Välkommen till mitt biorum som jag valt att kalla för Bergakungens skrubb.
Varför då kan man undra? Jo, det är mitt lilla försök till humor. Bergakungen är ett 10 000 kvadratmeter stort biografkomplex i Göteborg med 14 salonger, där dom flesta ligger under jord. Det gör även mitt biorum, men då det är något mindre (16.7 kvadrat) tyckte jag att Bergakungens skrubb var ett passande namn.

Måtten på mitt rum är 3.05 meter brett, 5.5 meter långt och 2.35 meter i takhöjd.
Jag har samlat på mig en hel del funderingar och tips, inte minst från alla duktiga medlemmar här på på Component, som jag kommer att prova i mitt rum. Tex. placering av elektronik, högtalare, akustiska tips, mm, mm.
Rummet kommer inte att byggas helt färdigt med en gång. Med det menar jag att golv, väggar och tak kommer att i ordningställas, men att jag sedan vill se och lyssna mig fram till lämpliga förbättringar. Varför då? Därför att jag tycker att detta med uppgraderingar är vansinnigt roligt och ser mitt biobygge som ett evigt pågående förbättringsprojekt. Vägen till målet är det roliga.
UTRUSTNING
Duk: 110" Stewart Screenwall - StudioTek 130
Projektor: Sony VPL HW20 (tidigare Benq W5000)
Projektorstativ: Chief KITPD003
Högtalarsystem: Miller & Kreisel 750 MKII THX Select, med två subwoofers
Väggstativ front/center: B-TECH BT 38
Väggstativ surround: Vogel VFW 226
Receiver: Sunfire Theater Grand Receiver TGR3
CD spelare: Naim CD5i MKII
Blu-ray spelare: Oppo BDP93 (tidigare Playstation 3)
Nätfilter: Supra MD-06EU/SP
Nätkabel: Chord Power Chord (2 meter)
Nätkabel (projektor) Supra LoRad (4 meter)
Signalkabel (CD) Supra EFF IX
Optisk kabel (Oppo) Supra ZAC
HDMI kabel: Supra HDMI (4 meter)
Subwooferkablar: Supra Y-link RCA (8 och 12 meter)
Högtalarkablar: Supra Ply 3.4 (40 meter)
Banankontakter (i förstärkaren) Supra CombiCon
Rack: Norstone Bergen
Färgen på väggar/tak är Nordsjö - Inova Xtramatt, en helmatt väggfärg med glans 4 och NCS kod S8005-Y50R.
Redigerat av Y-front, 09 March 2011 - 22:55.