Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

"Bio Kolmila"

• Vänligen logga in för att kunna svara
266 svar till detta ämne

#1 Neil_Peart

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla

• Members
  • PipPipPipPip
  • 624 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 10 December 2006 - 14:04

Ni är hjärtligt välkomna med kommentarer om min hemmabio!
kom gärna med syrligheter om min färgsmak :)
ska försöka ta lite mer bilder, men har stora problem att fotografera med min kamera när allt är svart sammet och golvet är en svart heltäckningsmatta från Ege Carpets "Symphony Black" 18 mm tjock :D

Den utrustningen som jag har i dag är delvis "Budget" när man ser vilka fina anläggningar som folk har, har full förståelse att man kan lägga flera hundratusen på en dedikerad hemmabio nu när man märker hur mycket man använder det, det är nog bland de bästa val man gjort i livet då man blåste ut halva övervåningen förra hösten!

Projektor @ JVC DLA-HD1

Duk @ Screen Research ClearPix2

HD DVD @ Toshiba HD DVD XE1

Försteg @ Denon 2808

Slutsteg @ Rotel RMB-1095

Hdmi kabel @ Gefen HDMI Extreme

Spel/Blu-Ray @ Sony PS3

Bildbehandling @ Algolith Flea HDMI

Mediaspelare @ Tvix HD M-7000

Högtalare Front: Ino Audio i28 3 st

Högtalare Surround: Ino Audio a2 6st (3 per kanal)

Basmoduler: Ino Audio pX-4 (4st)

Ordet är fritt!

Mvh/Eive

Redigerat av Neil_Peart, 24 August 2008 - 14:56.

"Jag tycker att televisionen är mycket lärorik. Varje gång någon sätter på den, går jag in i ett annat rum och läser en bok"
Bio Kolmila

#2 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 10 December 2006 - 14:32

Riktigt trevligt rum för din hembio. Gillar kontrasterna mellan själva rummet och dess omliggande miljö när inte draperierna är igendragna. På så sätt fås ändå ett rätt luftigt rum om man ser till bilderna.

Du får gärna lägga upp lite fler bilder, så man får en bättre överblick. Ta nu och sätt dig i sweetspot och fota av några bilder :)
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#3 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 10 December 2006 - 14:37

Jäklar - you're on the dark side for real :)

Riktigt läckert, och seriöst bygge :D

mer foton mot duken från sweetspot tack! :D

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#4 gearslave

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 147 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 10 December 2006 - 14:59

Håller med! Fler bilder!

#5 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 10 December 2006 - 15:00

Kul att titta in hos dig målarn! :D (tack för senast föresten - va heltrevligt och oj va gött man sov på vägen hem... :) )

Riktigt fränt rum må jag säga - säger som de andra, ge oss mer!

Redigerat av pacman, 10 December 2006 - 15:00.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#6 Neil_Peart

• Members
  • PipPipPipPip
  • 624 inlägg

Postad 10 December 2006 - 17:34

har tagit mängder med bilder på duken :) kameran hänger inte med bara att kassera bild på bild... lovar att lägga upp på en gång de blir en någorlunda bild.

ja hehe the dark side kan man säga eller som cashen... the man in black :D

ja pacman du såg ut att sova så skönt i baksätet... glömde att fota dej när du sov din skönhets sömn :D
"Jag tycker att televisionen är mycket lärorik. Varje gång någon sätter på den, går jag in i ett annat rum och läser en bok"
Bio Kolmila

#7 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 11 December 2006 - 00:15

Najs pertan, najs. Jag vill också ser fler bilder på detta seriösa bygge,

/Y-front

#8 jimmyu

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 11 December 2006 - 09:20

Ser riktigt trevligt ut det där. Kan du skriva lite mer info om mörkläggningsgardinen du tänkt sätta upp, mterial, uppsättningsmetod mm?

Går och funderar på att införskaffa projektor och har också ett litet besvärligt rum vad gäller mörkläggning och tar gärna emot tips på hur jag ska lösa det.

/Jimmy

#9 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 11 December 2006 - 09:36

ja pacman du såg ut att sova så skönt i baksätet... glömde att fota dej när du sov din skönhets sömn :)

:D thank god.
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#10 Neil_Peart

• Members
  • PipPipPipPip
  • 624 inlägg

Postad 11 December 2006 - 21:11

Ser riktigt trevligt ut det där. Kan du skriva lite mer info om mörkläggningsgardinen du tänkt sätta upp, mterial, uppsättningsmetod mm?

Går och funderar på att införskaffa projektor och har också ett litet besvärligt rum vad gäller mörkläggning och tar gärna emot tips på hur jag ska lösa det.

/Jimmy

hej jimmy!
jag har køpt svart sammetstyg med vældigt fin kvalite hos calletex i ørebro, den kommer jag (min sambo) sy på ett lager till på baksidan , sammet ær inte speciellt bra att mørklægga med som det ær. mørklæggningstyg køper jag på textilonnet bra kvalite till bra pris, tror den kostade 59 kr/m. de skulle få in mera olika færger någon gång efter nyår tror jag. gardinstången køpte jag på calletex i ørebro med riktigt bra och kraftig stång med rullglid, rullglid ær ett krav med ett tungt tyg som sammet med mørklæggningstyg påsytt. Gardinstången har jag satt fast i en sarg eller soffit som Amerikanarna tror jag kallar det, jag har satt upp 2 st 2"x3" med 20 cm mellanrum så bredden blir totalt knappt 30 cm. på ytterkanten in mot rummet så har jag satt dit en kraftig taklist før ett mjukare och snyggare avslut.
alltihop har jag klætt in i svart sammet. ska ta kort på de nær jag kommer hem från jobbet i Norge... de kanske mærks på tangentbordet :) . Jag kan rekomendera calletex i ørebro, bra pris och bra sortiment, jag betalade 200 kr/m før sammetstyget.
Bio Kolmila

#11 mercakombi

Jag gillar katter.....de smakar precis som kyckling!

• Members
  • PipPipPip
  • 321 inlägg

» Har 17 bilder i mitt galleri

Postad 11 December 2006 - 21:43

Det där såg ju alla tiders ut...helt klart tummen upp!!!

Och vad det gäller din utrustning så har du definitivt inte mer att
skämmas över än jag :)

Redigerat av mercakombi, 11 December 2006 - 21:45.

M.v.h Tomas

#12 PeterM

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 543 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 11 December 2006 - 23:14

Kul med bilder (och text) killen! Ser riktigt fint ut! :) Tack för senast förresten!

Får man komma över någon dag och spana lite? Din matta som du har på golvet i rummet är jag riktigt sugen på nu måste jag säga.

Redigerat av PeterM, 14 December 2006 - 13:44.

Hälsningar Peter

#13 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 12 December 2006 - 01:36

O fan, sweeeeeeeet :)

Bra jobbat, var stolt.

#14 jimmyu

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 12 December 2006 - 08:53

/Jimmy

hej jimmy!
jag har køpt svart sammetstyg med vældigt fin kvalite hos calletex i ørebro, den kommer jag (min sambo) sy på ett lager till på baksidan , sammet ær inte speciellt bra att mørklægga med som det ær. mørklæggningstyg køper jag på textilonnet bra kvalite till bra pris, tror den kostade 59 kr/m. de skulle få in mera olika færger någon gång efter nyår tror jag. gardinstången køpte jag på calletex i ørebro med riktigt bra och kraftig stång med rullglid, rullglid ær ett krav med ett tungt tyg som sammet med mørklæggningstyg påsytt. Gardinstången har jag satt fast i en sarg eller soffit som Amerikanarna tror jag kallar det, jag har satt upp 2 st 2"x3" med 20 cm mellanrum så bredden blir totalt knappt 30 cm. på ytterkanten in mot rummet så har jag satt dit en kraftig taklist før ett mjukare och snyggare avslut.
alltihop har jag klætt in i svart sammet. ska ta kort på de nær jag kommer hem från jobbet i Norge... de kanske mærks på tangentbordet :) . Jag kan rekomendera calletex i ørebro, bra pris och bra sortiment, jag betalade 200 kr/m før sammetstyget.

Ok, tack för infon och lite bilder låter inte dumt, känns som ett tillfälle där det är bra att tänka efter före. I mitt vardagsrum/hemmabio så har jag en vägg till största delen bestående av fönster ut mot tomten och den andra är bak mot kök/matplats/hall med en portal och halvvägg så jag skulle tippa att det är nära 10m vägg som jag måste täcka för.

#15 Sage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 281 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 12 December 2006 - 17:07

Jag ska också passa på att säga grattis till ett mycket trevligt resultat!
Och ansluta mig till skaran som tackar för senast och för en mycket säker transport hem. :)
Även jag sov som en stock hehe! :D
The Sage has spoken...