Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

FBK:s system Får hjälp, ny spelare & mer begagnat

• Vänligen logga in för att kunna svara
178 svar till detta ämne

#166 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1796 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 19 September 2020 - 07:44

Kan filstorleken ha betydelse?
Testa öppna upp dem text i Windows Paint och spara som och ändra bildformat?
Testa ta en ny bild med telefonen/kameran och lägg in den.

#167 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 20 September 2020 - 22:29

Tar nog hjälp av dottern i huset då hon kan detta mycket bättre än vad jag kan. Vi får ta det när hon är ledig och har tid.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#168 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 971 inlägg

Postad 25 September 2020 - 14:08

Felmeddelandet verkar säga att det itne får vara punkter i filnamnet. 

"Minbild.gif" är okej men "Min.bild.gif" är inte pga att det är en punkt i namnet. Det kanske är mellanslag,punkter eller parenteser i namnet?

#169 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 01 October 2020 - 19:46

Försöker ställa in bilden på nya Tv:n. Svårt är bara förnamnet :wacko:

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#170 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 03 October 2020 - 23:31

Har konstigt nog lyckats hyfsat med bilden. Men ikväll när jag såg den första Blu-ray filmen på TV:n så ville den inte fylla upp hela rutan utan det var ett svart fält uppe och nere under bilden. Så jag gick in bland inställningar för bildformat och försökte ändra, men Tv:n reagerade inte alls när jag prövade alla alternativ, som om den inte fick någon signal?? Ändrade jag något annat på själva bilden så var det direkt skillnad.

Kan det att ha göra med att jag har en lite äldre Blu-ray och billig spelare. Den ska klara 4K osv, men man undrar. Nu så har ju de flesta spelare funktion med två HDMI utgångar, en för ljud och en för bild och min Onkyo Hembioreceivers är 4-5år gammal så jag tänker byta spelaren till en sådan för att allt ska funka.

#171 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 10 October 2020 - 15:48

Nu har jag tagit i så det knakar.Panasonic DP-UB820

DP-UB820EG-Product_ImageGlobal-1_se_sv.p

#172 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 11 October 2020 - 12:55

Det var dagens begagnat fynd :rolleyes:  XTZ 99 W10.16 och Linn Kolektor. 1200kr och 1250kr Så nu har jag 3 stycken Linn Kolektor försteg. Om jag gillar det försteget ? jajamensan :D  Jag kanske ska byta namn till Mr. begagnat. Och subben är ett litet mästerverk, liten med 10-tummare och väger bly, 26kg :blink:  Ska användas i min datoranläggning så den får lite botten. Lyssnade på den när jag hämtade den och den är verkligen ett fynd med många inställningsmöjligheter.

133863.jpgkolektor.jpg

#173 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 11 October 2020 - 19:29

Kopplade om i anläggningen och helt plötsligt så släpar talet med bilden dvs man hör innan munnen öppnas. Men nu är allt kopplat ifrån stärkaren så det är väl någon inställning i den <_< Kan ge mig fanken på att kopplar jag digitalboxen direkt till Tv: så kommer inte problemet att finnas.

#174 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 13 October 2020 - 15:17

Verkar ha fått det att funka till slut då jag kopplade in den gamla spelaren för att kolla att inte HDMI utgången som man kopplar till Tv inte var trasig , men jag är inte klar ännu ändå. Det finns en uppsjö av inställningar i TV:n, men nu ska jag bara försöka koppla in allt som jag har tänkt så får vi se hur det blir. Vill ju gärna ha ljud ut i front högtalarna när man ska kolla på Netflix tex.

#175 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1796 inlägg

Postad 14 October 2020 - 07:03

Antingen får du förstärkaren att fördröja ljudet eller TV'n. Ju mer bildbehandling desto mer fördröjs bilden.

#176 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 15 October 2020 - 13:33

Allt är fixat! Kör Netflix genom Panasonic DP-UB820 och det funkar klockrent. Är mycket lättad att jag lyckades till slut med allt ^_^

Nu är det bara finbesök på Söndag kvar så TV:n blir inställd. :rolleyes:

Ska testa ena fyndet XTZ 99 W10.16 i datorstereon senare idag, kommer också bli intressant och kul :P

#177 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 18 October 2020 - 09:55

Nu är det Söndag :rolleyes:

#178 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1441 inlägg

Postad 05 November 2020 - 22:01

Får väl också tala om vad jag tyckte om resultat efter nisslings besök. Klar förbättring ifrån det jag hade försökt att få till :D och då är det en ändå en billig Tv som jag har så det var en del jobb för honom att få till det. Men det var verkligen intressant och jag rekommenderar alla att kalibrera sina filmvisare för det är verkligen värt pengarna. Framför allt så blev det ett annat lugn i bilden och folk såg naturliga ut och bilden klarnade på något sätt och inte som i butiker :wacko:

Så den enda svaga punkten i anläggningen nu är surroundljudet och det kommer att fixas efter jag flyttat, blir troligtvis att jag kör någon variant av 7.1 då jag brukar ha egna funderingar på var och hur högtalarna ska vara. De ena paret högtalare har jag redan bestämt med en kille som ska montera nya diskanter i dem och hans kompis som bor i Vallentuna  ska ta med dem nästa gång han åker till Skåne, men det är ju full Covid nu så det kommer dröja. Vad det är kommer jag inte avslöja förrän de kommit :D

Men jag kan lova att ingen klarar att gissa på vad det är för burkar, då de är en liten ovanlig konstruktion. :rolleyes:

Redigerat av FBK, 05 November 2020 - 22:04.

#179 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1796 inlägg

Postad 06 November 2020 - 07:53

Jag håller med dig om kalibrering. Jag har bara projektor som bildvisare och bild förbättringen blev inte jättemycket bättre som för dig men klart bättre blev det. Eftersom projektorer brukar inte vara lika snedställda samt inte en massa bildförbättringsfunktioner så tror jag skillnaden oftast blir mindre med projektor än TV.

Det du kommer att märka mest är om du sitter hemma hos en kompis är att när du är van vid rätt bildflyt och färger så blir det nästan helt otittbart. Hos en kompis var det på gränsen att jag fick lämna rummet pga amatörvideoflyt, neongräs och mototsröda ansikten :blink:.