Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Salong Svarta Katten

• Vänligen logga in för att kunna svara
300 svar till detta ämne

#1 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1163 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 15 January 2007 - 02:58

Lite nya bilder efter min flytt till Göteborg.

Återkommer eventuellt med närgångna porrbilder på elektronik och högtalare.

#2 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10249 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 15 January 2007 - 07:21

Även om du "svek" Stockholm så måste jag säga att din uppfinnarvilja lever i högösklig välmåga - Ser fram emot en bygggenomgång av Vermin :P

Jag kommer definitivt att kika närmare på "Binary Amplitude Diffsorber", den är inte bara vacker utan fullkommligt underbar i sin komplicerade enkelhet :P

Jag bedömmer ditt råtthål som ett av de trevligaste jag sett, inklusive alla andra gnagares boningar såsom åkersorkar och grävlingar etc. :P

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#3 aengus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

» Har 5 bilder i mitt galleri

Postad 15 January 2007 - 12:16

fin lya.

gnagare är fina djur, inte tala illa om dem :P
projektorlös för tillfället
Toshiba hd-a1
PSB Image serien
Säljer PSB högtalare,
monster cable,
NHT högtalare och controller.

#4 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1163 inlägg

Postad 15 January 2007 - 13:23

Även om du "svek" Stockholm så måste jag säga att din uppfinnarvilja lever i högösklig välmåga - Ser fram emot en bygggenomgång av Vermin :P

Jag kommer definitivt att kika närmare på "Binary Amplitude Diffsorber", den är inte bara vacker utan fullkommligt underbar i sin komplicerade enkelhet :P

Jag bedömmer ditt råtthål som ett av de trevligaste jag sett, inklusive alla andra gnagares boningar såsom åkersorkar och grävlingar etc. :P

mvh

/Pär

Byggenomgång? -Kanske lättare att svara på frågor på sånt som är av intresse. (Om du vill kan du peta in excelbladet jag skrev ihop för BAD:en. Du kan radera flikarna som handlar om QRD-diffusorer först (QRD = Quadratic Residue Diffusor). Dels är QRD-varianten bökigare att bygga ihop själv, dels har ju BAD:en bättre egenskaper och värden rakt samt är enklare att integrera snyggt i ett vanligt hem, jämfört med QRD:en)

Aengus, gnagare kan vara fina djur , -så länge de inte är gul-svarta och det står Solna AIK på bröstet :P

#5 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10249 inlägg

Postad 15 January 2007 - 13:50

Här kommer en alldeles fantastisk Excelfil (zippad) från allas vår excelguru Adhoc.

Den används med fördel till att beräkna Binary Amplitude Diffsorbers, men jag skickar faktiskt även med Quadratic Residue Diffusor delen - det kan ju finnas de som är intresserade av skillnaden :P

Bifogad fil  Material_och_kostnad_f_r_diffusor.zip   40.21K   737 Antal nerladdningar

mvh

/Pär

#6 aengus

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 232 inlägg

» Har 5 bilder i mitt galleri

Postad 15 January 2007 - 15:33

Adhoc: finns inget vackrare än Gnaget :P
projektorlös för tillfället
Toshiba hd-a1
PSB Image serien
Säljer PSB högtalare,
monster cable,
NHT högtalare och controller.

#7 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1566 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 16 January 2007 - 14:54

Kul att se att du är igång igen efter flytten!
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#8 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1163 inlägg

Postad 16 January 2007 - 21:51

Lite fler bilder inlagda.

Butta, har iofs varit igång sedan i somras men varit lite lat med att lägga in bilder.

#9 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1163 inlägg

Postad 19 January 2007 - 00:14

Några bilder till och personligt tyckande (alltid retar det någon :) )

#10 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10249 inlägg

Postad 19 January 2007 - 08:59

Jag får en tår i ögonen av det vackra arbetet med BAD+QRD - det är en lovsong av akustikbehandling, som manifesterar en sann uppfinnarjocke i kombination med sund Joakim von Anka...

Saknaden av ditt kunnande är i sanning stor i Stockholm, jag skulle behöva både en, två - ja kanske tre hjälpande händer i planering och utförande av Biagra mkII.... Kurre, kom hem igen :)

mvh

/Pär

#11 lunkens

Play it magistern!

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1878 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2007 - 09:00

Några bilder till och personligt tyckande (alltid retar det någon :) )

Tyckande från "vår" sida eller din egen?

Här är mina reflektioner efter att sett dina biler i galleriet.

Är imponerad över din entusiasm och det är intressanta lösningar du har för att åstadkomma perfekt ljud, vilket jag förmodar är det du eftersträvar? Högst subjektivt förståss!

Något annat som slår mig (En som håller på estetik) är hur detta inte integreras väl med min smak för hur det skall se ut. För mig är det en retroresa tillbaka till 80-talet. Med rent, ljust trä i överflöd. Absolut inte min smak. Också högst subjektivt igen förståss. :) Samt att allt är för stort och pluffsigt för att göra sig snyggt.
Hur är detta byggt? Är det gemensamt sällskapsrum för familjen, eller det egna krypinet?

Något gott ur det onda då? Självklart!
Jag blir inspererad över hur man kan få till det med olika DIY-lösningar. Dina absorbenter och förmodade kunnande om akustik är intressanta.

Vänligast
K
ågrens hifi & hemmabio - www.ågrens.se

#12 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1566 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2007 - 12:31

Tror att det personliga tyckandet syftade på EKK-kabel kontra "dyrkabel" och att "akustikbehandla" ger mer ljudkvalitetshöjning/kr än inköp av elektronik.
Om det retar någon vet jag inte, men vill man reta upp sig så kan man ju göra det på vad som helst...
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#13 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1163 inlägg

Postad 19 January 2007 - 16:24

Perra1,
Mja, nu är ju bopålen nedslagen i Göteborg, framöver blir det nog mest besök/semester i Stockholm. Jag tror, är säker på förresten, Biagra II blir kanon med eller utan mina händer.

Lunkens,
Japp, gillar rent ljust trä men även stål och glas i kombination. Hade jag byggt ett rum från scratch hade jag gömt undan / byggt in i väggar och tak dom akustikprylarna jag spikat ihop. Ungefär som Mercakombi byggt in sina högtalare i väggarna. (J-kla tjusigt gjort!)

Öppna planlösningar eller ”rena” rum är trevliga med sin rymd men ofta bedrövligt usla ljudmässigt med hårda parallella ytor samtidigt som det saknas textilier som absorberar och/eller möblemang som kan bryta upp reflexer och funka som diffusorer/reflektorer. Den typen rum är inte bra för musiklyssning. Det blir en personlig avvägning, -snyggt för ögat och acceptera taskigt ljud / akustik, låta funktion komma före estetik eller någon kompromiss däremellan. Akustikgrejorna blir av nödvändighet stora och djupa om de verkligen ska fylla en funktion från bas till diskant och inte bara vara till ”pynt”, som kabelstrumpor. Tråkigt nog kan en enstaka åtgärd vara kontraproduktiv. -Typ hänga upp ett draperi/matta direkt mot väggen ”dödar” ekon från högre mellanregister/diskant men för lägre mellanregister/bas fyller det noll funktion och resultatet kan bli att det låter ”konstigt”, sämre än vad det var från början.

Edit: Butta, rätt gissat :) . En virrepinne i pris när du kommer till Göteborg nästa gång.

Redigerat av Adhoc, 19 January 2007 - 16:26.

#14 mercakombi

Jag gillar katter.....de smakar precis som kyckling!

• Members
  • PipPipPip
  • 321 inlägg

» Har 17 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2007 - 19:39

Tror att det personliga tyckandet syftade på EKK-kabel kontra "dyrkabel" och att "akustikbehandla" ger mer ljudkvalitetshöjning/kr än inköp av elektronik.
Om det retar någon vet jag inte, men vill man reta upp sig så kan man ju göra det på vad som helst...

Som ett extra tillägg så säger jag följande. Tyvärr så finns det idag oftast två stycken läger
inom allt vad som har med hifi att göra. Dels har vi lägret med dom som uteslutande köper
"märkesprylarna", och som naturlig motpol till det så har vi alla "DIY-fantasterna".

Gemensam nämnare för båda parter är att uppnå det ultimata välljudet.
Tyvärr så är det här någonstans det, så att säga, skiter sig mellan de båda :P border=0 alt=wacko.gif />

Märkesfantasterna beklagar sig över hemmagjorda högtalarkablar och hornhögtalare, som
dom ens aldrig lyssnat till. Och det oftast p.g.a hörsägen från andra märkesfantaster som
bestämt hävdar att allt som har med hornhögtalare att göra är detsamma som "PA-ljud".
Hemmagjorda signalledare ger exakt samma ljud ut som lampsladd m.m m.m.

DIY-fantasterna hävdar att allt under 100db i verkningsgrad är tungdrivet och låter kom-
rimerat och saknar all form av dynamik. Dyra högtalar/signalkablar är bara dyrköpta hittepå
av profithungriga kabeltillverkare. Och så där fortsätter det till leda....tyvärr :) border=0 alt=sad.gif />

Själv är jag av den åsikten att alla parter behövs, för att tillgodogöra varandras behov av välljud.

Utan DIY-fantaster så hade säkerligen merparten av mycket elektronik aldrig sett dagens ljus.
Utan märkesfantaster så hade vi heller aldrig fått ta del av dessa fantastiska skapelser som bland
annat Krell, Madrigal, och Linn m.fl givit oss. Med andra ord, alla behövs...as simple as that!

Själv beundrar jag högaktningsfullt personer som Adhoc, men till lika STOR del även Pjotre,
för deras oerhört fina och högst kompetenta anläggningar. Förvisso två helt skilda skolor
men so what, eftersom jag är relativt övertygad att båda besitter ett oerhört välljud var för sig.
Eller rättare sagt, det vet jag eftersom jag själv finner lika STORT välbehag av att lyssna till
hornhögtalare som elektrostater :)

Vad säger du nu då Adhoc....det var väl nästan värt en fribiljett till "Blå-vitts" kommande
ligapremiär på Gamla Ullevi :P
M.v.h Tomas

#15 mercakombi

Jag gillar katter.....de smakar precis som kyckling!

• Members
  • PipPipPip
  • 321 inlägg

» Har 17 bilder i mitt galleri

Postad 20 January 2007 - 02:27

Ap ap ap, nu var det nog inte just grabbarna från Östergötland jag i första hand åsyftade :P

Men va f*n, fotboll som fotboll. Är ju som tur är inte någon äkta inbiten "hardcore-fantast"
av denna idrott längre. Men i mån av tid och lust så tackar jag aldrig nej till en allsvensk
match om tillfälle ges. Men då företrädelsevis med Göteborg's stolthet nr:1! IFK Göteborg
naturligtvis.....bara vin på Glenn Hysén, som "Veiron i ottan" uttryckte det hela :)

Angående dina tankar kring och i akustik m.m så kan jag lugna dig med att även jag känner
till följande regler. Därför är det oerhört trevligt att höra att det verkligen finns folk som fullt
ut även praktiserar dom. För så gör tyvärr nämligen inte jag längre, inte till fullo i varje fall.

Och det beror på, precis som du redan påpekat, p.g.a diverse andra omständigheter(WAF och
sån skit) :)

BTW: Om vi tänker oss ett rum som har en exakt lufttemperatur på 20 grader C. Så blir
väl ljudets hastighet i det rummet ganska exakt 343,4m/s. Då hinner väl ljudet följdaktligen
färdas 11,44 meter på 30m/s. Och varje centimeter blir ju då således än mera viktiga att ta med
i beräkningarna för akustisk utdämpning av reflexer kontra ett optimalt tidsfönster. För just detta
vet jag kan vara av avgörande betydelse när man bygger billjud.

Nu är ju, som tur är, inte diffen så enormt stor för ljudets hastighet vid t.ex tempskillnader på
10-20 grader, och följdaktligen så blir ju sträckan ljudet hinner färdas heller inte så drastisk.
Men ca.80 centimeters längdskillnad, vid en tempskillnad på 40 grader, kan det ju dock bli i
extrema fall....om man nu t.ex bor i en igloo i Afrika :P

Vad det gäller elektronik kontra akustiska ljudförbättringar så får jag väl dock tillstå att jag
i mångt och mycket tror på en kombination av båda. Och där igenom så skapas förhoppningsvis
bättre ljud. Med åren har jag lärt mig att man ska nog inte bortfärda alla typer av tweaks t.ex,
innan man själv har testast det. Så vidare detta tweaks nu inte kostar ett halvt kungarike....då
kan det vara mer tveksamt. Men för övrigt försöker jag alltid vara öppen för dom flesta typer
av idéer kring välljudet. Och dina idéer sammanfaller nog relativt mycket med mina, i mångt
och mycket!

Tycker förövrigt att sånt här är oerhört intressant. Men tyvärr kan ju vissa saker spåra ur
in till absurdum.....så därför ska jag nu genast gå och smörja in mina högtalarmembran med
en nyligen hemtagen ormskinnsolja, direktimporterad från Snokebogöl :lol:
M.v.h Tomas