du och klipper nivåer. Vad som då händer är att du flyttar punkterna så att det ser ut som om du uppfyller nivåerna, men vad du egentligen har gjort är att att du ändrat bitdjupet och introducerat banding - dvs kraftiga hopp i den annars jämna bitskalan.

Jag rekommenderar att du istället för att köra enhanced kollar din källa och ser till att den skickar korrekt signal, dvs Studio RGB istället för, vad det som det nu verkar, PC RGB.

Referenspunkterna för svart och vitt ligger alltid på samma nivå - från det du beskriver så gör VMR9 det helt korrekt, dvs använder sig av Studio RGB - medans Overlay är helt fel, och enligt mig endast skall förvaras i en låst liten ask längst in i garderoben tillsammans med slipsnålar och aldrig, aldrig användas!!!

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#12 kluris

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPip
  • 112 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 November 2006 - 21:34

Ojs, jag trodde expanded som det heter, skrev fel, inte klippte något:


Jag läste detta av Zoomair på minhembio om DVI-VIdeo och trodde att det skulle funka:

"Saken är den att DVI endast kan hantera RGB då det var konstruerat för datorer, och om man väljer RGB så är det viktigt att se till så att projjen och dvd pratar samma språk d.v.s. andvänder sig av rätt läge på svärtnivån, datorer har en annat läge på svärtnivån än vad vanligt video material har."

Men det är säkert så att jag blandar ihop det.

Hur som helst perra1 är jag helt med på din linje, efter att ha läst din långa artikel, av vikten att inte expandera något utan bara bevara videoläget.

Men är du säker på att inställningen DVI-Video expanded gör detta? Alltså samma sak som Overlay gör när man ställer in det via datorn? Då är det ju inget att göra?

Innan såg jag inte BTB , mellan 7 och 10, men med den inställningen gör jag det och trodde saken var biff.

Jag har försökt allt för att få det att funka annars, ställt om i registret och allt i datorn, utan resultat. Vad göra, jag vill verkligen inte expandera utan behålla all data som finns på Epson TW700???

Redigerat av kluris, 19 November 2006 - 22:21.


#13 kluris

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPip
  • 112 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 November 2006 - 21:45

Kan det t.o.m. vara så att jag kan köra i pc-läget 0-255 bara eller ha inställningen på DVI-Video expanded bara jag har koll på att VMR9 behåller alla data den skickar ut?

Problemet är ju inte, vad jag har förstått, att använda PC nivåer 0-255 utan att man ser till att man inte expanderar 16-235 till 0-255 och därmed klipper bort data:

Har haft två källor egentligen:

Perras eminenta inlägg här på forumet: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=2035

och så denna från avsforum: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....14&page=1&pp=30

Redigerat av kluris, 19 November 2006 - 22:14.


#14 ZoomAir

    En glad entusiast.

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 19 November 2006 - 21:46

Har du HDMI ut från källan och in till HDMI, så är man smartast om man väljer YCbCr och sedan behöver man inte tänka på det mer.

Är det DVI med i bilden så är det viktigt att båda pratar samma språk och det skall vara "normal" och inte "enhanced", "expanded" o.s.v.

Som perra säger, ställ först in så att källan matar ut Studio RGB (normal) och se sedan till så att projjen också är inställd på Studion RGB (normal).

Det blir väldigt fel om du har StudioRGB mot Data RGB eller tvärtom.

Kan du inte få ut Studio RGB ur källan utan bara Data RGB så ställer du även in projjen på Data RGB, signalen kommer klippas men det är bättre än Data RGB ut och sedan Studio RGB hos källan.

Sammanfattning, få dom att prata samma språk och självklart skall det vara Studio RGB om källan tillåter det.

Redigerat av ZoomAir, 19 November 2006 - 21:47.


#15 kluris

    En glad entusiast.

  • Members
  • PipPip
  • 112 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 November 2006 - 22:09

Jäpp, jag är med.

Det jag inte förstår är att när jag kör VMR9 och DVI-Video expanded,
är ända gången jag kan se BTB och WTW när jag kollar alla möjliga testbilder.

Förstår inte heller rädslan för PC RGB då jag uppfattar genom diverse artiklar,
att VMR9 inte klipper bort något data utan behåller Video/Studio RGB.

Jag tänkte då som du att köra expanded-expanded är samma sorts språk,
samt att det är ett språk som inte plockar bort data alls om man använder VMR9 som tolk :rolleyes:


Men, men som jag tidigare påpekat är jag helt ny på detta. ;)

slänger med ett citat från ChrisWiggles på Avsforum:

VMR9 *Maintains* Video levels, while Overlay *expands* the video range to PC levels. BOTH use the 0-255 range, but they use it differently. VMR9 *maintains* Video levels properly, and maintains the data on the disc, which is (quickly for simplicity) 0-255, with the nominal reference range of 16-235. If you use overlay, or otherwise perform an expansion to PC levels, that range will be expanded such that 16-235 is now mapped to 0-255 and values outside the 16-235 range will be clipped.

Redigerat av kluris, 19 November 2006 - 22:32.