Jag började med en enkel Akai-anläggning (all-in-one) runt 1976, bytte sedan till flerdelad Technics-stereo med ofantlig förstärkare och skaffade ett kassettdäck från Kenwood med musiksökning runt 1979.
Köpte brorsans Infinity men sålde dem mot ett par jätteburkar från Hifi-Kit. Allt hade så här långt låtit helt hemskt och bara mycket men är man tonåring och spelar Lena Ph så är man.
Technics kortslöt alla elementen gång efter annan så jag hittade till en H/K och köpte en Ariston svarv och Nakamichi MC och ett par stativ-Infinity runt 1991. Samtidigt gick jag med i LTS men förutom det gav det inga större avtryck.
Detta höll faktiskt till ett par år sedan då man hittade in här och sedan har man köpt Primare och Audiovector för de pengar som kunde gått till en Volvo så här är man nu. ;-)
För aktuellt system gå längre ner eller till Min medlemssida
Så här ser mitt system ut 2003:
Integrerad tvåkanals hififörstärkare
Modell: Harman Kardon PM645 Vxi
Kontinuerlig effekt (FTC): 2 x 60 watt @ <0.09% THD 8 ohms
Momentan strömkapacitet: +/-30A
Frekvensrespons: 0,5Hz - 150kHz (1 watt, +0, -3dB)
Dämpningsfaktor: 65dB
32" Bredbilds-TV
Modell: Philips 32PW9525 (6 högt + sub)
Ljudsystem: Dolby Pro Logic
VHS stereovideobandspelare
Modell: Mitsubishi E-51
Tvåvägs stativhögtalare
Modell: Infinity RS3001
Tvåhuvuds-kassettdäck
Modell: Nakamichi CR-2E
-+--------------------------------------------------------------------------+-
Hej och tack för de uppmuntrande orden!
Med sannolikt den mest föråldrade anläggningen av alla medlemmar kunde det bara bli bättre. Från stereo till Dolby Pro Logic till Digital Theater System på nolltid. Här är hela resan med efterfrågade (tyvärr oskarpa) bilder!
1. Först och främst köpte jag ny bostadsrätt med ett vardagsrum på 5,1 meter långt, 4,0 meter brett och 2,75 meter högt med bra akustik. Stereobilden är 3,5 meter till högtalarna från soffans mittpunkt och 3 meter mellan högtalarna.
2. Sedan köpte jag ett billigt hemmabiopaket från AudioPro och ställde golvarna i sovrummet och drog 15 meter kabel dit från min H/K samt satte stativhögtalarna på Standdesign var sin sida bredvid soffan och matade dem med DPL-ljud från TVn.
3. Köpte en SuperVHS JVC HR-S9700 samt Supra Scartkablar till bandspelarna och TVn och fick upp bildkvalitén betydligt från 240 linjer till 400 linjer.
4. Köpte Primare V25 begagnad och fick äntligen en DVD-spelare (med ännu bättre bildkvalité) så jag kunde spela alla DVD-filmer jag samlat på mig samt importerat men bara lagt på hög.
5. Flyttade över allt från svajig träbokhylla till en riktig stereobänk Alphason Design och monterade upp en Target vägghylla ovanför för min gamla skivspelare nu med betydligt stabilare ljud.
6. Köpte en Primare SPA20 ny (fantastiskt klarare ljud) och fick äntligen Dolby Digital & DTS-ljud ut från DVD-skivorna men utan någon centerhögtalare då den från AudioPro är så dålig att den står på vinden (testade, men... nej).
7. Kablade upp allt med Van den Hul, MK III förutom en Supra digitalkabel efter omfattande test av flertalet kablar samt en galvanisk avskiljare för att döda brumljudet, vilket kommer av att elnätet och kabel-TVnätet har inte samma jord
8. Köpte en REL Acoustics Q150E subwoofer med Neutrik högnivåkabel till Primare SPA20 och fick äntligen den tyngden på ljudet jag länge saknat då subwoofern i TVn inte gett klarheten och snabbheten.
9. Köpte en ny extra stor tresittssoffa Austin på Mio vilket ger avlyssningen en klart skönare känsla
För att till sist besvara din fråga om Mitsubishi köptes den 1991 för 5500 kr och hade då snabbast tid av alla från Stop till Play, på bara 0,7 sekunder.
Faktiskt var och är bilden mycket bra, med det då nya bildkortet HQ gjordes VHS-spelarna ännu bättre och sedan med SuperVHS samt Time Baseline Correction får man idag väldigt mycket klarare och stabilare bild.
Om man jämför dem, en TV-utsändning och inspelat med SuperVHS är det i princip oavgjort i ljushet, färg, stabilitet men möjligen lite fetare konturer i SuperVHS.
Upplösningen är ju bara 400 linjer (inspelat) mot maximalt (teoretiskt) 625 för en PAL TV-sändning, men med UPC och långa kabellängder vet jag inte hur mycket som försvinner. Numera tjänar den i alla fall som reservbandare och när jag vill kopiera något. Nyåret 2004 la datumet av (Y2K) så jag ställer in den som år 2000.
Men DVD (eller DV med 25 Mbit/s) är förstås kung!
Redigerat av TomasVolley, 14 September 2011 - 13:55.