Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Lyssningstest av DACar

• Vänligen logga in för att kunna svara
136 svar till detta ämne

#1 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1796 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 21 June 2007 - 14:31

Test 1:
Första delen av provlyssningwn gjordes hemma hos Roger på Westone Audios kompis Simpson. Han äger en Lavry DA10 så vi tog med PSAudio Digital link III samt en DVD30 som transport och jämförelseobjekt. Det första de märkte var att min nya digitalkabel Stereovox XV2 hade hänt ganska mycket med ljudet från helt ny till lite inspelad (Vi skall troligen slutet på sommaren eller senhösten se hur den låter efter en inspelningstid på ett par hundra timmar). Hans utrustning bestod ev ett par egenbyggda högtalare med keramiska element från Thiel and Partner, de mest välbyggda högtalare jag sett och knackat på med sten som frontbaffel och lådsidor med sandwitchkonstruktion med aluminium och MDF och att alla sidor lutade. Delningfiltrena var stora som en halv läskback, dessa element kräver avancerade delningsfilter för att de skall spela bra. Slutstegen hade han byggt själv med hjälp av ICE-power kort och egenbyggd strömförsörjning. Rummet hade han mätt upp så det nästan var rak frekvensgång i det. Lyssnar du enbart på CD-skivor så skall du köpa Lavryn för då slipper du ett delningsfilter. I denna test använde vi ett försteg från Stridbeck 906 med en mostånds uppbyggd volymkontroll. Detta försteg skall vara ganska skapligt men när vi kopplade in mellan Lavryn och slusteget så lät det som ett filter. När vi jämförde PSAudion (först i Sverigen kanske?) och Lavryn så lät Lavryn mer tillbakalutat och med mer detaljer i toppen och mer neutralt ljud medans PSAudio spelade mer på en och köttigare i basen smat den lät roligare. Det man skall veta är att PSaudion inte var speciellt inspelad <50h. Sedan jämförde vi Primare DVD30 med PSAudion och skillnaden var som natt och dag och där kändes det som jag var 10 kilokronor fattigare i en snar framtid. Då skall man veta att DVD30 är en skaplig spelare på CD-skivor. Hela denna test gjordes med balaserade kablar.

Test 2:
Några dagar senare gjorde jag ett test mellan min DVD30 och PSAudion. Jag kör med obalserade kablar. Förstärkare var Primare SPA20 och högtalare var System Audio 1750. Digitalkabel var Stereovox XV2, signalkablar var Abbey Road Monitor och högtalakablar var Abbey Road Reference.
När man jämför min anläggning jämfört med hans så kändes det som det fanns ett stort filer på allt. Sedan skall man väl beakta rummet som påvarkar väldigt mycket också. Jag sitter ganska nära högtalarna ca 2,7m. Det jag märkte var att det var inte stor skillnad när det gäller detaljerna i ljudet utan det var stereobilden som var den stora skillnaden. Med PSAudion så var stereobilden så mycket större så att DVD30an lät riktigt platt samt att den spelade mycket mer engagerande också.

Slutomdömmet:
När man skall uppgradera CD-ljudet så rekomenderar jag åt det bestämdaste att lyssna på dessa DACar. För du får fantastiskt mycket välljud för pengarna. Har du en bra spelare så köper du bara en DAC och du får klart mycket mer ljud för pengarna än att du köper en CD-spelare för samma pengar.

IMG_0373.jpg
Lavry DA10

IMG_0374.jpg
PSAudio Digital Link III

IMG_0375.jpg
Sipmsons anläggning

/Jonas

Redigerat av MrJones, 29 June 2007 - 07:18.

#2 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2629 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 21 June 2007 - 15:07

Grymt test! Mer sånt!

Det var riktigt intressant att läsa och lärorikt. Fråga: tror du att val av transport är mer väsentligt än val av kabel då de båda om man generaliserar bara ska flytta information utan att bearbeta?

Handen på hjärtat, tror du att du klarar ett blindtest på en oinspelad och en inspelad kabel av samma typ?

Mvh TomasVolley
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#3 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 21 June 2007 - 15:17

Tack för lyssningsintrycken MrJones, mycket intressant att läsa. Jag hoppas att du skriver några rader om du testar fler produkter, eller fram i höst när ni skall utvärdera kablarna. :rolleyes:

/Y-front

#4 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1569 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 21 June 2007 - 18:51

När du säger att det hade hänt mycket med ljudet när digitalkabeln blivit lite inspelad, tycker du då att det är en förändring till det bättre?
OT: Jag tycker annars att det är lite märkligt att kablar som blir inspelade alltid låter bättre. Är det något man räknar med när man konstruerar kablar eller har man alltid tur??? Slut OT

Kul test annars :rolleyes:
Jag har själv endast testat DAC mot interna DACar i DVD-spelare och SB3, men hoppas att i den närmsta framtiden kunna jämföra olika externa DACar mot varandra.

PSAudion är köttigare i basen samt låter roligare..., menar du då att du föredrar den före Lavryn? Jag antar det...

Andra skillnader är ju som du nämnde att Lavryn kan köras som försteg och att den har en inbyggd (ganska bra) hörlursförstärkare för de som bryr sig om sånt.
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#5 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1796 inlägg

Postad 25 June 2007 - 09:40

Det var kul att höra att ni tyckte om denna lilla provlyssning.

Jag tror att det mesta påverkar signalen men olika mycket. Sedan är det upp till var och en om det är värt det.

När det gäller transporten så vad jag har läst så skall Benchmark och Lavry vara ganska okänsliga för detta dvs det spelar ingen större roll vad man använder pga av klockningen av signalen.

Det var Roger och Simpson som tyckte det var stor skillnad. Det är en interssant fundering du har med kablar Butta. Jag tror det har att göra med att du lägger alla laddningar åt samma håll. Man kan se det som små permanentmagneter som lägger sig i ordning. Jag vet inte om jag själv skulle kunna göra det. Hans anläggning är som ett analysinstrument jämfört med min. För mig är det så att ju bättre anläggning du har ju lättare är det att höra förändringar.

Jag föredrog PSAudion pga ett mer engerande ljud i jämfört med Lavryns mer neutrala ljud.

Tack Butta för att du påminde mig om hörlursuttaget. Jag glömde nämna att PSAudion också har en USB ingång dvs du kan koppla in en dator till den.

#6 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 26 June 2007 - 07:21

...hade hänt ganska mycket med ljudet från helt ny till lite inspelad...
Jag tror det har att göra med att du lägger alla laddningar åt samma håll. Man kan se det som små permanentmagneter som lägger sig i ordning.

En musiksignal är alltid växelström. Du har således ingen polaritet som är åt ena eller andra hållet. Koppar, silver, aluminium, och allt möjligt man kan tänkas ha i en kabel, har heller ingen statisk laddning som kan läggas åt olika håll. Metallatomerna har i vilande tillstånd lika många elektroner som protoner vars laddning tar ut varandra. När man lägger på en växelspänning vandrar elektronerna fram och tillbaka mellan närliggande atomer och skapar en flytande ström.

Den största orsaken till att man kan höra skillnader mellan kablar beror på det psykologiska fenomenet "the power of suggestion" vilket innebär att man hör den skillnaden man förväntar sig att göra. Hörseln är det sinne som är enklast att påverka mentalt vilket fungerar mycket bra även inom high-end audio. Fenomenet utnyttjas ofta under demonstrationer där man talar om för spekulanten INNAN provlyssningen hur luftigt/detaljerat/(stoppa in lämpligt buzzword) ljudet är med kabel XYZ jämfört med kabel YZX. Har man hört en god vän beskriva ljudet eller läst en recension i en tidning eller läst tillverkarens produktinformation, så har man redan en tydlig bild av hur man tänker sig att den skall låta. Precis som du tänker kommer den också att låta i verkligheten. Effekten är särskilt tydlig på digitalkablar eftersom ljudet över en digitalkabel inte kan påverka ljudet på något annat sätt än att dataströmmen blir korrupt vilket inte leder till en kvalitetsförsämring av ljudet utan till att ljudet sprakar och tappar sync.

Thielelementen din vän använder i sina högtalare är riktigt grymma. Vem hade inte velat ha en liknande uppsättning element i sina frontar...
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#7 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3901 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 26 June 2007 - 07:48

Jag måste säga att jag är ganska skeptisk till det här med kablars betydelse.
Kan vi inte trumma ihop ett gäng och köra en lyssningsrunda?
Visst ser det väldigt coolt ut med designkablar, men jag tror inte att jag skulle höra någon skillnad.

Att DAC:ar har stor betydelse för ljudåtergivningen är helt klart för mig efter att ha varit hemma hos Butta och jämföra Squeezebox, Benchmark DAC-1 och Arcams inbyggda. Undrar om inte den biten faktiskt tar en andraplats i färgningen av ljudet efter högtalarna...
Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#8 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • 1569 inlägg

Postad 26 June 2007 - 09:38

[OT] Den fundering jag hade gällande kablar var egentligen det märkliga i att den förändring som upplevs efter en tids inspelning alltid uppfattas som en förbättring. Leder inspelning aldrig till att användaren tycker att det låter sämre? [/OT]

I likhet med dina upplvelser när du jämförde med DVD30 så kan jag säga att när jag jämförde DAC-1 mot Arcam DV27A, men framför allt SB3, så upplevde jag också en större ljudbild. Framför allt blev ljudbilden stabilare, eller fastare. Djupet i ljudbilden blev också betydligt större. Men jag tycker även att detaljeringsgraden ökade, eller om man ska kalla det utmejsling av övertoner eller något liknande. Extra tydligt på strängar och klapp/lådljud.
Men DAC-1 brukar ju beskrivas som analytisk eller kanske lite steril, vilket kanske är en bidragande orsak till den upplevda skillnaden. Jag upplever den inte själv på det sättet, men det beror såklart på rum och övrig utrustning som det ska matchas med. Det skulle vara kul att kunna få jämföra side-by-side.
Mvh/Björn

#9 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

Postad 27 June 2007 - 18:50

Fler som försöker utvärdera / prova DAC-1:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Fo...asc&start=0
börjar på sid 2, sid 1 är mest allmänt prat

#10 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • 1569 inlägg

Postad 27 June 2007 - 19:43

Vilken söt avatar, Adhoc... :)
Mvh/Björn

#11 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

Postad 27 June 2007 - 20:07

Vilken söt avatar, Adhoc... :)

Jepp, väljer man inte en själv blir man påtvingad en rosa pudel. Hade hellre sett en cool Rosa Pantern.

#12 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • 1569 inlägg

Postad 28 June 2007 - 23:05

Med MrJones' samtycke skarvar jag på hans tråd med en beskrivning av ytterligare ett DAC-test.

Ikväll tog jag och KarlXII steg två i vår vandring genom DACarnas förlovade värld.
Steg ett beskrevs litegrann i min medlemstråd för några veckor sedan.
Det hela var tänkt att bli en jämförelse mellan min Benchmark DAC1 och en Audio Synthesis DAX Discrete D/A Converter. Det handlar om två DACar i två helt olika kategorier där Benchmarken får ses som ett mycket prisvärt alternativ med sin prislapp på ca: 12.000:- och där DAX är lite mer Hi-End med ett pris på ungefär det femdubbla. Det stod tämligen omgående klart att det inte skulle bli mycket till jämförelse. Visst blev det en jämförelse, men det var inte frågan om vilken man föredrog, utan mer ett mycket rättframt bevis för att det inte bara är priset som skiljer. Skillnaden i ljud som presenteras av de två DACarna är som komna från två olika världar. KarlXII beskrev det som att DAC1 ger en markant förbättring men DAX är helt enkelt pang på rödbetan.

Uppställningen såg ut så här:
Squeezebox3 (EAC FLAC) -> DAC1/DAX -> Arcam AV8(Stereo Direct) -> NuForce Ref9 -> Amphion Xenon.
135_3561.JPG
Vi justerade in ljudnivåer så att de var så lika vi kunde få det med öronmätning, och sedan spelade vi en låt och skiftade sedan digitalkabeln från den ena DACen till den andra och spelade låten igen. Och ibland gick vi tillbaka och lyssnade en gång till. A/B-jämförelse alltså.

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här upplevelsen egentligen...
Benchmarken presterade som den brukar och ger en bergfast ljudbild och en upplevd ökad upplösning jämfört med att spela med den interna DACen i SB3.
DAXen däremot... För det första försvinner högtalarna helt ur bilden, trots att det handlar om klassiska lådor och konelement. Ljudbilden är även här bergfast, men nu i alla dimensioner. I ett pianostycke som vi spelade kunde man banne mig sträcka ut handen och ta på varje enskild tangent. Man visste precis var de befann sig i rummet. Jag har aldrig upplevt en stabilare ljudbild i två kanaler.
Men det är inte det som är grejen. Nej, grejen är det som beskrivs som atmosfär och närvarokänsla, att sångaren/sångerskan/instrumenten faktiskt är i rummet. Du känner inandningen före tonen som ska komma och hör övertonerna från strängarna och lådan som ger just den gitarren den där speciella klangen, o.s.v.
Jag var inte riktigt beredd på det som DAXen presterar, och då har jag ännu inte hört vad den kan med en transport som skickar signalen via Audio Synthesis ASL-gränssnitt som beskrivs här.

If we say that DAX Discrete is capable of giving ridiculously good sound quality with standard S/PDIF or AES/EBU interfaces then, with ASL, it simply becomes sublime.
Audio Synthesis Link, or ASL, is a dual-ST glass optical interface, available on both DAX Discrete models and retro-fittable into selected transports. ASL removes S/PDIF's data induced jitter and rewrites the rules of data recovery and thus the possible analogue resolution available from digital sources.

Det finns de på forumet som har hört det och kanske vill kommentera, annars gör jag det senare när jag har provat.
Mannen som har lånat ut den här DACen till mig beskriver den som "Mother of all Converters". Jag har inte hört alla converters, men jag tror honom på hans ord.

Vad tyckte du då, Kalle?

Redigerat av Butta, 29 June 2007 - 07:14.

Mvh/Björn

#13 KarlXII

In it for tha fun

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3901 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 28 June 2007 - 23:45

Jae...jag vet int. :(

Nä, det är svårt att förklara. Jag är fortfarande lite chockad faktiskt. Jag trodde aldrig att det skulle bli ett lyft till i den magnituden. Lite subtilt sådär, trodde jag. Kanske.

Tjena.

Alltså, det går inte att peka på något direkt. Det låter bara så jävla rätt helt plötsligt.Men lyssnar via DAC-1, och det låter faktiskt ljuvligt. Sen kommer DAX på och...ja, det är en annan dimension helt enkelt. Man börjar förstå vad begreppet transparens betyder. Närvaro. Det är nästan omöjligt att peka på enskilda delar i registret som låter annorlunda, men plötsligt ÄR man i lokalen där musiken framförs. Jag skulle kunnat svära på att Diana Krall verkligen var i Sollentuna ikväll om jag haft ögonbindel. Går man sedan tillbaka till DAC-1 är det plötsligt platt. Oengagerande. Trist klang. Du hör inte den där efterklangen i gitarrlådan, frasljudet från filten som pianotangenten landar i efter att ha slagit på en sträng, det lilla ljudet när sångerskan öppnar munnen. Ljudbilden kanske inte blir mindre, men den är sannerligen inte i samma rum längre. Man blir bortskämd väldigt fort. :(

Efter vårt förra pass har jag funderat mycket på just D/A-omvandlingen och varför det är så relativt tyst om den biten - folk verkar inte ta så hårt på den. Det står nu klart att det är den näst mest färgande enheten i hela kedjan efter högtalarna. Utan tvivel kan man jämföra den med pickupen på en vinylspelare. Det finns otroliga vinster att göra i återgivningskvalitet att hämta genom att satsa på den delen. Undrar bara hur pass mycket bättre det blir när den får matning av den moddade 757:an. Och när du får Nuforcestegen moddade. Jag säger som jag brukar: Det KAN inte bli så stor skillnad. :(

Kul att se Amphionhögtalarna ta sig an svårare och svårare utmaningar. De är faktiskt väldigt imponerande. Märkligt att de är så pass ovanliga, för de är verkligen bra...

Ikväll tog jag och KarlXII steg två i vår vandring genom DACarnas förlovade värld.

Det där lät ju riktigt romantiskt, förresten. :)

Redigerat av KarlXII, 28 June 2007 - 23:47.

Film : Är bäst på bio.

Bio: Är bäst hemma.

#14 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1796 inlägg

Postad 29 June 2007 - 07:43

Trevlig läsning gubbs. Det jag har kommit fram till är att som Kalle dussin pratar lite om är att du får mest välljud per investerad krona är källan dvs skivspelaren med tonarm, pick-up med fundamentet eller CD-spelaren dvs skivpelaren med DAC. Jag säger som som Linnägaren Ivor Tiefenbrun säger skit in skit ut dvs det blir inte bättre än vad du puttar in.

#15 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 29 June 2007 - 09:25

Mycket intressant läsning. Visst är det något alldeles speciellt när man får "haksläppsupplevelser" Dom etsar sig fast och man omvärderar det mesta man tidigare trott sig veta. Det tråkiga är att det ofta sätter djupa spår i plånboken. Men vad tusan, nudlar är en klart underskattad maträtt :(

Jag hoppas ni fortsätter att skriva om era tester och upplevelser, tråden följs med största intresse. Well done guys! :(

/Y-front