Nu har det gått ett antal dagar och jag har lärt känna mitt XPA-5 steg.
Quick info:
Är jag nöjd? -JA!
Kommer jag rekommenera Emotiva? - JA!
Kommer jag investera i fler produkter från dem? Mycket sannolikt!
Extended Info:
För att förenkla tillvaron några år tillbaka, så valde jag att eliminera mitt Rotel steg kopplat till en Yamaha RX-V2700. Jakten på en "potent" all-in-one ersättare började, och till slut hittade jag en frände i Onkyo TX-NR5007. Den formligen slog knock-out på mig som bio reciever!
Men... trots att den levererade filmglädje i kubik, så fick jag inte riktigt till glöden och glädjen i 2-kanals lyssningen hur än jag försökte.
Jag började återigen fundera på att separera film från musik, tills jag dök på diverse trådar om Emotiva's förträfflighet. Här utovades välljud till budgetpris.
Sagt och gjort, på chans, så beställde jag ett 5-kanals steg med intensionen att mata centern med en kanal och passitvt bi-ampa frontarna (MiniDSP har givetvis varit en option för aktiv) med övriga kanaler.
Resultatet av denna setup är att jag nu kan sätta mina frontar till full-range och slippa subbarna vid musiklysning vilket gett mig ett mera homogent ljud, i stort sett det samma jag hade med Rotel steget tidigare.
Summa sumarum:
Vid filmvisningar kan jag inte påvisa några större skillnader med detta separat steg, men vid musiklyssning är jag tillbaka i "nirvana".
Just nu brottas jag med tanken på att beställa deras monster mono block, XPA-1