Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

FBK:s system Mk1 NU MED BILD, ÄVEN PÅ DATORSTEREON

• Vänligen logga in för att kunna svara
160 svar till detta ämne

#151 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 27 June 2016 - 10:30

Det känner du bäst själv, men det går naturligtvis att fortsätta här med. :)
Vilken tv som är bäst i en prisklass går knappast att svara på men det går såklart att ringa in några som är värda att kolla in närmare.

Paccis skrev en bra ledguide på MHB. Ska se om jag kan länka till den.

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#152 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1412 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 27 June 2016 - 10:42

Bra att länka in den så lägger jag in den i Tv-tråden sedan. :)

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#153 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 27 June 2016 - 12:03

Hoppas detta blir rätt:

http://www.minhembio...wtopic=325652

Jacob 

#154 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 27 June 2016 - 12:11

...och...

Copyright Pac som svar på nedan ställda påstående:

-----------------------------------------------------------------------

"Jag förstår helt och hållet att det absolut bästa är att åka till en butik och helt enkelt stirra på tv:n"

Jo men tyvärr är det inte fullt så enkelt.

Vad alla som beger sig till butik ska ha med sig är att det finns 3 saker som påverkar bildkvalitén mer än nått annat:

1) Insignal
2) Inställningar
3) Rummets ljusförhållanden

Dvs 3 saker som inte har ett skit med tv-apparatern som sådan att göra (eller iaf 2, 3:an går delvis att koppla till egenskaper hos apparaten iofs).

Det typiska är nämligen att man springer runt i butiker där 1-2-3 inte bara är sub-optimala utan framförallt varierande. Så efter en dags springande så tror Herr Svensson att denne spenderat dagen med att jämföra [bildkvalitén från] tv-apparater när det i själva verket är en salig röra av olika former av 1-2-3 som denne har "jämfört".

Med det sagt uppmuntrar jag att man både tittar och stirrar men att man ska vara medveten om att fallgropparna är många.

----------------------------------------------------------------------

Jacob 

#155 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 27 June 2016 - 12:15

Följt av:

Copyright Pac som svar till nedan ställda fråga:

---------------------------------------------------------------

"Ny TV - Vad tänka på när man provtittar i butik?"

Först: Bra fråga!! Till den grad att jag föreslår att denna tråd görs till sticky i Köprådforumet,

Det är insikt om 1-2-3 som gäller här. Skrev nyligen lite om 1-2-3 här.

Vad får då 1-2-3 för konsekvenser i sammanhanget "vad tänka på när man provtittar i butik"?

1>> Ta med eget material. Förslagsvis 2 st USB med samma, och för dig bekant, material i båda - så man kan jämföra. Här finns risk att en apparats interna mediaspelare suger vilket tillför div fel till bilden (hack och/eller annat otyg) men hey, det är det enda som är smidigt i praktiken...

2>> Läs på lite om apparaterna, hjälper alltid när du måste göra den fullständigt nödvändiga grovinställningen av dem. Enklast här är väl att man plockar inställningar från nån recension (behöver inte vara exakt rätt modell, oftast fungerar ungefär likvärdiga modeller från en och samma tillverkare likvärdigt. skulle nästan tro att du kan använda samma inställningar för både LG UB som LG LB t.o.m.) och matar in dem i sina testobjekt - och gör ev. nödvändiga justeringar på plats.

3>> Om möjligt, få personalen att dämpa ljuset i lokalen; annars riskerar typiska problem/skillnader i lågdagrar drunkna i ljuset. Annars är en del ljus i lokalen inte alltid en nackdel, det ger en möjlighet att kontrollera hur apparaternas kontrastfilter hanterar externt ljus (relevant för de flesta eftersom de flesta inte sitter i kolmörka biogrottor hela tiden).

Skrev lite kort om "ett praktiskt exempel" i, den för LCD-köpare viktiga, IPS eller VA-tråden här.

Iövrigt? Bästa sättet att dema i butik är att inte dema i butik alls utan att få "låna" apparaterna med sig hem och testa i hemmets lugna vrå..

------------------------------------------------------------------

Jacob 

#156 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 27 June 2016 - 12:29

Paccis citerade inlägg ovan fins länkade in i första länken för de som vill ha ett större sammanhang!

Sen om man får slänga in en bit bitterhet mot dagens tv-marknad så är det ju skandal att man ens ska behöva ha ovanstående checklistor. Det borde ligga i varje butik och säljares intresse att sälja RÄTT produkt för DIG och DINA FÖRUTSÄTTNINGAR. Snarare än att sälja den tv-apparat man för tillfället har störst avans på, behöver få bort från lagret, kräver minst jobb att sälja, håller på att utgå, etc, etc. (Sätt in valfritt argument som inte har ett jota med köparens behov och önskemål att göra)

Men som jag var inne på i andra trådar så har vi idag den marknad vi förtjänar. Ellador och nätet är the way to go 2016 och det är ingen annan än vi kunder som sett till det. Now we have to live with it.

Men KUDOS till Paccis för att försöka guida en stackars konsument genom dagens marknad och snårskog av enkla feltramp!!!
Hatten av!

Bättre bild och häftigare upplevelser åt alla!

Jacob 

#157 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1412 inlägg

Postad 27 June 2016 - 18:53

Hatten av för båda er!

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#158 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1412 inlägg

Postad 29 June 2016 - 19:25

Så länge innan jag väl köper ny Tv så får en Sony BDP-6500 Blu-ray ta hand om filmvisandet här hemma efter lite råd. Känner jag mig själv rätt så avvaktar jag liiiite på Tv köpet även om det sög i köp tarmen idag när jag hämtade spelaren, Fanns en hel del TV godis i butiken..... :rolleyes: Men annat måste fixas innan.

#159 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1412 inlägg

Postad 02 May 2020 - 17:20

th0q8d9egevs4d0q2k34z7.png

Hemmabion som består av  CD-spelare Naim CD5x och Blue-ray spelare Sony BDP-6500, Linn Kolektor försteg och Hemmabiomaskin Onkyo TX-RZ-800. Högtalare är Adam Audio A8X frontar och A77X center, Sub, SVS pb12nsd & DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema. Surround Cambridge Audio ES30.

Hörlurssystem Marantz Cd 5001, Harmony Design Ear90- ADL IHP-3563 Förlägningskabel- Sony MDR-XB950AP.

xyid9t04bp2o41fputyy0v.png

Dator stereon. Dac Lead Audio LA-100, Gustard U12, Linn Kolektor till ett par Adam Audio F7

Redigerat av FBK, 02 May 2020 - 21:17.

#160 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2020 - 08:17

Fina anläggningar! thumbsup.gif

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#161 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1412 inlägg

Postad 03 May 2020 - 10:13

Fina anläggningar!

Tack! :rolleyes: Sitter faktiskt mycket nöjd nu. Och jag har ju haft mycket olika grejer genom åren och lyssnat runt på mycket.