Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Musiknyheter i korthet

• Vänligen logga in för att kunna svara
209 svar till detta ämne

#1 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 13 December 2007 - 15:05

I denna tråd kommer jag att lägga ut nyheter från musikvärlden i korthet. På grund av mina Musik-Dvd recensioner och därigenom kontakt med olika bolag, trillar det in information från musikens underbara värld i min mailbox som jag publicerar här. Tråden är inte på något sätt heltäckande, utan skall mer ses som ett axplock av nyheter. Mycket nöje!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

pennebaker.png
Pennebakers album "Ghost of a love" har fått ett nytt releasedatum den 23 januari. Singeln med samma namn roterar just nu på P3, P4 Riks samt flertalet lokala stationer. Gruppen kommer att turnera i Sverige efter releasen. Albumet innehåller de tidigare tre singlarna "Runaway heart", "Bending the rules again och eposet "Shadow of a doubt", som alla tre fått ruskigt mycket radio.

GOLD DUST - NYTT TILLSKOTT TILL !K7:s LABEL GROUP
Med Gold Dust Records utökar !K7 med en ny och mycket spännande etikett. De första inplanerade releaserna för 2008 är:

"Reggae Uncensored"
Ny DVD som presenterar några de största stjärnorna inom reggae: Damian Marley, Sean Paul, Beenie Man, Collie Budz, Junior Reid, Baby Cham, Sizzla Kalonji, Macka Diamond, Jim Jones m.fl.

"Large Professor"
Bekant för hans produktionsarbete med bl.a Eric B & Rakim, Biz Markies " All Samples Cleared", The Beastie Boys, Roxanne Shante, Gang Starr.

"Forever Biggie"
Explosiv dokumentär om rapparen Biggie, aka The Notorious B.I.G. som blev mördad 1997. Innehåller intervjuer med bl.a Voletta Wallace, Faith Evans, Lil Kim, Charli Baltimore, P Diddy och mycket mer.

"Modest Millionaire"
Nytt och spännande hip hop-projekt bestående av den legendariska producenten Prince Paul, Trugoy (De La Soul), Del the Funky Homosapien, Ladybug Mecca (Diggable Planets). Gästframträdande av Damon Albarn (Blur/Gorillaz).

Källa: Playground Music.

Redigerat av Y-front, 25 September 2009 - 10:31.

#2 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 inlägg

Postad 13 December 2007 - 17:38

Välkommet!

Ser fram emot att läsa och inspireras!

Mvh TomasVolley
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#3 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 13 December 2007 - 17:59

Tack Tomas, roligt att läsa. ^_^

Postad bild

Den ultimata kombinationen Robert Plant och Alison Krauss blir årets konsert du inte får missa! Efter de enorma framgångarna med albumet ”Raising Sand” ger de sig nu ut på en exklusiv Europaturné med nedslag i England och några utvalda europeiska städer.

16 maj spelar man i Hovet, Stockholm. Biljetter köper du via Globenarenorna, Ticnet och ATG ombud.

Med på turnén, och under musikalisk ledning av T Bone Burnett, är följande musiker: Marc Ribot & Norman Blake (gitarr), Mike Seeger (multiinstrumentalist), Jay Bellerose (trummor), Dennis Crouch (bas) och Riley Baugus och Buddy Miller.

Postad bild

Neil Young spelar i Danmark.
Datum & plats:
28.2 Köpenhamn, Falkoner Teater
29.2 Köpenhamn, Falkoner Teater

Konserten kommer att bestå av ett solo & akustiskt set, som följs av ett elektriskt set med band. Bandet består av Rick Rosas (bas), Ben Keith (dobro/steel), Ralph Molina (trummer), Anthony Crawfortd (piano) och Pegi Young (vibrafon, kör) som också är special guest på konserten.

Biljetter kan endast köpas via Danmark Länk till Billetlugen eller tel: +45 70 263 267.

Postad bild

Mando Diao gör 3 spelningar i Sverige i mars.
Datum & plats:
6.3 Stockholm, Cirkus
7.3 Göteborg, Lisebergshallen
8.3 Lund, Olympen

Biljetter via Ticnet och ATG ombud.

Källa: EMA Telstar.

#4 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 14 December 2007 - 11:56

adele.jpg

Adele gör just nu stor succé med singeln Chasing Pavements, check it out Länk

toumani.jpg

Toumani Diabaté är idag erkänd som en av afrikas mest talangfulla musiker. I februari 2008 släpper den maliska kora* mästaren albumet "The Mandé Variations". Detta blir Toumanis första soloalbum på 20 år. Albumet innehåller Toumanis egna tolkningar av afrikanska klassiker samt banbrytande improviserade stycken.

#5 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10066 inlägg

Postad 14 December 2007 - 12:41

Skön tråd - mycket välkommet, eftersom detta är mitt bästa fönster mot musikvärlden just nu ^_^

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#6 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 14 December 2007 - 13:26

Tack Pär för dom vänliga orden. ^_^

/Y-front

#7 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 14 December 2007 - 21:08

Jag vare sig kan eller vill undanhålla er från följande video med Uncle Earl. Kung Fu goes Irish (kolla in pianisten, John Paul Jones från Led Zeppelin) Länk

/Y-front

#8 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 19 December 2007 - 20:01

roctacular.jpg

Har du vägarna förbi Nya Zeeland i mars, kanske rockfestivalen "ROCK2WGTN Rocktacular - Easter 2008" kan vara av intresse? Biljettförsäljningen startar den 20 december och promotorn Phil Sprey berättar att festivalen lockar folk från bl.a. Skandinavien, Kanada och Argentina.

På festivalen som pågår i dagarna två spelar bl.a. Whitesnake, Kiss, Alice Cooper, Ozzy Osbourne och Lordi. Mer info på hemsidan Länk

#9 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 20 December 2007 - 16:22

levonhelm.jpg
LEVON HELM GRAMMYNOMINERAD
Den forne The Band-medlemmen Levon Helm är mycket välförtjänt nominerad för en Grammy med albumet "Dirt Farmer". Levon Helm tävlar i kategorin "Best Traditional Folk Album". Grammygalan kommer gå av stapeln i Staples Center i Los Angeles den 10 februari 2008. www.levonhelm.com

afasifilthy.jpg
Afasi & Filthy, vars singel "Fredag hela månan" har snurrat frekvent på bl.a. MTV under hösten, kommer från början från Uppsala men är sedan en tid tillbaka baserade i Stockholm. Duon har haft en stor hit under de senaste månaderna med sidoprojektet Maskinen och singeln "Alla som inte dansar" som släpptes på just Pope.

Afasi & Filthy har funnits med på den svenska hiphopscenen sedan ett antal år tillbaka och har flera släpp av singlar, EPs och mixtapes bakom sig men debutalbumet har låtit vänta på sig. Detta ska det dock bli ändring på nu och debutalbumet "Fläcken" släpps på Pope/Playground den 27 Februari. Första singeln "Glider" kommer redan i Januari.

Dessutom är Afasi & Filthy en av tolv grupper som nominerats till Rockbjörnens nyinstiftade MySpace-pris. MySpace-priset är en helt ny priskategori som syftar till att lyfta fram nya och mer oetablerade svenska akter och delas ut av MySpace och Atonbladet i samband med Rockbjörnen-galan den 24 Januari. Länk till Afasi på Myspace

ken.jpg
NY SINGEL MED KEN
Efter sina hårda singel "Ta Det Lugnt" samt dess kändisremix med Big Danne (Snook), Timbuktu, Thomas Rusiak, Mange Schmidt, Petter och Markoolio som gavs ut gratis på aftonbladet.se är Ken återigen aktuell med en ny singel, "Kelian". En låt om hans son, hans familj och hans liv.

Med 16,000 visningar av videon till "Kelian" på YouTube på bara tre dagar, är det definitivt en video och låt som passar in nu i jultider. Ken är även nominierad till P3 Guld och Grammis för bästa hip-hop album med nya skivan "Äntligen Hemma". Länk till videon på You tube

Redigerat av Y-front, 20 December 2007 - 16:25.

#10 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 22 December 2007 - 11:11

tokiohotel.jpg
Tokio Hotel spelar på Hovet, Stockholm den 3 april. Biljetter köps via Globenarenorna, Ticnet och ATG ombud.

Rockbandet Tokio Hotel fick sitt genombrott i hemlandet Tyskland 2005 med singeln ”Durch den Monsun” och gick snabbt från okända till en av landets mest populära grupper hittills. Tokio Hotel frontas av de nu 18-åriga tvillingarna Bill och Tom Kaulitz, som var med från början när bandet startade under namnet Devilish. Med sig på scenen har de också Gustav Schäfer och Georg Listing.

Sedan första singeln och albumet ”Shrei” ( 2005) till fyra singlar senare och andra albumet ”Zimmer 483” har Tokio Hotel sålt nära 3 miljoner skivor och dvd:er bara i Tyskland! Bandet är enormt populärt och samlar tusentals fans så fort de spelar eller signerar sina skivor.

Källa: EMA Telstar

Redigerat av Y-front, 22 December 2007 - 11:12.

#11 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 27 December 2007 - 15:12

ace.jpg
HamptonRoads.com intervjuar Kiss gamla strängbändare Ace Frehley. Ace som är ute på en miniturné och väntas släppa en soloplatta under våren. Läs mer HÄR

/Y-front

#12 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 30 December 2007 - 17:00

chrisfrazier.jpg
Ny trummis i Whitesnake.

Chris Frazier ersätter Tommy Aldridge i Whitesnake. Whitesnake som just nu jobbar med sin tionde skiva "Good To Be Bad", vilken väntas komma under våren. En längre intrevju med Chris Frazier hittar ni på Whitesnakes hemsida Länk till intervjun

#13 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 02 January 2008 - 22:41

dreamtheater.jpg
18 mars släpper Dream Theater "Greatest Hit & 19 Other Pretty Cool Songs" på dubbel CD.

#14 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 03 January 2008 - 21:30

brucekulick.jpg
På Yahoo finns en kul avdelning som heter "Guitarhoo" och "Fave 5" där musiker får lista sina 5 absoluta favoritlåtar med motiveringar. Senast ut är gitarristen Bruce Kulick (ex Grand Funk Railroad och Kiss) som knåpat ihop en lista. 1:a på Bruces lista är Are You Experienced - Jimi Hendrix, 2:a Whole Lotta Love - Led Zeppelin, 3:a I am The Walrus - The Beatles.

Listan i sin helhet med omslag och motiveringar hittar du HÄR

#15 Y-front

• Moderator
  • 2687 inlägg

Postad 08 January 2008 - 17:45

nil_recurring_porcupine.jpg
PORCUPINE TREE SLÄPPER MINIALBUMET "NIL RECURRING"
Porcupine Tree har de senaste åren fått sitt stora genombrott, och gått från att vara ett obskyrt band till att bli ett av de mest respekterade banden i sin genre.

Bandet rör sig mellan den progressiva och psykedeliska rocken och har ett unikt och originellt sound. 2007 släppte bandet albumet "Fear of a Blank Planet" och de fyra låtar som utgör detta minialbum är spår som inte fick plats på den plattan. "Nil Recurring" som är 30 minuter lång innehåller 4 spår, och på titelspåret gästar ingen mindre än Robert Fripp (King Crimson) på gitarr. 18/2 släpps plattan.

pistola_willydeville.jpg
WILLY DeVILLE AKTUELL MED EN NY PLATTA!
Originellt, egensinnigt, självironiskt och alltid med glimten i ögat, så kan Willy DeVilles skapande sammanfattas. Han inledde sin karriär som sångare och låtskrivare i bandet Mink DeVille i mitten på 70-talet. Efter att ha släppt sex album med bandet började Willy släppa skivor i eget namn då inga av de andra originalmedlemmarna i Mink DeVille fanns kvar.

DeVille blandar med lätt hand rock, blues, latinorytmer och soul och man har sagt om honom att "He knows the truth of a city street and the courage in a ghetto love song". "Pistola" är ett starkt album som med självklar lätthet rör sig mellan olika genrer, ämnen och stämningar. Willy DeVille levererar återigen ett starkt album! "Pistola" släpps den 4/2.

kameraressurection.jpg
KAMERA IN PÅ BILLBOARD
Svenska bandet Kamera gick v.52 in på Billboardlistans "Hot Club Dance Play Chart" som " HOT SHOT DEBUT", på plats 47 med singeln "Lies". Veckan därpå klättrade bandet en placering till plats 46. Den 25 februari släpps Kameras album "Resurrection", som även innehåller flera remixar och videos. Kolla in Kamera på Myspace LÄNK

Redigerat av Y-front, 08 January 2008 - 17:48.