Component - för entusiaster av ljud och bild.

Jump to content

Photo

Google Earth just got its ass kicked...

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5732 posts

» Har 10 bilder i mitt galleri

Posted 01 July 2008 - 16:33

C3 Technologies har jobbat med en frän grej ett tag och detta är precis som HQV-chip inom videovärlden ett exempel där bildanalys för robotar efter några år ger en spin-off inom den civila världen (och som alltid, lika betydelsefull för mänskligheten...ehh :)).

I detta fall handlar det om kartor, renderade i 3D. Tekniken har bla köpts in av Hitta.se och en beta-version snurrar på deras sajt sedan nån månad tillbaka eller så:

http://www.hitta.se/3d/3d_splash.aspx

Än så länge finns det begränsat med städer och det återstår en hel del att göra med bildgenereringen (det blir lite av en LSD-trip med alla sköna vinklar...) men jag tycker redan nu detta är rätt fränt - det är såhär man ska göra, att modellera är sååå 90-tal. :ph34r:

Edited by pacman, 14 June 2012 - 08:49.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#2 highendjanne

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 99 posts

» Har inga bilder i mitt galleri

Posted 01 July 2008 - 22:35

gjorde en flygtur över landet och hamna här, av alla ställen!

Ahh det stället känner jag igen :)

» Klicka för att visa och klicka igen för att gömma samma innehåll. «
Skrev ut en karta från Eniro i höstas för att hitta Componentträffen på HBC

#3 mats31

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 0 posts

Posted 01 July 2008 - 23:04

Jo, det var imponerande i säkert 2 sekunder ända tills PC'n dumpade med blue screen med felkoden
page fault in non paged area (ungefär). Bara ett tips!

...lite mer jobb innan Google får akta sig ... :) ..

#4 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5732 posts

Posted 02 July 2008 - 08:14

Hehe ja det finns en anledning till att Hitta.se lagt upp det under fliken "Labbet". De efterfrågar synpunkter, så... :ph34r:

Hos mig funkar det perfekt, efter att jag micklat lite med resizen på webläsarfönstret.

Va ju helfränt det här, kan bara genom att titta på bilderna konstatera att bilderna av Linköping (eller iaf delar av) måste vara tagna månadsskiftet augusti/september... :)
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#5 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2296 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 02 July 2008 - 08:52

Riktigt kul. Är dem tvugna att göra mycket putsning eller ger tekniken ett fullständigt automatiserat resultat?

För 14 år sedan modellerade jag Linköpings Universitets Campus i en inzooming från rymden(logga)/jorden/Sverige/Linköping/Campus. Blev lite flashbacks :) Kommer speciellt ihåg Kårhuset, tror det hette Atoll, riktigt många vinklar. En fotograf tog varje hussida som jag sedan 3D roterade så att det skulle bli räta texturer.

Suck, det var tider det :ph34r:

#6 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5732 posts

Posted 02 July 2008 - 09:30

Låter som om du, tillskillnad från en annan, gjorde något vettigt med/på kårhuset då...japp, tider det :)

Såvitt jag förstår så är "bildanalysen" automatiserat. Men jag ska höra lite med nån som har bättre koll - om inte annat för eget intresse. :ph34r:

Imponerande att de fått till Globen ganska ok, räta hus är ju en sak lixom.
yeah2.JPG

Att fixa "ihåligheter" (broar, tunnlar) lär kräva lite tänkarmössa på dock... :)

#7 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2447 posts

» Har 14 bilder i mitt galleri

Posted 02 July 2008 - 09:41

Fick inte det att funka, tydligen fel Javaprogramvara :)

Mvh TomasVolley
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#8 crion

100% DIGITAL

• Members
  • 2296 posts

» Har 9 bilder i mitt galleri

Posted 02 July 2008 - 10:08

Pröva att hämta senaste www.java.com ?

#9 pdmlmember

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 45 posts

Posted 02 July 2008 - 10:16

Imponerande vad man göra numera

#10 joakim

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1161 posts

» Har 20 bilder i mitt galleri

Posted 02 July 2008 - 16:47

Synd att den inte är så uppdaterad. Riktigt coolt annars!
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1-> 2 * SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Moddade Denon AH-D7000
Mitt galleri

#11 MaLi

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 161 posts

Posted 02 July 2008 - 21:42

Funkar ju t.o.m. med Firefox, imponerande.

Men kartan över västerås är nog 2-3 år gammal, mindre imponerande, men det kommer förhoppningsvis.

//Magnus

#12 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5732 posts

Posted 14 June 2012 - 08:20

Så...såhär 4 år senare så har rappid mapping verkligen hamnat i rampljuset i och med att spinn-off företaget C3 numera är uppköpta av Apple och tekniken finns med i nya Maps för iOS6.
Posted Image

Kul med svenska idéer på export. Sa ju att Google skulle få konkurrens. ;)

Saabs reklamfilm förklarar förövrigt tekniken på ett lagom tillrättalagt och flashigt sätt:

Edited by pacman, 14 June 2012 - 08:33.

#13 Maja

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 14 posts

Posted 14 June 2012 - 08:24

Det dröjer ett tag till innan det är något att hänga i grannen. Dom högupplösta sattelitbilderna finns än så länge bara för ett fåtal orter.

#14 stabbe

En snygg entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 164 posts

Posted 14 June 2012 - 08:32

Jag hoppas innerligt att Apple fixar till sattelitvyn över resterande världen inklusive lilla Sverige innan iOS6 släpps live. Annars är det kaputt hej pannkaka för hela kart appen.
/stabbe

#15 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5732 posts

Posted 14 June 2012 - 08:43

Flygbilder, inte satellitbilder. Funkar med satellit med men då har man förstås inte samma precision.

Ett krux är förstås att man med jämna mellanrum behöver göra nya överflygningar för att vara up to date. Många flygtimmar blir det...

Ja och så det faktum att det mera är en kul grej snarare än nått större mervärde över vanliga kartor men, men... :)

Edited by pacman, 14 June 2012 - 08:50.