Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

SamCinema - Källarbio

• Vänligen logga in för att kunna svara
39 svar till detta ämne

#31 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 03 March 2016 - 17:23

Du skrev att du skulle köra 7.1 men du säger att du kör 9st LINN högtalare. . var är dom två sista? kör du bubbla sides?

Inga tankar på AT-duk eller takhögtalare?

#32 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 10 August 2016 - 18:22

Du skrev att du skulle köra 7.1 men du säger att du kör 9st LINN högtalare. . var är dom två sista? kör du bubbla sides?

Inga tankar på AT-duk eller takhögtalare?

Förlåt jag har bara 7 Linn högtalare. 

Jo i version 3.0 så blir det AT-duk å baffelvägg. Men det lär dröja nåt år eller så.

#33 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 10 August 2016 - 18:30

Så, lite tankar om min batcave.

Generellt så är systemet bra nu. Jag är nöjd. Visserligen tycker jag att Sony projjen hw55 tappar fokus titt som tätt. Dessutom måste jag nu skicka in den på service då den har börjat pulsera om än subtilt så är inte bilden lugn längre. Har även klagat på panel aligment, det blöder rejält och det går inte fixa med panel adjustment.

Annars så stör jag mig mest på att det inte görs så bra film längre. Dessutom när man väl tittar på nåt bra så är ljudet dåligt eller bilden oskarp eller brusig. Man borde komma på en standard när det gäller ljud, saknar det.

Men jag funderar på att uppgradera till Atmos. Följer Jolts tråd(ar) med stort intresse. blir nog ett 7.2.4 i höst. Lutar åt Marantz 7010. Men så ser man att audessey ska släppa nån slags app med EQ etc för 7011 så vi får se där. Vidare vill jag gärna ha en reciever som klarar 13 kanaler samtidigt och 7010 klarar bara 11 fast har 13 preouts. För jag är lite sugen på front wide oxå så småningom.

Fråga. Om jag har en 7010 och vill använda min gamla onkyo för LCR sätter man den då på en volym och när jag höjer på 7010 så behöver jag inte ändra volymen på Onkyon?

#34 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 03 September 2016 - 09:41

OK, antar att om man höjer volymen så höjs även pre out.

Som det ser ut nu så är Marantz 6011 en vinnare för att komma in i 7.2.4. Dessutom så verkar det lovande med den där Audessey appen som kommer ut. Hoppas på PEQ där.

Angående Atmos, har inte hört det än själv vilket kanske man ska göra innan man köper in sig. Var kan man få Atmos demat där man vet att bättre än så här kan det inte bli, referens, samt få en förståelse vad man ska försöka få till hemma?

Har dessutom sökt på svaret om 9.2.2 eller 7.2.4 är att föredra. Hittar inget bra svar eller test om detta. Någon annan som har bra svar där? Har läst att om man kör bara 2 takhögtalare så ska de inte vara vinklade mot sweet spot men däremot om man har 4?!

Idag är mina två bakre sourrund upp i taket längst bak vinklade ner mot främre raden, detta för att inte bakre raden ska få högtalare i ryggen. Men detta är inte optimalt för atmos, kanske bättre för 9.2.2. tänker jag?

Eftersom jag har lågt i tak, ca 203 cm, så letar jag efter takhögtalare med så liten "footprint" som möjligt. Dessutom funderar jag på att köra på lite billigare högtalare för att experimentera sig fram för att sedan när man har hittat vad man vill ha så köper man lite finare saker. Har hittat dessa som man skulle kunna leka med:

https://www.fruugo.s...svart/p-5857245

Projjen kom hem från service igår. Enligt rapporten så bytte de lampa. Konstigt för innan den var klar så fick jag beskedet att de hade beställt reservdelar för att kunna laga den. Lampor borde de ha på lager. Det luktar lite fisk här.......

Tacksam för svar

Redigerat av svh9633, 03 September 2016 - 09:50.

#35 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 03 September 2016 - 09:44

Funderar lite på att de nya receivers har 2 sub-utgångar där de analyserar varje sub för sig. Idag kör jag med en Velodyn SMS-1. Den kör båda subbarna samtidigt under sin analys. Vad är bäst. Vad har ni för erfarenhet av vad Audyssey subEQ HT gör med subbarna, blir det bra? Hoppas återigen att den där beryktade appen ska vara till stor hjälp där. 

Redigerat av svh9633, 03 September 2016 - 10:28.

#36 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 04 September 2016 - 15:59

Dspeaker med samma signal till två subbar gör ett bättre jobb hos mig än Audyssey med individuell justering. Skulle inte vara förvånad om din SMS 1 också gör ett bättre jobb än Audyssey.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#37 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 13 January 2017 - 10:26

Då har det hänt lite saker i SamCinema.

Köpte en Marantz 6010 för att prova Atmos. Köpte då även ett par riktigt dåliga men platta högtalare, allt för att så billigt som möjligt utvärdera både byte av receiver samt 3D-ljud.

Så nu kör jag 7.2.1(2) Där Marantzen kör alla surround och height medan min gamla trotjänare Onkyo 805 kör front och center.

Har provat mängder med olika inställningar med tex audyssey där den får styra alla högtare till att inte ha på det alls.

Det konstiga är avståndet till SW som den mäter. Om Marantzen sköter båda SW så hamnar den ena på 3.1 resp 3.4 m. Kör jag via SMS-1 så får jag 7.3 meter. Och verkligt avstånd är 2 m. 

Det är när jag stänger av Audyssey och ställer in verkligt avstånd som allt börjar lira och låta bra. Men överallt man läser så får man inte ändra på SW avståndet då det kan ställa till med delays och fasförskjutningar etc.

Vad har ni för erfarenhet av detta?

Vidare är 3d-ljudet en förbättring, måste bara skaffa bättre högtalare. Det har också börjat spraka i en height och en surroundhögtalare, har kollat att allt är i skruvat och så, undrar om det är glapp i Marantzen?

/Sam

#38 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 14 January 2017 - 00:34

Om du använder olika mikar och mätprogram/mjukvara kan du nog få olika svar från dom, för det uträknade avståndet (delayen) mellan subben/arna kontra LCR. I basregistret (vilka frekvenser man nu räknar till det ...) har du ingen särskild "spikad" ankomsttid utan ett ganska grovt tidsspann för när den kan uppfattas av miken jämfört med "högre" frekvenser. 

Klart läsvärt: http://www.prosoundweb.com/article//time_phase_alignment/ 

(Hm, blir någe' skumt med länken. Skriv in Bob McCarthy i sökrutan på Prosoundweb-forumet sök och klicka på artikeln Time & Phase Alignement, så skiter det sig inte med att få upp sidan 2 och 3 som har bra förklaringar.) 

#39 svh9633

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 355 inlägg

Postad 03 October 2021 - 20:44

Hej på er!
Har inte stängt ner min hemmabio, tvärtom så kommer jag investera i den på sikt. Köpte min 3 subwoofer i somras och har kalibrerat den nu. Men känner att det blev inte då tight som jag önskar. Se bild.
Såg även att Mr Jones inte rekommenderar att man höjer, bara sänker. Kanske ska vända på mitt sätt att få till linjen. Ska prova.
Bild på senaste mätningen med 3 st subbar.
Nu så kommer väl bilden med.

Bifogad tummbild(er)

• F6836561-E094-4F81-9E69-7E8FD0DFF67D.jpeg

#40 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 23 October 2021 - 06:25

Jag skrev på ett ställe man skall höja sparsamt och sänka mest.
Mina justeringar ser ut som följande:
F: 15____20____34____48____58____85
L: +2____+2____-1____-4____+2,5___+3
Q:4,3___4,3____8,6___6,0____4,3____4,3