Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Salong 1:4

• Vänligen logga in för att kunna svara
99 svar till detta ämne

#91 JONTRE

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 124 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 August 2017 - 08:19

Har du robotgräsklippare?

En polare hade ett oförklarligt brum, var borta över vintern men kom fram på vårkanten igen. Visade sig vara robotgräsklipparen (inte själva roboten utan gränskabeln). Spelade ingen roll vilken fas den låg på, störde oavsett.

#92 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 898 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 06 August 2017 - 22:24

Robotklipparen hade ingen effekt att stänga av. Ska prova att lägga om några säkringar så jag får fler uttag på samma grupp.
Men, det har hänt lite annat skit i jakten på brum. Fick en transient som löste ut all elektroniks skyddskretsar, så nu är det ett svagt brus oavsett om signalkablarna sitter i eller inte. Försvinner dock om jag slår över slutsteget till balanserat, så verkar vara dålig signaljord i steget helt plötsligt.

#93 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 898 inlägg

Postad 08 August 2017 - 16:48

Att lägga projektorn på samma grupp som övrig elektronik hjälpte inte...

#94 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 898 inlägg

Postad 17 August 2017 - 21:33

Att lägga projektorn på samma grupp som övrig elektronik hjälpte inte...

Däremot att ta ur nätverkskabeln. Mycket märkligt, nätverkskabeln är UTP, av någon anledning skapar den ändå jordloop. Trodde aldrig jag skulle bli glad av att ha IR-styrning på en apparat.

Samtliga brumkällor är nu eleminerade. Har dock kvar dilemmat som gör att slutsteget brummar/brusar lite via RCA, men betydligt mindre via XLR-ingångarna. Jag använder samma kabel, bara en xlr-rca-adapter i slutsteget istället för att köra in direkt i rca.
Också märkligt tycker jag.
Men jag är petig nu, de flesta skulle inte bry sig om detta brum/brus. Men skulle vara intresant om någon har teori vad det kan bero på.

#95 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 901 inlägg

Postad 18 August 2017 - 11:04

Kör du FTP till resten? Är switchen jordad ordentligt?

#96 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 898 inlägg

Postad 18 August 2017 - 11:09

Jag kör bara UTP nu. Switchen ligger på en UPS, så jag har misstanke att den ställer till något med jorden. den är ansluten med jordad kabel och ger under 1ohm när jag mäter mellan switch och annan apparat.

#97 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 901 inlägg

Postad 18 August 2017 - 18:19

Är det en offline ups kanske? Då kan det vara så att allt är flytande som är inkopplad i den och då kan det bli så att nolla och jord inte är sammankopplade kanske? Bara spekulerar så jag kanske är helt ute och seglar :)

#98 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1430 inlägg

Postad 21 August 2017 - 17:33

Ser ut grymt ut  :)  Posta gärna lite bilder och intryck här också när de väl ska in bion!

Första intrycket... det känns trångt!

attachicon.gifimage.jpg

Wow! :wub:

Edit: bilden kom tydligen inte med. Men det är den när alla moduler ligger på röda matta!

Redigerat av Speedball, 21 August 2017 - 17:35.

#99 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 898 inlägg

Postad 21 August 2017 - 22:56

Är det en offline ups kanske? Då kan det vara så att allt är flytande som är inkopplad i den och då kan det bli så att nolla och jord inte är sammankopplade kanske? Bara spekulerar så jag kanske är helt ute och seglar :)

En sådan är det. Är en online-UPS bättre på det sättet?

Har inte provat att koppla bort den, får flytta om lite uttag för att få rum med allt i så fall.

#100 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 901 inlägg

Postad 22 August 2017 - 06:31

Jag är osäker på hur de är uppbyggda men det kan vara värt att testa för framtiden om inte annat :)