Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

TomasVolley: Stereon hemmabion och fjärrkontrollen

• Vänligen logga in för att kunna svara
384 svar till detta ämne

#1 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2447 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 21 September 2004 - 18:09

Här är hela resan i kronologisk ordning från lofi till hifi, från stereo till hemmabio.

Jag började med en enkel Akai-anläggning (all-in-one) runt 1976, bytte sedan till flerdelad Technics-stereo med ofantlig förstärkare och skaffade ett kassettdäck från Kenwood med musiksökning runt 1979.

Köpte brorsans Infinity men sålde dem mot ett par jätteburkar från Hifi-Kit. Allt hade så här långt låtit helt hemskt och bara mycket men är man tonåring och spelar Lena Ph så är man.

Technics kortslöt alla elementen gång efter annan så jag hittade till en H/K och köpte en Ariston svarv och Nakamichi MC och ett par stativ-Infinity runt 1991. Samtidigt gick jag med i LTS men förutom det gav det inga större avtryck.

Detta höll faktiskt till ett par år sedan då man hittade in här och sedan har man köpt Primare och Audiovector för de pengar som kunde gått till en Volvo så här är man nu. ;-)

För aktuellt system gå längre ner eller till Min medlemssida

Så här ser mitt system ut 2003:

Integrerad tvåkanals hififörstärkare
Modell: Harman Kardon PM645 Vxi
Kontinuerlig effekt (FTC): 2 x 60 watt @ <0.09% THD 8 ohms
Momentan strömkapacitet: +/-30A
Frekvensrespons: 0,5Hz - 150kHz (1 watt, +0, -3dB)
Dämpningsfaktor: 65dB

32" Bredbilds-TV
Modell: Philips 32PW9525 (6 högt + sub)
Ljudsystem: Dolby Pro Logic

VHS stereovideobandspelare
Modell: Mitsubishi E-51

Tvåvägs stativhögtalare
Modell: Infinity RS3001

Tvåhuvuds-kassettdäck
Modell: Nakamichi CR-2E

-+--------------------------------------------------------------------------+-

Hej och tack för de uppmuntrande orden!

Med sannolikt den mest föråldrade anläggningen av alla medlemmar kunde det bara bli bättre. Från stereo till Dolby Pro Logic till Digital Theater System på nolltid. Här är hela resan med efterfrågade (tyvärr oskarpa) bilder!

1. Först och främst köpte jag ny bostadsrätt med ett vardagsrum på 5,1 meter långt, 4,0 meter brett och 2,75 meter högt med bra akustik. Stereobilden är 3,5 meter till högtalarna från soffans mittpunkt och 3 meter mellan högtalarna.

2. Sedan köpte jag ett billigt hemmabiopaket från AudioPro och ställde golvarna i sovrummet och drog 15 meter kabel dit från min H/K samt satte stativhögtalarna på Standdesign var sin sida bredvid soffan och matade dem med DPL-ljud från TVn.

3. Köpte en SuperVHS JVC HR-S9700 samt Supra Scartkablar till bandspelarna och TVn och fick upp bildkvalitén betydligt från 240 linjer till 400 linjer.

4. Köpte Primare V25 begagnad och fick äntligen en DVD-spelare (med ännu bättre bildkvalité) så jag kunde spela alla DVD-filmer jag samlat på mig samt importerat men bara lagt på hög.

5. Flyttade över allt från svajig träbokhylla till en riktig stereobänk Alphason Design och monterade upp en Target vägghylla ovanför för min gamla skivspelare nu med betydligt stabilare ljud.

6. Köpte en Primare SPA20 ny (fantastiskt klarare ljud) och fick äntligen Dolby Digital & DTS-ljud ut från DVD-skivorna men utan någon centerhögtalare då den från AudioPro är så dålig att den står på vinden (testade, men... nej).

7. Kablade upp allt med Van den Hul, MK III förutom en Supra digitalkabel efter omfattande test av flertalet kablar samt en galvanisk avskiljare för att döda brumljudet, vilket kommer av att elnätet och kabel-TVnätet har inte samma jord :D .

8. Köpte en REL Acoustics Q150E subwoofer med Neutrik högnivåkabel till Primare SPA20 och fick äntligen den tyngden på ljudet jag länge saknat då subwoofern i TVn inte gett klarheten och snabbheten.

9. Köpte en ny extra stor tresittssoffa Austin på Mio vilket ger avlyssningen en klart skönare känsla :) .

För att till sist besvara din fråga om Mitsubishi köptes den 1991 för 5500 kr och hade då snabbast tid av alla från Stop till Play, på bara 0,7 sekunder.

Faktiskt var och är bilden mycket bra, med det då nya bildkortet HQ gjordes VHS-spelarna ännu bättre och sedan med SuperVHS samt Time Baseline Correction får man idag väldigt mycket klarare och stabilare bild.

Om man jämför dem, en TV-utsändning och inspelat med SuperVHS är det i princip oavgjort i ljushet, färg, stabilitet men möjligen lite fetare konturer i SuperVHS.

Upplösningen är ju bara 400 linjer (inspelat) mot maximalt (teoretiskt) 625 för en PAL TV-sändning, men med UPC och långa kabellängder vet jag inte hur mycket som försvinner. Numera tjänar den i alla fall som reservbandare och när jag vill kopiera något. Nyåret 2004 la datumet av (Y2K) så jag ställer in den som år 2000.

Men DVD (eller DV med 25 Mbit/s) är förstås kung!

Redigerat av TomasVolley, 14 September 2011 - 13:55.

Vem sitter på fjärrkontrollen?

#2 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2447 inlägg

Postad 21 September 2004 - 18:32

Först och främst den nya lägenheten:

Postad bild

Vardagsrummet

Postad bild

Sovrummet

http://www.nykomb.se/temp/stereo/skiss.jpg

Planskiss med komponenterna

Sedan komponenterna:

Postad bild

Videospelarna, JVC och Mistubishi

Postad bild

Bokhyllan

Postad bild

Stereon, H/K, Nakamichi och Primare

Postad bild

Philips TV

Postad bild

Bakhögtalare AudioPro

Postad bild

Fronthögtalare Infinity

Postad bild

Fronthögtalare Infinity

Länkade till bilden SKISS.JPG då den maximalt tillåtna upplösningen på bilder i detta forum är 640x640.
// C-Quence

Redigerat av C-Quence, 22 September 2004 - 08:20.

#3 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2447 inlägg

Postad 21 September 2004 - 18:44

Den nya anläggningen:

Postad bild

Gamla IKEA-soffan

Postad bild

TVn

Postad bild

Bänken

Postad bild

Ihopmonterat

Postad bild

Skivspelaren ännu inte på hyllan

Postad bild

Trångt

#4 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10066 inlägg

Postad 21 September 2004 - 20:48

Kul och illustrativt - Jag misstänker att det blev ett rejält lyft när du satte utrustningen i racket istället för i hyllan :D

Har några frågor, men väl ont om tid så jag tar de senare - men jag misstänker att det är Infinity som ryker till förmån för någon av de högtalare som du frågade om i en annan tråd - eller?

Lägg gärna in lite bilder på medlemssidan också - jag måste säga att översiktsritningen med förklaring var kanonbra, man får 100% koll på hur du har det :)

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#5 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 22 September 2004 - 08:27

Ooh, jag är otroligt avundsjuk på dig och din nya soffa; Austin! Den är superskön och superstor! Jag och min sambo har tittat och provsuttit den mååånga gånger och suget efter soffan blir bara större och större! :D

Jag förstår att du är väldigt nöjd med den - den är riktigt skön att sitta/ligga i! :)

#6 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2447 inlägg

Postad 22 September 2004 - 15:33

Javisst, det roliga har varit att man gått från klarhet till klarhet och sett och hört förbättringarna för varje åtgärd eller del man infogat. Samtidigt lärt sig betydelsen av dem.

Eller som min kollega brukar beskriva det: det är hur klart man ser (läs: hör ljudet) igenom ett lager av olika glasskikt, istället för beskrivningen med en kedja och olika svaga länkar. Vissa lager är grumligare än andra men också tunnare så de får mindre betydelse.

Jag kan ännu inte sätta på en CD och höra vilken specifik konsertflygel musiken är spelad på (testades på High End 2004 hos Thule och Mark Levinson) men med små steg i rätt riktning upptäcker man mer o mer.

Bänken gjorde susen för speciellt DVD-spelaren då skivspelaren inte egentligen kunde användas i bokhyllan. För mig var det självklart men det var inte så enkelt att hitta en bänk designmässigt som passade in.

Tobers bänk är verkligen hur skön som helst, men den skulle varit för bred för mig, om jag inte hade möblerat om vill säga.

Stämmer, Infinityhögtalarna har gått många fler mil än vad som var ursprungligen tänkt och säkert över fabrikantens rekommendation, men jag tror att just högtalare verkar vara långlivade i fleras system. Har väl och göra med elektronikutvecklingen som gått i mer rasande fart än materialutvecklingen.

Japp, soffan valde jag till förmån för Big Boss på Länna som föll på målsnöret. Jag har tagit på fasta mer det runt omkring för att få bättre upplevelse som dimma elektroniken, stänga av övrig samt dämpa ljuset och sitta bekvämt.

Ett sidoprojekt jag har är att köpa ett stort draperi för jag har fönster till vänster vilket drar in billjud från gatan. Samtidigt skulle ljuset försvinna helt, för tyvärr släpper persiennerna in ändå en del. Enda positiva med fönstren är väl just att de går att öppna för att kyla av elektroniken. Men kanske det går att använda ljudisolerade små datorfläktar?

Tack för anmärkningen! Jag ska låna en digitalkamera och ta nya bättre bilder och lägga in dem på medlemsidan så fort det går.

#7 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2447 inlägg

Postad 27 October 2004 - 16:59

Jag skulle äntligen köpa ett par riktiga högtalare men som så många gånger tidigare kom annat emellan. Ni ser på bilderna vad det blev.

Postad bild

Nya lådor att packa upp.

Postad bild

Lite billigare än listpris tack vare utgående modell.

Postad bild

Tvekade länge mellan Electrocompaniet, Bladelius egen Phonofix samt Clearaudio och Trichord och det är ju i princip omöjligt att säga vilken som är bäst per krona.

Postad bild

Sitter där den ska.

Postad bild

Tyvärr suddiga bilder på en I20 men ni vet hur den ser ut.

Postad bild

Den medföljande fjärren C22 var riktigt snygg och tänkte då att min C20 kunde pensioneras. Tyvärr tar inte C22 min V25. :P

Och C31 styr inte I20. :D

Köper jag C32 styr den inte V25 heller. ;)

Sålde därför C22 till en bättre behövande. :D

Postad bild

Och om ni undrar styr I20 sovrummet. Men jag har bara en utgång från SPA20 så vad göra med I20 och EAR 90?

Ut med det gamla och in med det nya! Av en gammal H/K PM645 blev det alltså tre nya lådor (förstärkare, RIAA, hörlursförstärkare) för nästa inköp blev en Harmony Design EAR 90.

Hämtar den på posten i morgon..., ingen tvekan om det köpet!

Ska bli spännande att höra alltsammans när det är intrimmat. Fint med nya lådor men lite tråkigt att det tar så mycket plats. Se skiss: http://www.nykomb.se...tereo/skiss.jpg

Kanske man ska pensionera min kära klenod Nakamichi?

Redigerat av TomasVolley, 27 October 2004 - 18:04.

#8 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2447 inlägg

Postad 30 March 2005 - 14:46

Nu har man då sålt skivspelaren till en kompis (hej då Ariston Q-deck och tack för 15 fina år) och istället köpt en ny Clearaudio Champion.

Jag hade en Scheu på ett erbjudande och även begrundade Project 6.9 men jag tänkte det var bäst att gå hela vägen. Ska det va, så ska det va!

En sprillans ny Clearaudio Champion i akryl med deras nyutvecklade Satisy tonarm med heldragna quintz-kablar och en Alpha Aurum mk II pickup i stål.

I paketet låg även en kvalitets-LP samt vita handskar, nålinställningsskivor samt vattenpass.

Men som sagt snyggare spelare och mer exakt, livfullt och högupplöst ljud fås knappast för dem pengarna!

Här kommer lite bilder. Har inte lärt mig digitalkameran riktigt med fokus men när jag får tid kommer bättre bilder.

Postad bild

Blank och fin.

Postad bild

Satisfy tonarm med Alpha II mk pickup.

Postad bild

Postad bild

Ska sätta in fast blått ljus på den med en strömställare.

Postad bild

Akryl lyser upp bra med lite pålagt ljus. :(

Jag har också köpt en begagnad C31 och fick ett nytt chip av Audioactive som Extern Elektronik monterade in.

Därmed säljer jag alla mina gamla högtalare för jag har snart fullföljt köpet av Audiovector Mi3 standard front samt center och K1 som bak. Kablar blir 2 x 8 + 1 x 7 meter SilSpeak.

Jag hinner inte ens att ta bilder eller ställa in allt innan jag har upgraditis över mig igen med en ny pryl men snart är jag framme vid målet!

Mvh TomasVolley

#9 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 30 March 2005 - 15:34

Very sexy, indeed! :(

#10 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10066 inlägg

Postad 30 March 2005 - 15:50

Riktigt riktigt snyggt - efter slutsteg och andra uppgraderingstankar kanske det blir en vinyl-mojjäng.... man blir ju bara mer sugen av bilderna :(

mvh

/Pär

#11 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2447 inlägg

Postad 28 June 2005 - 13:59

Efter att man hört höga toner i örat en tid :) var det dags att testa hörseln på Sabbatsberg. De testade bara 125 - 8 kHz för det området är centralt för normalt liv (otillräckligt dock för en hemmabiofantast). :)

Postad bild

Nollstrecket indikerar utslag för en 20-årig människas medelhörsel med oskadade öron. Allt under 20 dB är godkänd, normal hörsel. Har man över noll är man klart bättre än genomsnittet.

Blå linje är vänster kanal (öra) och röd linje är höger kanal (öra). Jag har i snitt 5 dB med en liten topp runt 3 kHz (faktiskt bättre än medel) men svagt nedåt över 4 kHz.

Sammantaget, hörseln godkänd :) men troligen lätt form av tinnitus som uppkommer vid stress eller sjukdom exempelvis (hjärnan blockerar vanligtvis med ett högpassfilter).

En liten tanke är att när man kalibrerar ljudet kan man tänka på vilken respons ens öra har (jmfr phone-kurvor) och inte lita blint på automatisk rumskorrigering med en mikrofon. Alltså bör jag sänka runt 3 kHz med 5 dB och höja över 4 kHz.

Hur står det till med din hörselkurva?

#12 Olorin

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1250 inlägg

Postad 28 June 2005 - 17:04

Vågar väl inte testa min hörsel, kan ju bara bli sämre :) Hade perfekt 20-20 sist när lumpendoktorn testade för telegrafistprovet. Man får hoppas att du har bra kurva nog av att njuta av din anläggning i alla fall. Annars är ju hjärnan en kreativ manick som fyller i den informationen som saknas rätt bra.

På tal om saker lite utanför ämnet... Varför kallas du TomasVolley? Spelar du beach? När jag började spela beach själv -92 så var det en veteran som hette Tomas som var intresserad av vinyl har jag för mig som sopade banan med oss i min första match. Man blir lite nyfiken :)

#13 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2447 inlägg

Postad 29 June 2005 - 11:07

Hade perfekt 20-20 sist när lumpendoktorn testade för telegrafistprovet.

På tal om saker lite utanför ämnet... Varför kallas du TomasVolley? Spelar du beach?

<{POST_SNAPBACK}>

20-20 låter bra, blev överraskad själv av min tinnitus men den är rätt svag så det ordnar sig. Testa själv, hör du ingen liten hög ton alls?? Fast är man basknarkare så drabbas jag inte så mycket att man tappat allt >17.000 Hz. Testade några toner och över det hör jag inget så SACD är nog för de yngre :) .

Precis, fast mest inomhus. Har mest två intressen hemmabio (egentligen vinyl nu med ny svarv) och volleyboll så när jag skulle ta ett User tänkte jag på PrimareTomas men det hade blivit för konstlat och en tjej jag känner kallas KarinVolley (Karin Lundquist, SM-beachvinnare 2004) så det blev det. Spelar själv i Bromma i div 1 då vi klarade att gå upp från tvåan rätt enkelt.

Nej, det måste varit en annan Tomas. Men hur gick beachkarriären då? Och Olorin är sammansättning av Olof Ringström? Eller Nirolo baklänges eller en karaktär i LOTR?? Man blir lite nyfiken :) .

Såg att du har en RELQ150, jag med! Har du några erfarenheter att dela med dig av. Jag kör Audiovector Mi3 och har inte hittat rätt inställning med subben ännu. Svårt att ställa in med crossover och fas samt volym. Jag kör bara högnivåkabel.

Mvh TomasVolley

Redigerat av TomasVolley, 29 June 2005 - 14:08.

#14 Olorin

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1250 inlägg

Postad 29 June 2005 - 18:23

Hör ljud, du menar tinnitus grejjer. Njae, jag är överkänslig mot vissa ljud. Typ om man knackar på glas med ett hårt föremål kan jag känna att det slår lock i öronen. Vet i fan vad det är men obehagligt.

Njae, jag är ingen basknarkare. Vad gäller REL subben så sålde jag den med mina B&W högtalare, killen fick en fin deal. Då låg jag i startblocken för att köpa en Velodyne, men nu har det totalt ebbat bort. Renoverar ett hus som slukar pengar som en get äter gräs. Så jag har noll tips. Det enda jag konstaterade var att den blir lite blöt i soundet om man drar ner det filtret under streck 4.

Nickname är Gandalfs maianamn.

#15 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10066 inlägg

Postad 30 June 2005 - 19:31

Efter att man hört höga toner i örat en tid  :)  var det dags att testa hörseln på Sabbatsberg. De testade bara 125 - 8 kHz för det området är centralt för normalt liv (otillräckligt dock för en hemmabiofantast).  :)

Postad bild

Nollstrecket indikerar utslag för en 20-årig människas medelhörsel med oskadade öron. Allt under 20 dB är godkänd, normal hörsel. Har man över noll är man klart bättre än genomsnittet.

Blå linje är vänster kanal (öra) och röd linje är höger kanal (öra). Jag har i snitt 5 dB med en liten topp runt 3 kHz (faktiskt bättre än medel) men svagt nedåt över 4 kHz.

Sammantaget, hörseln godkänd  :)  men troligen lätt form av tinnitus som uppkommer vid stress eller sjukdom exempelvis (hjärnan blockerar vanligtvis med ett högpassfilter).

En liten tanke är att när man kalibrerar ljudet kan man tänka på vilken respons ens öra har (jmfr phone-kurvor) och inte lita blint på automatisk rumskorrigering med en mikrofon. Alltså bör jag sänka runt 3 kHz med 5 dB och höja över 4 kHz.

Hur står det till med din hörselkurva?

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant tanke - kalibrera för både rum och öra... Hmmmm, nu fick jag att tänka på :)

mvh

/Pär