Så här ser nu rummet ut med alla högtalare inritade förutom centern, och så duken och soffan. Subwoofern är markerad som SW. En ruta = 1 x 1 meter.
Således är det förlängda hemmabiorummets dimensioner 3,5 m brett och ung 6,5 meter långt. Sedan är det öppet ut till vänster mot köket. Jag uppskattar ytan till 35 m2 och inkl kökets 7 m2 till totalt 42 m2.
Det är ung 2,35 meter till taket så då hamnar vi på ca 100 m3 plus lite luft ovan köksbänk etc. För detta har jag en REL Q150 subwoofer som är en 12a med 150 W förstärkare, som är specad till 19 Hz @ -6 dB.
Det jag planerar är att köpa en till subwoofer för att höja trycket <35 Hz och undrar dels om befintlig placering av SW är optimal, och dels var ska jag placera den andra SW? Jag kan inte placera i hörnen på dukväggen, det är för tajt.
Det jag funderar på är att sätta den nya längst upp till höger i hörnet. Det borde fördela basen samt att jag uppnår trycksättning, men det kanske är för långt avstånd? Är det ett absolut måste att ha två lika subwoofers för övrigt?
Ni får gärna öppna bilden och själva rita in en ruta var ni tror att det skulle passa bäst. Tacksam för alla svar.