Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Dukar för ljusa rum, Firehawk, Greyhawk och React

• Vänligen logga in för att kunna svara
258 svar till detta ämne

#256 ProfessorB

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 October 2017 - 12:04

Sitter och labbar med DNP kontra min FH...
Supernova 08-85 mot FireHawk G1

Intrycken kvarstår:
Stewarten är ljusare (1,35 mot 0,8 i gain) och upplevs som skarpare. Allt annat är DNP bättre på. Uniformitet, kontrast, hantering av ambient light, jämnare färgskala (även om FH har men punch i desamma), mindre bieffekter (i princip obefintlig shine och glare och klart mindre hotspotting),
Bilden kommer från en Sony VW95:a med ca 100h på lampan och körs för närvarande i högt lampläge.

Dokumenterade lite helt ovetenskapligt med min iPhone. Mer för att ni ska få en känsla än för att dra några högre växlar på jämförelsen.

attachicon.gifIMG_5656.JPG

attachicon.gifIMG_5654.JPG

attachicon.gifIMG_5650.JPG

attachicon.gifIMG_5655.JPG

attachicon.gifIMG_5644.JPG

attachicon.gifIMG_5635.JPG

attachicon.gifIMG_5639.JPG

Med vänlig hälsning, Jacob

Måste ha hängt duken upp och ner, bilderna är ju helt fel?

Men annars har jag gått från G3 till DNP och tycker det är en helt annan klass. All shine, hotspotting etc. är helt borta. Någon som behöver en Firehawk G3 82''?

#257 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3013 inlägg

Postad 25 October 2017 - 12:36

Om du hade dragit ner ljusstyrkan från projektorn motsvarande gainskillnaden G3 till DNP, så hade du kanske uppnått samma effekt på G3? DNP äter ju massa mer ljus, om jag förstått det rätt.

(spekulerar bara, hotspot borde inte lösas av detta, men kanske shine?)

#258 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 25 October 2017 - 13:49

Tror inte det gjort någon skillnad för Professorn.
Vi är helt enkelt alla olika känsliga för olika fenomen. :)

Det är dock ren fakta att DNP inte har någon shine i den bemärkelsen som avser FH, React och Black Diamond tex. Detta på grund av grundläggande olika konstruktioner där DNP är vida överlägsen. Däremo är den inte helt befriad från hotspotting (vilket en halfgain angel på 85 grader vittnar om) men även här är det försumbart jämfört med ovan nämnda dukar.
Detta rådet det inget tvivel om.
Det man kan diskutera är att vilka kostnader (rent bildmässigt) som DNP fått kompromissa med för att nå hit.
Det är i det sammanhanget det är intressant att se hur FH är klart ljusare (1.35 gain mot 0.8 gain) och huruvida det är det som gör att Stewarten upplevs skarpare eller om det är rent kontruktionsmässiga skärpeskillnader? Jag lutar åt det sistnämnda.
Och det är fullt logiskt då Stewart generellt är de som ha bäst skärpa överlag på sina dukar IMHO.

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob 

#259 jienn

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 263 inlägg

Postad 19 April 2019 - 11:39

Normalt med 16fL? det mätte jag upp med eyeone (TW3800 LPE + react). Eller är det nått fel?

Tror på uppföljning annars lär man sig aldrig något. Ovan kombo har givit tusentals timmar filmglädje med medelljusa tapeter. Kan fortfarande strötitta utan gardiner/persienner via den nu åldrande TW3800. Har precis bytt dammfilter och fläkten i projektor går nu lite jämnare, men ej så tyst som ny. Det lär väl ske uppgradering inom någon framtid; rummet och duken tillåter ännu bättre svärta och kontrast.

Projjen har visat sig vara en riktigt bra, hållbar investering och duken kanske ännu bättre, mha tråden och Perra1 som hjälpte mig hitta rätt. Har ett par ggr funderat om jag skulle uppgradera duken till nyare react, men har helt enkelt inte varit värt det då skillnaderna inte är jättestora. Är mer troligt att det blir en DNP Supernova 08-85. Då jag kör 81" nu så är det heller inte lika saftiga priser i dessa storlekar. Speciellt vid eventuell kampanj  :ph34r:

Sammanfattningsvis så blir en eventuell uppgradering av naturlig orsak. Finns inget irriterande med setupen som har tvingat fram tankarna. Kan nog fortsätta så här så länge lampan tillåter...

Flickvänner har kommit och gått men duken & projektorn har bestått  :wub: