Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

SamCinema - Källarbio

• Vänligen logga in för att kunna svara
39 svar till detta ämne

#1 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 23 March 2007 - 11:24

Jag kan inte hålla mig. Har varit ett film freak så länga jag kan minnas. Köpte min första anläggning första dagen jag fick jobb efter universitet år 2000. Det blev Arcams AV50 med Linn högtalare. När vi köpte huset hösten 2005 så sålde jag allt utom högtalarna. Min första proj var Sanyo Z2 och jag såg minst 4 filmer i veckan. Nu så totalrenoverar hela huset, varenda kvadratcentimeter på inne och ute. Just nu är övervånigen i fokus men elektrikern var där igår så snart är det "bara" skivor och golv som ska upp. I sommar blir det altan och byta tak.

Men jag ser ett slut på frugans (och i viss mån även mina egna) krav på renoveringen och i höstmörkret så ser jag projektorljus stråla nere i källaren. Men som sagt. Sitter hemma och är pappaledig och istället för att diska och städa så sitter jag i sketchup och plannerar hemmabion :) .

Dimensionerna är följande: hmabio_rummets_dim.gif

hmabio_rummets_dim2.gif

Som ni ser så är det inte alltför stort rum. I vrån till höger efter dörren ska jag ha all elektronik. Projjen kommer att hamna på en hylla längst bak i rummet. Jag kommer att ha ett 7.1 system.
Takhöjden är heller inte den bästa och måttet som finns i skissen är den nuvarande efter att jag har lagt in vattenburen golvvärme. Jag måste dessutom ljudisolera uppåt så att familjen kan vara i rummet ovanför utan att störas för mycket. Just nu är det bara ett träbjälklag med spån som stoppar ljuden.

Jag vill också dölja alla högtalare bakom pelare. Dessa måste någonstans ha högtalartyg så att ljudet kan komma ut opåverkat, någon som har tips på det?

Duk är också ett problem. Om jag tar en 100" så måste första radens mitt sitta ca 330cm från duken om man vill ha en 1.5x ratio. Detta innebär att det bara är ca 150cm kvar att få plats två sittrader. Enligt Perra så ska man helst ha en duk som är bredare än 200cm för att inte få försämrad bild vid full HD-upplösning. Denna ekvation måste lösas på något sätt.

Jag vill att när man går in i rummet så ska filmens magi vara närvarande. Nog för idag, konstrukiva idéer mottages tacksamt

/Sam

Redigerat av svh9633, 23 March 2007 - 11:32.

#2 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 17 October 2015 - 10:40

Hej!
Längesen man gjorde färdigt detta rum. Nu inne på förhoppningsvis den sista rundan.
Jag har bytt matta från bio röd till marinblå. Har byggt absorbentramar fyllt dem med markisolering 7cm och klätt in dem med polyesterfilt och tyg. Detta gjorde susen för ljudet då förstareflexen dämpas och jag upplever att surrounden blev tydligare, har dock även flyttat dessa från taknivå till strax över öron nivå.

image.jpg

Nu ska jag bygga ramar för diffusering. Tänkte använda mig av Perras förslag att vika kartong slumpmässigt alt använda mig av stora platta äggkartonger å klä dem med aluminiumfolie. Eftersom detta inte kommer att synas så tänkte jag att en billig lösning vore kul att prova. Några tips å förslag på detta!

Redigerat av svh9633, 17 October 2015 - 11:08.

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3025 inlägg

Postad 17 October 2015 - 12:17

Ojämnt staplad ved tror jag blir en grym diffusor.
Skulle kunna bli en cool inredningsdetalj med, om man är laggd åt det hållet.
Men det bygger kanske för mycket för ditt rum.

#4 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 17 October 2015 - 12:20

Något jag själv tänkt mig för en bakvägg tex i ett framtida rum.

#5 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 20 October 2015 - 19:33

Intressant Raja men i mitt rum skulle nog ved äta för mycket yta.
Jag skulle uppskatta väldigt mycket Allramified och Perras åsikter angående vikt kartong alt äggkartong med aluminium på som billiga DIY diffusorer?

Redigerat av svh9633, 21 October 2015 - 08:53.

#6 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 21 October 2015 - 16:29

Nedan från Perra i en gammal tråd från 2011

Funderar på vad som skulle vara lämpligst att skapa en "hårdare" yta med, förmodligen är någon form av gips bäst, men även olika lacker skulle kunna funka - om de inte smälter frigoliten. Hursomhelst så är veckad kartong betydligt mycket billigare och bättre ur diffusionshänseende.  :)

Jag skulle använda slumpmässigt veckad kartong, fäst mot vanliga reglar av lämplig dimension - sedan täcka med ljudtransparent tyg fastsatt med klämlist - but that's me 

Någon som har testat?

/Sam

#7 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 21 October 2015 - 20:38

Aldrig sett något rum gjort så, så det är förmodligen inte vägen till Nirvana. Men du får la testa!

Men det är nog ett litet önsketänkande att kunna diffusare något annat än höga frekvenser med en tunn diffusor. Det skulle kanske vara Svanå Wing i så fall, den konstruktionen kanske du kan försöka kopiera med pappskivor.

Jag är rätt säker på att ta in en akustikkonsult lönar sig. Akustik är för svårt för oss vanliga entusiaster, enligt mig. Lika stor chans att du försämrar ljudet som att du förbättrar, skulle jag tro.

Redigerat av rajapruk, 21 October 2015 - 20:45.

#8 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 23 February 2016 - 19:39

Då var man 97% färdig förutom diffussorer. Bilder kommer senare om intresse finnes. Har nu absorbenter på alla ytor så jag slipper de sekundära reflexerna, nu låter det riktigt bra.

Så jag gjorde om inställningarna i min sms-1 velodyn och sedan gjorde jag audissy inställningarna i min gamla onkyo 805. Bara av ren slump så gick jag in i sms-1 igen och fick då se en sämre kurva på de lägre frekvenserna??

Så jag stängde av audissy å allt blev bra igen, men varför gör den så?

Bifogad tummbild(er)

• image.jpg
  • image.jpg

Redigerat av svh9633, 23 February 2016 - 21:34.

#9 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 23 February 2016 - 23:41

för att audyssey inte är speciellt bra (även i basen) - det finns några kända problem där :)

TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#10 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 24 February 2016 - 08:17

Ok, antog det. Nu har ju min receiver ett antal år på nacken. Hur är tex audyssey XT?

Hur ser min baskurva ut annars, är den ok eller rent av bra?

Jag skulle kunna nollställa sms-1 å köra audyssey först och sedan kompensera med sms-1?

Synd att man inte kan se vad audyssey har räknat ut och sen köra manuellt och ändra på vissa frekvenser.

#11 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 24 February 2016 - 10:23

Jag har, efter det att jag gjorde en detaljerad studie av Audyssey, faktiskt lämnat det helt - jag skulle använda manuella EQn och mäta och lyssna in allt istället.

Audyssey och Velodyne tillsammans skulle jag låta bli, Auto-EQ-på-EQ luktar potentiell disaster...
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#12 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 24 February 2016 - 11:14

Om jag var dig så skulle jag inte dra reglagen till max som du gjort på SMS-1. Man skall helst undvika att höja och höjer man skall det vara måttligt. Helst skall man bara sänka. Höjer du max som du gjort får basen jobba väldigt mycket vi de frekvenserna. Flyttar du huvudet eller sitter på annan position får du väldigt konstig frekvensgång dvs alldeles för mycket eller alldeles för lite. Rak frekvensgång för subwoofer för mig är ca +-3-6dB. Man skall inte ha bättre efter justering pga risken du dödar ljudet. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Har du placerat subwoofern i soffan och gått runt i rummet med mikrofonen och hittat positionen med rakast frekvensgång?

Har själv en DD15.

#13 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 24 February 2016 - 12:28

Många många fallgropar här :)
Ser gärna lite mer bilder.
Hur har du mätt? I en, och exakt samma, position?

#14 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 24 February 2016 - 12:36

Jag har, efter det att jag gjorde en detaljerad studie av Audyssey, faktiskt lämnat det helt - jag skulle använda manuella EQn och mäta och lyssna in allt istället.
Audyssey och Velodyne tillsammans skulle jag låta bli, Auto-EQ-på-EQ luktar potentiell disaster...

Har du testat dirac? Gillar du den?
Själv är jag hårt skeptisk till automatisk digital rumskorrektion.

Redigerat av rajapruk, 24 February 2016 - 12:47.

#15 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 24 February 2016 - 12:44

Har du placerat subwoofern i soffan och gått runt i rummet med mikrofonen och hittat positionen med rakast frekvensgång?.

Frågan är om det är det man vill uppnå? En position med rak frekevensgång?

Själv skulle jag letat efter den subwooferplacering som ger likast frekvensgång i de olika sittplatserna. Ju likare de är, desto mer rätt för alla personer blir korrektionen som appliceras sedan.

Två subwoofers, eller mer, rätt placerade, är väldigt bra för att få mer lik frekvensgång över flera positioner.