Men jag ser ett slut på frugans (och i viss mån även mina egna) krav på renoveringen och i höstmörkret så ser jag projektorljus stråla nere i källaren. Men som sagt. Sitter hemma och är pappaledig och istället för att diska och städa så sitter jag i sketchup och plannerar hemmabion

Dimensionerna är följande:

Som ni ser så är det inte alltför stort rum. I vrån till höger efter dörren ska jag ha all elektronik. Projjen kommer att hamna på en hylla längst bak i rummet. Jag kommer att ha ett 7.1 system.
Takhöjden är heller inte den bästa och måttet som finns i skissen är den nuvarande efter att jag har lagt in vattenburen golvvärme. Jag måste dessutom ljudisolera uppåt så att familjen kan vara i rummet ovanför utan att störas för mycket. Just nu är det bara ett träbjälklag med spån som stoppar ljuden.
Jag vill också dölja alla högtalare bakom pelare. Dessa måste någonstans ha högtalartyg så att ljudet kan komma ut opåverkat, någon som har tips på det?
Duk är också ett problem. Om jag tar en 100" så måste första radens mitt sitta ca 330cm från duken om man vill ha en 1.5x ratio. Detta innebär att det bara är ca 150cm kvar att få plats två sittrader. Enligt Perra så ska man helst ha en duk som är bredare än 200cm för att inte få försämrad bild vid full HD-upplösning. Denna ekvation måste lösas på något sätt.
Jag vill att när man går in i rummet så ska filmens magi vara närvarande. Nog för idag, konstrukiva idéer mottages tacksamt
/Sam
Redigerat av svh9633, 23 March 2007 - 11:32.