Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Hur får jag digital tv till min projektor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 zaskar

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 November 2008 - 18:39

hej,
i dag fick jag ett nytt modem från telia, så att jag kan surfa trådlöst i hemmet. Märket är Thomson och lanseras på telia som "telia smart". Enligt bruksanvisning så skall man även kunna använda digitalboxen trådlöst med hjälp av en adapter. Man kan även ansluta andra spelenheter som stöder fjärr.

Jag/vi har en projektor i vardagsrummet och den är kopplad till en Playstation 3 och externa högtalare, vi tittar endast på film spelar o.dyl. Vi har även en platt tv som går via centralantenn, analog signal. Denna är inte ansluten till projektorn.

I ett av sovrummen har vi tv med digitalbox,jag skulle vilja flytta den och använda den i projektorn? Hur gör jag då? Som jag tänker måste den gå via Playstation 3 , annars får jag inget ljud, eller tänker jag fel?

Både maken och sonen har tummen mitt i handen när det gäller tekniska installationer och jag brukar som sagt, kunna reda ut det,men inte denna gång. Så snälla kom med tips, hur jag skall göra för att få digitaltv i projektorn.

#2 Addeson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 509 inlägg

Postad 28 November 2008 - 18:53

Hej Zaskar och hjärtligt välkommen till Component. Roligt att höra att en kvinna är teknikgurun i familjen. Det var likadant hemma hos mig. I alla fall tills jag kom upp i tioårsåldern. :lol:

Du kan inte koppla in digitalboxen genom PS3 eftersom den inte har några AV-ingångar, bara utgångar. Vad du får göra är att kolla vad digitalboxen har för bild och ljudutgångar. Förhoppningsvis finns komponentutgångar (ser ut som tre ljudutgångar men är röd, blå, grön). Då kopplar du digitalboxen direkt till projektorn med tre kablar (det finns långa att köpa) och ljudet till förstärkaren. Det svåra kan bli att få till en setup där man inte behöver springa och byta kablar hela tiden. Om du kan berätta exakt vilka prylar du har så kan man ge bättre råd.

MVH
Anders

Redigerat av Addeson, 28 November 2008 - 18:54.

[b]Addeson

#3 zaskar

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 3 inlägg

Postad 28 November 2008 - 19:24

Hej Zaskar och hjärtligt välkommen till Component. Roligt att höra att en kvinna är teknikgurun i familjen. Det var likadant hemma hos mig. I alla fall tills jag kom upp i tioårsåldern. :lol:

Du kan inte koppla in digitalboxen genom PS3 eftersom den inte har några AV-ingångar, bara utgångar. Vad du får göra är att kolla vad digitalboxen har för bild och ljudutgångar. Förhoppningsvis finns komponentutgångar (ser ut som tre ljudutgångar men är röd, blå, grön). Då kopplar du digitalboxen direkt till projektorn med tre kablar (det finns långa att köpa) och ljudet till förstärkaren. Det svåra kan bli att få till en setup där man inte behöver springa och byta kablar hela tiden. Om du kan berätta exakt vilka prylar du har så kan man ge bättre råd.

MVH
Anders

Tack för snabbt svar! Digitalboxen är av märket zyxel, även det från telia. Komponettutgångar som du beskriver,finns. Så om jag har fattat rätt kan jag:

1. Skaffa trådlös adapter som går via modemet till digitalbox, så slipper jag lång ful kabel.
2. Koppla digitalbox via komponettutgångar till projektorn som är en Infocus IN76 (kan man göra detta sladdlöst?)
3. Ta ljudet från digitalbox till mitt försteg (nuforce P8).

Trådlösa modemet sitter i hallen och jag vill att det skall kunna gå att använda digitalboxen även i sovrummet.

Hälsningar Susanna/zaskar

#4 Addeson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 509 inlägg

Postad 28 November 2008 - 19:54

1. Skaffa trådlös adapter som går via modemet till digitalbox, så slipper jag lång ful kabel.
2. Koppla digitalbox via komponettutgångar till projektorn som är en Infocus IN76 (kan man göra detta sladdlöst?)
3. Ta ljudet från digitalbox till mitt försteg (nuforce P8).

Det låter som en plan. Räkna inte med kanonbild bara. Digital-TV över Internet har väl inte jättehög bitrate och skavankerna i bilden som inte syns på en TV kommer fram när man har en bild på ca 2 meter.

Koppla digitalbox via komponettutgångar till projektorn som är en Infocus IN76 (kan man göra detta sladdlöst?)

Nästa år kommer Trådlös HDMI men såvitt jag vet finns inte trådlösa analoga bildförbindelser och det kommer nog aldrig heller eftersom HDMI kommer ta över.
Lycka till och hojta gärna om du stöter på patrull med något. :lol:

MVH
Anders
[b]Addeson

#5 stigge

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 279 inlägg

Postad 28 November 2008 - 22:39

Hej!

Om du fortsätter på Teliaspåret så har ju Telia två varianter som kan passa för att slippa dra en TP kabel från TeliaSmart boxen(som föressten är modem/router med wifi som Telia kan managera remote). En via elmätet och en trådlös. Telia Trådlös Tv

Om du har beställt detta nyligen så har du en digitalbox som kommer från Motorola och heter 1910.
Spec:
Telia Digitalbox

Addeson: de är skillnad på Tv via Internet och Tv via ett IP nät. De är ju inte så att multicastströmmen går i best effort klass och måste slåss med övrig trafik på ett publikt internet. Strömmen ligger på ca 5-6Mbit/s

Redigerat av stigge, 28 November 2008 - 22:42.